Της Ελευθερίας Πιπεροπούλου
Αισιόδοξοι για την οικονομία αλλά και αντιμέτωποι με προκλήσεις σε πολλά μέτωπα, εμφανίζονται οι CEOs παγκοσμίως και στην Ελλάδα. Παράλληλα, ενώ ο κεντρικός πυρήνας των επενδυτικών τους σχεδίων επικεντρώνεται στη δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη, αναγνωρίζουν τη δυνητική εμφάνιση νέων κινδύνων, καθώς αυτή μπορεί να παρέχει νέες στρατηγικές για κυβερνοεπιθέσεις από αντιπάλους.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα “CEO Outlook” της KPMG για το 2023, που πραγματοποιήθηκε με τη συμμετοχή 1.325 CEOs παγκοσμίως και 50 Ελλήνων, η αισιοδοξία των CEOs για την παγκόσμια οικονομία παραμένει σε γενικές γραμμές αμετάβλητη σε ετήσια βάση, ξεπερνώντας ακόμα και τα επίπεδα αισιοδοξίας που καταγράφονταν πριν από την πανδημία.
Συγκεκριμένα, σχεδόν τρεις στους τέσσερις CEOs παγκοσμίως (73%) εκφράζουν αισιοδοξία, σε σύγκριση με 71% πέρυσι, ενώ πιο εντυπωσιακή είναι η άνοδος που καταγράφει το ποσοστό αισιοδοξίας μεταξύ των Ελλήνων, στο 84% φέτος από 62% πέρυσι. Το ίδιο ποσοστό (84%) των Ελλήνων CEOs εκφράζουν αισιοδοξία και για τις προοπτικές ανάπτυξης της Ελλάδας, ενώ για τις προοπτικές ανάπτυξης της εταιρείας τους εκφράζουν αισιοδοξία το 78% των Ελλήνων.
Την ίδια ώρα, ωστόσο, “οι επικεφαλής των επιχειρήσεων αντιμετωπίζουν προκλήσεις σε πολλά μέτωπα”, όπως δήλωσε ο Νίκος Βουνισέας, Senior Partner της ΚPMG στην Ελλάδα, προλογίζοντας τη σχετική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε χθες για την παρουσίαση των ευρημάτων της έρευνας. Ως τον μεγαλύτερο κίνδυνο για την ανάπτυξη της επιχείρησής τους, οι CEOs παγκοσμίως και στην Ελλάδα κατατάσσουν τη γεωπολιτική και την πολιτική αβεβαιότητα, γεγονός ιδιαίτερα αξιοσημείωτο, ιδιαίτερα δε εάν λάβει κανείς υπόψη ότι η έρευνα ολοκληρώθηκε προτού ξεκινήσουν οι εχθροπραξίες μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς. Εξίσου αξιοσημείωτο είναι ότι ως τη δεύτερη μεγαλύτερη απειλή, οι Έλληνες CEOs κατατάσσουν τα επιτόκια.
“Παρά τις προκλήσεις, υπάρχει μια αισιοδοξία γενικότερα και ένα θετικό πνεύμα μεταξύ των Ελλήνων CEOs. Όλοι συμφωνούν ότι μπορούν να επιστρέψουν σύντομα σε μια πορεία παγκόσμιας και μακροπρόθεσμης βιώσιμης ανάπτυξης. Όλα αυτά θα επιτευχθούν μέσα από έναν μακροπρόθεσμο σχεδιασμό, με εστίαση στο ESG και στις νέες τεχνολογίες και με σεβασμό στο ανθρώπινο δυναμικό”, ανέφερε ο κ. Βουνισέας και πρόσθεσε ότι παρ’ όλα τα προβλήματα, οι Έλληνες έχουν συνηθίσει τις διαδοχικές κρίσεις και εκτίμησε ότι θα μπορέσουν να ανταποκριθούν και στις μελλοντικές προκλήσεις.
Το ESG και η πρόκληση του ελέγχου
Ως προς τον δεύτερο πυλώνα της έρευνας, το ESG, ο κ. Βουσινέας έκανε λόγο για αυξημένες προσδοκίες των stakeholders, εννοώντας όχι μόνο τους μετόχους, αλλά και την ευρύτερη κοινωνία.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, τα οποία παρουσίασε ο Αλκιβιάδης Σιαράβας, Marketing, Communications and Corporate Citizenship Manager της KPMG στην Ελλάδα, περισσότεροι από τα δύο τρίτα (69%) των CEOs παγκοσμίως και 60% των Ελλήνων έχουν ενσωματώσει πλήρως το ESG στην επιχείρησή τους ως μέσο για τη δημιουργία αξίας, αν και εκτιμούν ότι χρειάζονται ακόμη κάποια χρόνια για να δουν τις επενδύσεις τους στο ESG να αποδίδουν.
Σημειωτέον πως ενώ το 24% των CEOs παγκοσμίως θεωρεί ότι τα επόμενα τρία χρόνια το ESG θα έχει μεγαλύτερη επίδραση στις σχέσεις με τους πελάτες, στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό διαμορφώνεται μόλις στο 6%. Την ίδια ώρα, υψηλότερα είναι τα ποσοστά των Ελλήνων CEOs που αναμένουν ενίσχυση της φήμης του brand (30% έναντι 16% παγκοσμίως) και προσέλκυση της επόμενης γενιάς ταλαντούχου δυναμικού (36% έναντι 14% παγκοσμίως).
Μεγάλη απόκλιση παρατηρείται και ως προς την πρόκληση του ελέγχου της σωστής εφαρμογής του ESG. Ενώ παγκοσμίως το 68% δηλώνουν ότι η τρέχουσα πρόοδος που έχουν σημειώσει οι οργανισμοί τους στο ESG δεν είναι αρκετά ισχυρή, ώστε να αντεπεξέλθει σε πιθανό έλεγχο από τα ενδιαφερόμενα μέρη ή τους μετόχους, το αντίστοιχο ποσοστό στην Ελλάδα διαμορφώνεται στο 29%, με το υπόλοιπο 71% να δηλώνει προετοιμασμένο απέναντι σε αυτήν την πρόκληση.
Η επιστροφή στο γραφείο και η αργή πρόοδος στην ένταξη
Από την έρευνα προκύπτει ότι οι άνθρωποι παραμένουν στο επίκεντρο των επιχειρήσεων και ότι οι CEOs αναγνωρίζουν ότι χρειάζεται να εφαρμόσουν ένα πλάνο που να αφουγκράζεται τους προβληματισμούς και τις ανησυχίες των εργαζομένων και να διασφαλίζει ότι το ανθρώπινο δυναμικό αναπτύσσεται.
Ωστόσο, την ίδια ώρα που οι εργαζόμενοι -και ιδιαίτερα οι νεότερες γενιές- δείχνουν να υποστηρίζουν ένα υβριδικό μοντέλο εργασίας, τα ευρήματα δείχνουν ότι το 64% των CEOs παγκοσμίως και το 86% των Ελλήνων αναμένουν ότι μια πλήρης επιστροφή στο γραφείο είναι ζήτημα μόλις τριών ετών. Μάλιστα, 87% των CEOs παγκοσμίως και το 100% των Ελλήνων αναφέρουν ότι είναι πιθανό να επιβραβεύσουν τους εργαζομένους που πηγαίνουν στο γραφείο με ευνοϊκές αναθέσεις έργων, αυξήσεις ή προαγωγές.
Την ίδια ώρα, οι ίδιοι οι CEOs αναγνωρίζουν σε μεγάλο βαθμό (66% παγκοσμίως και 34% στην Ελλάδα) ότι η πρόοδος στην ένταξη και τη διαφορετικότητα συντελείται με υπερβολικά αργούς ρυθμούς στον επιχειρηματικό κόσμο. Επιπλέον, 72% των CEOs παγκοσμίως και 64% των Ελλήνων θεωρεί ότι η επίτευξη της διαφορετικότητας στους χώρους εργασίας απαιτεί την υλοποίηση αλλαγών στα ανώτερα επίπεδα ηγεσίας.
Οι ανησυχίες για την ΑΙ
Η έρευνα δείχνει σε ποσοστό 70% των CEOs παγκοσμίως και 74% των Ελλήνων επενδύουν σε μεγάλο βαθμό στη δημιουργική τεχνητή νοημοσύνη ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για το μέλλον. Ωστόσο, την ίδια ώρα αναγνωρίζουν ότι οι αναδυόμενες τεχνολογίες ενδέχεται να οδηγήσουν σε κινδύνους, με το 57% των CEOs παγκοσμίως και το 48% των Ελλήνων να αναφέρουν τις ηθικές προκλήσεις ως την κύρια ανησυχία τους όσον αφορά την εφαρμογή της δημιουργικής τεχνητής νοημοσύνης, με την έλλειψη κανονισμών να ακολουθεί.
Επίσης, το 82% των CEOs παγκοσμίως και 90% των Ελλήνων πιστεύει ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να οδηγήσει σε νέους κινδύνους καθώς προσφέρει νέες στρατηγικές επιθέσεων στους αντιπάλους. “Είμαστε ακόμη στην αρχή με την τεχνητή νοημοσύνη. Είναι δεδομένο ότι θα γίνουν εκεί επενδύσεις κι ελπίζουμε ότι θα δημιουργηθούν και νέες θέσεις εργασίας”, δήλωσε ο κ. Βουνισέας.