Της Αναστασίας Βαμβακά
Ο στόλος των Ελλήνων συνεχίζει την ανοδική του πορεία, επιβεβαιώνοντας τον πρωταγωνιστικό ρόλο της ελληνικής ναυτιλίας διεθνώς.
Σύμφωνα με την έκθεση του Greek Shipping Co-operation Committee (Μάρτιος 2024), ο υπό ελληνική διαχείριση στόλος αριθμεί σήμερα 4.212 πλοία, με την πλειονότητα των πλοίων να είναι φορτηγά και δεξαμενόπλοια. Ο υπό ελληνική διαχείριση στόλος απαρτίζεται από 734 πετρελαιοφόρα και 494 πλοία μεταφοράς χημικών και προϊόντων πετρελαίου, αντιπροσωπεύοντας το 24% των πετρελαιοφόρων παγκοσμίως.
Την ίδια στιγμή, η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση στην κατάταξη των χωρών σε όρους αξίας στόλου δεξαμενόπλοιων (Vessels Value, 2024), με την αξία του ελληνόκτητου στόλου tankers να αγγίζει τα $69,5 δισ.
“Η πρωτοκαθεδρία των Ελλήνων στα δεξαμενόπλοια, αντανακλά τη στρατηγική σημασία που κατέχει ο υπό ελληνική διαχείριση στόλος για το παγκόσμιο εμπόριο πετρελαίου, αλλά και για την εξασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας της Ευρώπης” αναφέρει το Ναυτικό Επιμελητήριο Ελλάδος.
Μελίνα Τραυλού: Πορευόμαστε στις θάλασσες του κόσμου, ως η ηγέτιδα ναυτιλία.
Στην χθεσινή της ομιλία στο Συνέδριο των Δελφών, η Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού ανέφερε πως ο ελληνικός εφοπλισμός συμβάλει ουσιαστικά στην ευρωπαϊκή και παγκόσμια οικονομία διασφαλίζοντας την εύρυθμη λειτουργία του διεθνούς οικοσυστήματος.
“Το όραμά μας ήταν και είναι, η ηγεσία μας να μην είναι απλά ποσοτική, αλλά και ποιοτική. Ωφέλιμη για την κοινωνία. Έτσι, δημιουργήσαμε και εξελίσσουμε το παγκόσμιο επιχειρηματικό success story με ελληνική ταυτότητα και ψυχή. Τη Ναυτιλία των Ελλήνων. Σήμερα, η ελληνική ναυτιλία, κατέχοντας πάνω από το 60% της ευρωπαϊκής, είναι η ραχοκοκαλιά της. Οι Έλληνες, συμβάλαμε και συμβάλλουμε ουσιαστικά, ώστε η ευρωπαϊκή ναυτιλία που αποτελεί το 40% της παγκόσμιας, να διασφαλίζει την εύρυθμη λειτουργία του διεθνούς οικοσυστήματος”
Η Πρόεδρος της ΕΕΕ αναφέρθηκε αναλυτικά στις νέες επενδύσεις του εφοπλισμού σε νευότευκτα πλοία και εξοπλισμό υψηλής περιβαλλοντικής απόδοσης. ” Έτσι πορευθήκαμε στο πέρασμα των χρόνων και έτσι πορευόμαστε στις θάλασσες του κόσμου, ως η ηγέτιδα ναυτιλία. Εργαζόμαστε μεθοδικά, ώστε να προλαβαίνουμε τις εξελίξεις της κάθε εποχής. Πάντα, με οδηγό τη συλλογική δυναμική, την μακρόχρονη τεχνογνωσία μας και τον σεβασμό στη ναυτοσύνη μας.
Οι Έλληνες πλοιοκτήτες επενδύουμε, συνεχώς, σε νεότευκτα πλοία και εξοπλισμό υψηλής περιβαλλοντικής απόδοσης, κατέχοντας έναν υπερσύγχρονο στόλο. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ελληνικός στόλος, που αποτελεί το 20% της παγκόσμιας ναυτιλίας, πρωτοστατεί και στην πράσινη μετάβαση του κλάδου. Το όραμά μας ήταν και είναι, η ηγεσία μας να μην είναι απλά ποσοτική, αλλά και ποιοτική. Ωφέλιμη για την κοινωνία. Έτσι, δημιουργήσαμε και εξελίσσουμε το παγκόσμιο επιχειρηματικό success story με ελληνική ταυτότητα και ψυχή. Τη Ναυτιλία των Ελλήνων”
Για τον ρόλο της Ελλάδας ως διεθνούς ναυτιλιακού ηγέτη και τις προοπτικές της για το μέλλον, μίλησε και ο Αντώνης Λαιμός, Αντιπρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (Ε.Ε.Ε) και Πρόεδρος της ENESEL S.A από το συνέδριο των Δελφών.
Σύμφωνα με τον κ. Λαιμό, “η ελληνική ναυτιλία βρίσκεται σε πολύ καλύτερη θέση από ποτέ, καθώς οι Έλληνες εφοπλιστές κατέχουν το 20% του παγκόσμιου στόλου και 60% του ευρωπαϊκού. Το θέμα είναι σε ποιά κατάσταση είναι ο στόλος και πως χρηματοδοτείται”.
Αναλύοντας την σημερινή εικόνα του κλάδου της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας, ο κ. Λαιμός σημείωσε ότι υπάρχει ποικιλία εφοπλιστών στο κάδρο, τόσο μικροί, όσο και μεγάλοι ιδιοκτήτες, άλλοι με παραδοσιακούς πόρους χρηματοδότησης, άλλοι που βασίζονται σε ομόλογα, άλλοι εισηγμένοι στο χρηματιστήριο. Οι περισσότεροι Έλληνες εφοπλιστές, κατά τον Αντιπρόεδρο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, έχουν σύγχρονο στόλο, με παραγγελίες που καταγράφουν αύξηση πάνω από 50% και μεγάλες πιθανότητες επιβίωσης στο μέλλον.
Ο κ. Λαιμός μίλησε και για τις προοπτικές της ναυτιλίας το επόμενο χρονικό διάστημα, σημειώνοντας ότι τα πράγματα θα αλλάξουν, καθώς υπάρχει ένα υψηλά ρυθμιζόμενο περιβάλλον και μάλιστα αυτό γίνεται πιο έντονο μετά από καταστροφές όπως πχ την πρόσφατη της Βαλτιμόρης, αφού συμβάλλει στην αύξηση του κόστους.
Ωστόσο, όπως εξήγησε, “οι Έλληνες έχουν το πλεονέκτημα και είναι καλό να το διατηρήσουν. Η τεχνολογία προχώρα και τα πλοία γίνονται πλέον παλιά πολύ γρήγορα. Αυτές τις αλλαγές οι Έλληνες τις υιοθετούν άμεσα. Θα επιβιώσουν τα επόμενα 25 χρόνια, όμως θα υπάρξουν λιγότερες καινούριες εταιρείες. Οι Έλληνες εφοπλιστές έχουμε υπομονή, είμαστε ενεργοί, ανταγωνιζόμαστε στην Ελλάδα, στο Λονδίνο, στη Νέα Υόρκη”, συμπληρώνοντας χαρακτηριστικά ότι “η Silicon Valley της ναυτιλίας είναι η Αθήνα, εκεί παίζεται το παιχνίδι”.
Μεγάλη ευκαιρία, δε, κατά τον κ. Λαιμό είναι και η πράσινη μετάβαση, “μια ευκαιρία κυρίως να αλλάξουμε τον κόσμο που θα ζήσουν τα παιδιά μας”, τονίζοντας ότι οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν προχωρήσει σε μεγάλο βαθμό σε αυτή, διαθέτοντας, μεταξύ άλλων, μηχανές υγρών καυσίμων και τον καλύτερο στόλο δεξαμενόπλοιων.