Τι γνώμη θα είχες για αυτήν την δουλειά: να αναλάβεις τη θέση του εγγονού του ιδρυτή, ο οποίος οδήγησε την οικογενειακή επιχείρηση στην κορυφή του κλάδου της και ο οποίος εξακολουθεί να είναι πολύ κοντά στις αποφάσεις, καθώς το παιχνίδι αλλάζει και αναγκάζει την εταιρεία να μετασχηματιστεί.
Τέτοια είναι η θέση στην οποία βρέθηκε ο Koji Sato (κεντρική φωτό) στην Toyota τον Απρίλιο, αναλαμβάνοντας τη θέση του Akio Toyoda, ο οποίος έγινε πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου.
Η ιαπωνική αυτοκινητοβιομηχανία κατασκευάζει και πουλάει περισσότερα αυτοκίνητα από ποτέ, και όμως τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ένα “κομμάτι που λείπει” από το τεράστιο χαρτοφυλάκιο προϊόντων του, δήλωσε ο Sato σε μια από τις πρώτες συνεντεύξεις του μετά την προαγωγή του σε διευθύνοντα σύμβουλο τον Απρίλιο.
Η δήλωσή του ότι η Toyota πρέπει να αποκτήσει μια νοοτροπία που να αφορά πρώτα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έγινε δεκτή με ικανοποίηση από τους επενδυτές που ανυπομονούν να δουν την εταιρεία να τα βάζει με τις Tesla και BYD.
Αλλά μπορεί να εκλήφθηκε από ορισμένους ως αλλαγή κατεύθυνσης -ο 67χρονος Toyoda είναι ένας από τους πιο ηχηρούς υποστηρικτές της σταδιακής απεξάρτησης των αυτοκινήτων από τον άνθρακα, με τη χρήση βενζινο-ηλεκτρικών υβριδικών, συμπεριλαμβανομένων των κυψελών καυσίμου υδρογόνου.
Akio Toyoda, πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου Toyota
“Όταν ανακοινώσαμε τη νέα κατεύθυνση, όταν χρησιμοποιήσαμε πρώτα τη φράση battery-EV, αυτό έγινε αντικείμενο επίθεσης”, δήλωσε ο Sato στη συνέντευξη στο περιθώριο της έκθεσης Japan Mobility Show εδώ. “Αλλά εκείνη η ομιλία κατέστησε σαφές ότι η Toyota έχει μια προσέγγιση πολλαπλών μονοπατιών και ότι θα χρησιμοποιηθούν διάφορα συστήματα κίνησης”.
Ο Sato συζήτησε την έκταση των αλλαγών που έχει παρακολουθήσει στην Toyota κατά τη διάρκεια της 30ετούς και πλέον καριέρας του, τον τρόπο με τον οποίο η εταιρεία προσεγγίζει την ανάπτυξη των ηλεκτρικών και πολλά άλλα κατά τη διάρκεια της ημίωρης συνομιλίας. Ακολουθούν ορισμένες από τις ερωτήσεις και τις απαντήσεις από τη συζήτηση, οι οποίες έχουν επεξεργαστεί για λόγους έκτασης και σαφήνειας.
Απόσπασμα συνέντευξης του Koji Sato
Ο Akio Toyoda έχει περιγράψει αυτή τη στιγμή ως μια “πλήρη αλλαγή μοντέλου” που είναι συνώνυμη με εκείνη που η Toyota μετέφερε την οικογενειακή επιχείρηση από τον αργαλειό στην κατασκευή αυτοκινήτων. Η σημερινή Toyota θα ήταν αγνώριστη για εσάς όταν μπήκατε στην εταιρεία το 1992;
Η στάση της κατασκευής καλών αυτοκινήτων δεν έχει αλλάξει, αλλά ο σκοπός της εταιρείας έχει γίνει σαφέστερος. Ειδικά από τότε που ο Akio έγινε πρόεδρος, η αλλαγή ήταν μεγαλύτερη. Η ανάληψη της αποστολής του να διαδώσει την ευτυχία βρίσκεται στο επίκεντρο όλων όσων κάνουμε. Είναι πολύ ευρύ αλλά εξαιρετικά σημαντικό για εμάς. Πριν από τριάντα χρόνια, μία και μόνη απάντηση θεωρούνταν η καλύτερη λύση. Τώρα, μια ενιαία απάντηση δεν είναι η καλύτερη. Βρισκόμαστε σε μια περίοδο όπου πρέπει να αντιμετωπίσουμε πολλές διαφορετικές ανάγκες ταυτόχρονα. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο χρησιμοποιούμε τον όρο πολλαπλά μονοπάτια. Η μεγαλύτερη αλλαγή που αισθάνομαι τα τελευταία 30 χρόνια είναι ότι ο σκοπός της εταιρείας έχει γίνει πολύ σαφής.
Πόσο δύσκολο είναι να αναμορφώσεις την Toyota ως κατασκευαστή αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων σε μια χώρα όπου οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων είναι τόσο χαμηλές;
Η ανάπτυξη αμιγώς ηλεκτρικών και η πώλησή τους ως προϊόντα δεν μου φαίνεται ιδιαίτερα δύσκολη. Η Toyota είναι μια παγκόσμια εταιρεία. Ανάλογα με την περιοχή, υπάρχει μεγάλη ανάγκη για BEV, ενώ υπάρχει μεγαλύτερη και ταχύτερη ζήτηση για πράσινη ενέργεια. Και για αυτές τις περιοχές, τα BEV αποτελούν μια ελκυστική λύση. Σε παγκόσμιο επίπεδο, ωστόσο, οι στόχοι μας δεν θα αλλάξουν. Η παραγωγή και η πώληση των BEV θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη τη φύση της περιοχής. Ο τόπος γίνεται τότε ένας σημαντικός παράγοντας.
Η Toyota αναπτύσσει μια νέα πλατφόρμα BEV επόμενης γενιάς για το 2026, χρησιμοποιώντας εντελώς νέες μεθόδους μηχανικής, λογισμικού και παραγωγής. Πόσο δύσκολο θα είναι να γίνουν τόσες πολλές αλλαγές ταυτόχρονα; Θα αντιμετωπίσει η Toyota την ίδια “κόλαση παραγωγής” που βίωσαν ο Elon Musk και η Tesla όταν έβγαλαν στην αγορά το Model 3;
Η πλατφόρμα που σκεφτόμαστε αποτελείται από τρία επίπεδα. Υπάρχει το υπόστρωμα, η πλατφόρμα λογισμικού και η πλατφόρμα εφαρμογών. Αυτά τα τρία ως σύνολο επιτρέπουν στην πλατφόρμα να λειτουργεί μαζί και αναπτύσσονται ταυτόχρονα. Καταλαβαίνω την ανησυχία ότι είναι υπερβολικά πολύπλοκη. Αλλά αν δεν έχουμε μια καλή πλατφόρμα λογισμικού, δεν μπορούμε να έχουμε μια καλή δομή αμαξώματος. Η ενεργοποίηση και η απόδοση αλλάζει ανάλογα με τη χρήση. Έτσι, αυτά τα τρία, αυτό το τρίγωνο, συνεργάζονται μεταξύ τους. Δεν μπορούμε απλά να πούμε ότι θα ασχοληθούμε με το ένα, επειδή είναι δύσκολο. Η αξία που προκύπτει από την τριάδα, με ταυτόχρονη διαχείριση του κινδύνου, είναι αυτό στο οποίο εργαζόμαστε. Φυσικά είναι μια πρόκληση, οπότε το χρονοδιάγραμμα πρέπει να είναι ευέλικτο, αλλά δεν θα ξεκινήσουμε κάτι που είναι ατελές επειδή υπάρχει μια προθεσμία. Το γεγονός ότι φτιάχνουμε ένα νέο BEV είναι επειδή αυτό μπορεί να έχει αντίκτυπο στα οχήματα -για παράδειγμα, ενισχύοντας την αποδοτικότητα- και θα υπάρξει αντίκτυπος στα αυτοκίνητά μας που δεν είναι αμιγώς ηλεκτρικά.
