ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

H στρατηγική ψηφιοποίησης των τραπεζών – Κυριαρχούν τα ηλεκτρονικά κανάλια

Της Βάσως Αγγελέτου

Μέσα από τα ψηφιακά κανάλια των τραπεζών εκτελείται πλέον η συντριπτική πλειονότητα των τραπεζικών συναλλαγών, με τον βαθμό διείσδυσης του digital banking να υπερβαίνει το 97% σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία των συστημικών τραπεζών.

Στα αποτελέσματα πρώτου τριμήνου του 2024, τα οποία έχει ήδη ανακοινώσει η Πειραιώς, το ποσοστό αυτό “σκαρφαλώνει” σήμερα στο 99%, από 85% το 2021. Όσον αφορά στη θέση της στην εγχώρια αγορά των ψηφιακών τραπεζικών υπηρεσιών, η Πειραιώς κατέχει μερίδιο αγοράς 36% σύμφωνα με τα δημοσιευμένα στοιχεία.

Το ποσοστό των ψηφιακών πωλήσεων, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία έχει αυξηθεί κατά 2,5 φορές μέσα στην τελευταία τριετία, ενώ οι ενεργοί χρήστες της ηλεκτρονικής τραπεζικής έχουν εκτοξευτεί κατά 35% το ίδιο διάστημα. 

Στα ίδια επίπεδα κυμαίνεται η ψηφιακή διείσδυση και στην Εθνική Τράπεζα, με τις συναλλαγές στο κατάστημα να έχουν υποχωρήσει κάτω από το 2%, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες του Capital.gr. Αυτές αφορούν κυρίως σε μεγάλες χρηματικές συναλλαγές, κυρίως από επιχειρήσεις.

Οι χρήστες των ψηφιακών υπηρεσιών της Εθνικής έχουν ξεπεράσει σήμερα το 1 εκατομμύριο, με τους ενεργούς χρήστες του mobile banking να αναλογούν στο 32% του συνόλου, ενώ το ίδιο ποσοστό υποχωρεί στο 25% όταν πρόκειται για χρήση των τραπεζικών υπηρεσιών μέσω υπολογιστή (internet banking).

Ειδικά όσον αφορά στην έναρξη της τραπεζικής σχέσης μέσω κινητού -χωρίς δηλαδή να χρειαστεί να επισκεφθεί ο νέος πελάτης κάποιο κατάστημα- η Εθνική κατέχει μερίδιο αγοράς 82% στις επιχειρήσεις και 24% στα φυσικά πρόσωπα. Θυμίζεται ότι όλες οι ελληνικές τράπεζες επένδυσαν πόρους στο digital onboarding -ιδίως το διάστημα της πανδημίας- σε μια προσπάθεια να διευκολύνουν την απόκτηση νέων πελατών με αμιγώς ψηφιακά μέσα, στοχεύοντας ιδίως στις νεότερες γενιές.

Σε δυναμική πορεία ψηφιοποίησης βρίσκεται και η Alpha Bank, η οποία ήδη πραγματοποιεί το 23% των συνολικών της πωλήσεων μέσω ψηφιακών και υβριδικών καναλιών, σύμφωνα με τα στοιχεία του 2023. Συγκεκριμένα, οι ψηφιακές πωλήσεις προϊόντων έχουν εκτιναχθεί στο 68% για τα καταναλωτικά δάνεια, στο 64% για τις προπληρωμένες κάρτες, στο 34% για τις προθεσμιακές καταθέσεις και στο 32% για τις χρεωστικές κάρτες.

Η διείσδυση των ψηφιακών καναλιών στις συναλλαγές συνολικά ανέρχεται στο 97%, σύμφωνα με τα ετήσια αποτελέσματα της τράπεζας, με τα επιμέρους ποσοστά να διαμορφώνονται στο 54% για τα φυσικά πρόσωπα και στο 68% για τις επιχειρήσεις. Ο αριθμός των ενεργών χρηστών των ψηφιακών καναλιών Alpha ενισχύθηκε κατά 6,4% το 2023, σε ετήσια βάση, αγγίζοντας τα 1,68 εκατομμύρια.
Ανάλογη πορεία ψηφιοποίησης ακολουθεί και η Eurobank η οποία, επίσης σύμφωνα με τα στοιχεία στο τέλος του 2023, προσφέρει το 16% των προϊόντων της μέσω των ψηφιακών καναλιών, με τη διείσδυση στα καταναλωτικά προϊόντα να έχει εκτιναχθεί στο 80%, ενώ το 25% των εν δυνάμει πελατών ξεκινά ψηφιακά τη διαδικασία υποβολής αίτησης για στεγαστικό δάνειο (digital onboarding). Το ύψος των επενδύσεων που σχεδιάζει η τράπεζα στο ΙