Το magnum opus του Κόπολα είναι μια υπερπαραγωγή με όραμα, σινεφίλ καρδιά και καταιγισμό ιδεών. Αλλά και με μια ασυγκράτητη, μεγαλομανή διάθεση να σχολιάσει διδακτικά τους πάντες και τα πάντα.
Επιθυμώντας να κλείσει τη λαμπρή καριέρα του με μια αξέχαστα θεαματική χειρονομία, η οποία κόστισε 120 εκατομμύρια δολάρια από την προσωπική του περιουσία, ο 85χρονος Φράνσις Φορντ Κόπολα κορυφώνει την κινηματογραφική διαδρομή του με μια εξωφρενικά φιλόδοξη ταινία, σε πλήρη συμφωνία με τον ήρωά της. Τον ασυμβίβαστο αρχιτέκτονα Σίζαρ Καταλίνα, ο οποίος οραματίζεται να επανασχεδιάσει πολεοδομικά τη Νέα Ρώμη, όπως ονομάζεται πλέον η Νέα Υόρκη. Οι μοντέρνες ιδέες του, όμως, τον φέρνουν σε διαρκή σύγκρουση με τον πραγματιστή δήμαρχό της Φράνκλιν Σίσερο. Στη σχέση τους θα εμπλακούν η κόρη του τελευταίου Τζούλια, ο δόλιος ανιψιός του Κλόντιο, μια σέξι τηλεπερσόνα και ο τραπεζίτης Χάμιλτον Κράσους ΙΙΙ, καθώς απανωτές συνωμοσίες και μια αναπάντεχη καταστροφή εξ ουρανού θα αλλάξουν τις ζωές όλων των κατοίκων της Μεγκαλόπολις.
Η πρώτη μεγάλη και αμεσότερη αλληγορία του φιλμ έχει να κάνει με το τέλος της αμερικανικής αυτοκρατορίας, η οποία παραλληλίζεται φωναχτά με εκείνη της Ρώμης. Πάνω της, ο Κόπολα φορτώνει αναφορές στην 11η Σεπτεμβρίου, τον Ντόναλντ Τραμπ, την οικολογία, τα μέσα ενημέρωσης και το μεταναστευτικό, ενώ σχολιάζει πολυεπίπεδα τη σχέση ζωής και τέχνης. Ένα από τα ευρήματά του είναι η ικανότητα των “μεγάλων αντρών” και των σπουδαίων καλλιτεχνικών έργων να σταματούν το χρόνο, κάτι που στο “Megalopolis” συμβαίνει… κυριολεκτικά, δίνοντάς του χαρακτήρα ονειρικής φαντασίας. Αν σε όλα αυτά προσθέσετε τον διάχυτο αυτοσαρκαστικό τόνο και τις ατέλειωτες κινηματογραφόφιλες παραπομπές (από το “Fountainhead” του Κινγκ Βίντορ ως τη “Μητρόπολη” και τον “Δόκτορα Μαμπούζε” του Φριτς Λανγκ), δικαίως θα αναρωτηθείτε: τι είδους ταινία έχουμε τελικά μπροστά μας;
Ο Κόπολα επένδυσε τη μισή –κυριολεκτικά– ζωή του σ’ αυτό το πρότζεκτ, κάτι το οποίο το βαραίνει από το πρώτο ως το τελευταίο πλάνο. Το “Megalopolis” αυτοπροσδιορίζεται ως “ένας μύθος” (“a fable”), ένα μετα-παραμύθι που τσαλαβουτά στην επιστημονική φαντασία, το κοινωνικοπολιτικό σχόλιο, τη σάτιρα, το μελόδραμα και την πρωτοποριακή αφήγηση (κρύβει ένα ιδιοφυές “στιγμιαίο” μπρεχτικό τρικ). Αναγνωρίζεις πάνω του στιγμές μεγαλείου, περίσσια τόλμη και ουσιαστική σκηνοθετική δεξιοτεχνία. Τίποτα απ’ όλα αυτά, όμως, δεν επικοινωνεί με τον… διπλανό του. Το φιλμ δεν έχει σχεδόν καμία συνοχή, κι ενώ βρίθει σοβαροφάνειας (τα φιλοσοφικά τσιτάτα πέφτουν βροχή), το σχεδόν παρωδιακό χιούμορ του το υποβαθμίζει συχνά στο επίπεδο της φάρσας. Φετιχοποιώντας τις εικόνες του, ο Κόπολα ξεχαρβαλώνει τη σεναριακή συνέχεια και αληθοφάνεια της πλοκής του και, όσο περνάει η ώρα, ο διδακτισμός του γίνεται απλοϊκότερος και εκνευριστικότερος. Ο Νονός του μοντέρνου αμερικανικού κινηματογράφου είναι βαθιά πεπεισμένος πως κάνει (ακόμα) “μεγάλο σινεμά” με κάθε έννοια, αν και τελικά αυτό αφορά πλέον μόνον τις προθέσεις του.
ΗΠΑ. 2024. Διάρκεια: 138΄. Διανομή: FEELGOOD
Περισσότερες πληροφορίες
Megalopolis
Ο πρωτοπόρος αρχιτέκτονας Σίζαρ Καταλίνα οραματίζεται μια φουτουριστική Νέα Ρώμη, όπως ονομάζεται πλέον η Νέα Υόρκη, κάτι που τον φέρνει σε σφοδρή αντιπαράθεση με τον πραγματιστή δήμαρχό της Φράνκλιν Σίσερο. Μια αναπάντεχη καταστροφή εξ ουρανού, όμως, θα αλλάξει τα πάντα.
Διαβάστε ακόμα
Τελευταία άρθρα Σινεμά
Heretic
Το σασπένς χτίζεται αρχικά υποβλητικά, αν και βασανιστικά αργά, σε ένα ομιλητικό και κλειστού χώρου θρίλερ, το οποίο επαναλαμβάνει το (αμπελο)φιλοσοφικό μοτίβο του προτού παραδοθεί στη φτηνή τρομο-ευκολία.
ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς