Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη
Αν κάτι χαρακτηρίζει την παγκόσμια ναυτιλία φέτος, είναι η συγκράτηση στις παραγγελίες, και η επαναφορά της αγοράς στα “λογικά” επίπεδα μετά την υπερθέρμανση του 2021-2022, σύμφωνα με τα συμπεράσματα του οίκου αναλύσεων Vessels Value
Οι νέες παραγγελίες πλοίων (newbuildings) αυξήθηκαν εντυπωσιακά στους τομείς των LNG και LPG, με έμφαση στους πλοιοκτήτες που επενδύουν σε πλοία μεταφοράς αερίου νέας γενιάς. Ενδεικτικά, το 2025 έχουν παραγγελθεί πλοία συνολικής αξίας 24,6 δισ. δολαρίων στην κατηγορία των gas carriers, αφήνοντας πίσω containers και tankers.
Τα tankers παραμένουν σε σταθερό ενδιαφέρον, κυρίως τύπου Suezmax και LR1, ενώ τα bulkers φαίνεται να διατηρούν μετριοπαθές προφίλ σε νέες παραγγελίες – κάτι που υποδηλώνει αναμονή και προσοχή.
Ο τομέας των οχηματαγωγών είναι “παγωμένος”, με μηδενικές παραγγελίες για το 2025 μέχρι στιγμής. Η αγορά αμφιταλαντεύεται, αναμένοντας νέα δεδομένα για την αυτοκινητοβιομηχανία και την ηλεκτροκίνηση.
Αγοραπωλησίες: Έπεσαν οι τιμές, περιορίστηκαν οι κινήσεις
Η αξία των συναλλαγών για secondhand πλοία είναι αισθητά μειωμένη. Για παράδειγμα, οι αγοραπωλησίες bulkers φτάνουν μόλις τα 9,5 δισ. δολάρια, από 16,8 δισ. πέρσι. Αντίστοιχα και στα tankers, η συνολική αξία συναλλαγών είναι κάτω από τα 10 δισ., έναντι άνω των 12 πέρυσι.
Οι Έλληνες, όπως πάντα, συμμετέχουν διακριτικά αλλά ουσιαστικά, ειδικά σε πλοία ηλικίας 10–15 ετών, όπου εντοπίζεται το μεγαλύτερο όγκο συναλλαγών. Πολλά deals αφορούν πλοία με due survey ή scrubbers, δηλαδή βρίσκονται είτε σε στάδιο επισκευής είτε είναι εξοπλισμένα με τεχνολογία μείωσης εκπομπών.
Διαλύσεις: Ήπιο κύμα, με ελαφριά αύξηση στους tankers
Οι διαλύσεις πλοίων συνεχίζονται με ήπιο ρυθμό, αλλά στους δεξαμενόπλοια έχει αρχίσει να φαίνεται μια τάση απαλλαγής από παλαιότερα tonnage. Το 2025 έχουν διαλυθεί 45 tankers, αξίας 202 εκατ. δολαρίων.
Τα scrapping prices στην Ινδία διατηρούνται σε ανταγωνιστικά επίπεδα, όμως η συνολική δραστηριότητα είναι ακόμη περιορισμένη. Οι πλοιοκτήτες εξακολουθούν να προτιμούν την πώληση σε δευτερογενείς αγορές, αντί της διάλυσης.
Bulk carriers: Το παράδοξο της υπερπροσφοράς
Παρά τη στασιμότητα στις παραγγελίες και τις περιορισμένες διαλύσεις, η αγορά των Capesize bulkers εμφανίζει υπερπροσφορά. Τα διαθέσιμα πλοία αυξήθηκαν κατά 1,4% ενώ τα “cargo miles” μειώθηκαν κατά 2,4%. Με απλά λόγια, περισσότερα πλοία, λιγότερα φορτία.
Η γραμμή Βραζιλία–Κίνα συνεχίζει να είναι η σημαντικότερη στον κόσμο για Capes, με πάνω από 62 εκατ. τόνους φορτίου. Η COSCO και η Vale ηγούνται τόσο ως ιδιοκτήτες όσο και ως operators.