Του Γιώργου Λαμπίρη
Στα “γρήγορα” κανάλια διανομής όπως είναι η quick commerce υπηρεσία που προκύπτει από τη συνεργασία Σκλαβενίτη – efood αλλά και σε μεγάλες ηλεκτρονικές “βιτρίνες” όπως είναι το marketplace της Skroutz, επενδύουν παραδοσιακές αλυσίδες όπως η My market αλλά και παραδοσιακοί ηλεκτρονικοί παίκτες όπως είναι η e-Fresh.
Την είσοδο του Σκλαβενίτη στο quick commerce σηματοδότησε η συνεργασία του με την efood, η οποία ξεκίνησε στη διάρκεια του 2023 με την ονομασία “Σκλαβενίτης Express” και στόχο την υλοποίηση παραδόσεων σε λιγότερο από μία ώρα. Ο μεγαλύτερος παίκτης της ελληνικής αγοράς στο οργανωμένο λιανεμπόριο, ο οποίος το 2023 ξεπέρασε τα 5 δισεκατομμύρια ευρώ συνεχίζει να αναπτύσσεται ποικιλοτρόπως.
Σημειώνεται ότι ο Σκλαβενίτης έχει καταφέρει να αποτελεί ρυθμιστή και στο ηλεκτρονικό εμπόριο, ιδίως μετά την απόφαση να αυξήσει το ελάχιστο όριο αξίας παραγγελίας για δωρεάν παράδοση από τα 30 στα 100 ευρώ. Γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα την αύξηση του μέσου όρου παραγγελίας των καταναλωτών, με την αξία του ηλεκτρονικού καλαθιού από 77 ευρώ που ήταν τον Ιούνιο του 2023, να εκτοξεύεται στα 89 ευρώ τον Δεκέμβριο του περασμένου έτους.
Αυτή τη στιγμή όσοι συνεργάζονται με efood και Wolt έχουν την δυνατότητα να αξιοποιήσουν έναν στόλο από 15.000 δίκυκλα και την δυνατότητα των δύο μεγάλων παικτών να μεταφέρουν – σχεδόν – οτιδήποτε.
Ωστόσο το quick commerce είναι ένα ιδιαίτερα ακριβό σπορ κυρίως για τους παίκτες που δεν διαθέτουν το εκτόπισμα αλλά και τους πόρους να το υποστηρίξουν ή εάν αυτοί δεν oνομάζονται Wolt και efood που έχουν καταφέρει να οργανώσουν αποτελεσματικά τη συγκεκριμένη υπηρεσία. Γι’ αυτό και το προηγούμενο διάστημα είδαμε παίκτες του quick commerce είτε να διακόπτουν τη δραστηριότητά τους (π.χ. Rabbit), είτε να προχωρούν σε στρατηγικές συνεργασίες όπως αυτή της Pop Market με τη Wolt, με την πρώτη ουσιαστικά να βασίζει τη δυναμική της στη δεύτερη αλλά και τη Wolt να επωφελείται από την πλευρά της μέσω αυτής της σύμπραξης.
Η συνεργασία Σκλαβενίτη – efood έχει ως αντικείμενο την κάλυψη έκτακτων αναγκών των καταναλωτών, με δυνατότητα να παραγγείλουν και να παραλάβουν αυτό που έχουν παραγγείλει σε λιγότερο από μία ώρα στην πόρτα τους, με οχήματα διανομής της efood.
Το πείραμα efresh-My market στη skroutz των 45.000.000 επισκέψεων
Ένα ακόμα ενδιαφέρον πείραμα όμως είναι αυτό της efresh και των My market, που ξεκίνησαν συνεργασία με το skroutz, το οποίο υπολογίζεται ότι δέχεται 45.000.000 επισκέψεις το μήνα από 8 εκατομμύρια μοναδικές συσκευές (π.χ. είσοδος από tablet ή από κινητό). Με αυτόν τον τρόπο και οι δύο – e-Fresh και My market – έχουν λάβει θέση στη μεγαλύτερη εμπορική βιτρίνα της Ελλάδας, που είναι αυτή τη στιγμή η skroutz. Eπιπλέον η skroutz φλερτάρει με το 1 δισεκατομμύριο ευρώ τζίρο προϊόντων που πωλούνται μέσα από την πλατφόρμα της.
Να σημειωθεί εκτός των άλλων ότι σύμφωνα με εκτιμήσεις της Convert Group, η οποία “μετράει” τα ηλεκτρονικά σούπερ μάρκετ στην Ελλάδα, η efood Market αποτελεί τον τρίτο παίκτη της συγκεκριμένης αγοράς από πλευράς μεριδίου σε αξία πωλήσεων. Εκτιμήσεις της αγοράς από την άλλη αναφέρουν ότι πρώτος παίκτης είναι ο Σκλαβενίτης και ακολουθεί η ΑΒ Βασιλόπουλος, η οποία αποτελεί την παλαιότερη χρονικά αλυσίδα που δραστηριοποιήθηκε στον τομέα του online σούπερ μάρκετ.
Επισημαίνεται ότι τα τελευταία στοιχεία της Convert Group για τα online σούπερ μάρκετ ανέφεραν ότι οι καταναλωτές δαπάνησαν online το 2023 συνολικά 306 εκατομμύρια ευρώ, δηλαδή 15% περισσότερα χρήματα από το 2022, με το τζίρο αυτό μάλιστα να μην περιλαμβάνει q-commerce παίκτες με δικές τους αποθήκες όπως efood Market & Wolt Market, που κερδίζουν συνεχώς μερίδιο στην αγορά.