Έχετε πει ότι η Toyota πρέπει να έχει μια νοοτροπία που θα έχει ως προτεραιότητα το BEV. Η Toyota επένδυσε πολλά στα ηλεκτρικά οχήματα με κυψέλες καυσίμου, αλλά σε ολόκληρη τη βιομηχανία, τα BEVs έχουν ξεφύγει κατά πολύ. Πόσο δεσμευμένοι είστε να συνεχίσετε να επενδύετε στα FCEV; Σε ποιο σημείο θα αποφασίσετε ότι το BEV είναι ο δρόμος;
Όταν ανακοινώσαμε τη νέα κατεύθυνση, όταν χρησιμοποιήσαμε τη φράση battery-EV first, αυτό αξιοποιήθηκε. Αλλά εκείνη η ομιλία κατέστησε σαφές ότι η Toyota έχει μια προσέγγιση πολλαπλών μονοπατιών και ότι θα χρησιμοποιηθούν διάφορα συστήματα κίνησης. Το BEV ήταν το κομμάτι που έλειπε. Εάν τα BEV πρόκειται να αναπτυχθούν από εδώ και στο εξής, αυτό δεν θα είναι μέρος της συμβατικής διαδικασίας ανάπτυξης, αλλά μια νέα προσέγγιση ανάπτυξης. Αν δεν επικεντρωθούμε σε μια διαδικασία για την ανάπτυξη BEV, το μόνο που θα κάνουμε θα είναι να αλλάξουμε το σύστημα κίνησης και να μην κατασκευάσουμε το BEV που θα θέλαμε να κατασκευάσουμε. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο τόνισα τη σημασία ενός τρόπου σκέψης με προτεραιότητα τη μπαταρία. Αυτό δεν σημαίνει ότι η Toyota θα φτιάχνει από εδώ και στο εξής μόνο ηλεκτροκίνητα οχήματα με μπαταρία. Όταν εξετάζουμε το υδρογόνο, το πιο σημαντικό πράγμα είναι η ενεργειακή ασφάλεια. Η εξάρτηση από μία μόνο πηγή ενέχει υψηλότερους κινδύνους, οπότε είναι σημαντικό να είμαστε ευέλικτοι.
Δεν αλλάζει ο στόχος της επίτευξης ουδετερότητας ως προς τον άνθρακα και θεωρούμε ότι το υδρογόνο είναι μια σημαντική πηγή ενέργειας. Θέλουμε να είμαστε σε θέση να προσφέρουμε κινητικότητα βασισμένη στο υδρογόνο. Φυσικά, η ηλεκτρική ενέργεια είναι σημαντική, αλλά πιστεύουμε ότι το υδρογόνο είναι μια σημαντική λύση. Η ανάπτυξη και η παραγωγή υδρογόνου και η δημιουργία της αλυσίδας εφοδιασμού θα πάρει χρόνο. Γίνεται όλο και μεγαλύτερη, αλλά θα χρειαστεί χρόνος. Πρέπει να αυξήσουμε τη χρησιμοποιούμενη ποσότητα και να προετοιμάσουμε την υποδομή. Υπάρχει λιγότερος χρόνος διακοπής από ό,τι με την επαναφόρτιση, οπότε όταν το εξετάζουμε ως πηγή καυσίμου, θα πρέπει να ξεκινήσουμε από τις εμπορικές εφαρμογές. Προς τα εκεί λοιπόν κινούμαστε, λαμβάνοντας παράλληλα υπόψη τις συμμαχίες.
Η Toyota έχει μιλήσει με μεγάλο ενθουσιασμό για τις μπαταρίες στερεάς κατάστασης (solid state). Πόσο σίγουροι είστε ότι η εταιρεία θα καταφέρει να εμπορευματοποιήσει αυτή την τεχνολογία;
Όπως ανακοινώσαμε με την Idemitsu, στοχεύουμε στη μαζική παραγωγή μπαταριών στερεάς κατάστασης και έχουμε κάνει ένα σημαντικό βήμα. Με τη συνεργασία με την Idemitsu, σε εργαστηριακή βάση, είμαστε βέβαιοι ότι οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης θα γίνουν πραγματικότητα. Όμως, καθώς προχωράμε προς τη μαζική παραγωγή και την εμπορευματοποίηση, ξεκινάμε το πιλοτικό πρόγραμμα και θα αντιμετωπίσουμε τις προκλήσεις που θα προκύψουν. Πρέπει να επιταχύνουμε τον κύκλο για να το κάνουμε αυτό και να είμαστε ευέλικτοι.
Πρόκειται για μια δυνητική τεχνολογία άλματος; Έχει τη δυνατότητα η Toyota να γίνει από το κομμάτι που λείπει από τα BEVs, ηγέτης στα BEVs;
Είναι μόνο μια παραλλαγή. Δεν πιστεύουμε ότι οι μπαταρίες στερεάς κατάστασης θα αλλάξουν το παιχνίδι μόνο και μόνο επειδή τις έχουμε. Η αξία του προϊόντος δεν θα καθορίζεται μόνο από την τεχνολογία μπαταρίας που χρησιμοποιείται. Έχουμε διπολικές μπαταρίες ιόντων λιθίου και οι επιδόσεις των μπαταριών υγρού ηλεκτρολύτη θα βελτιωθούν επίσης. Οι μπαταρίες θα είναι επίσης πολλαπλών διαδρομών. Και στο τέλος, το ερώτημα είναι τι είδους αυτοκίνητο θα κατασκευαστεί.
Πηγή: Bloomberg / Automotive News Europe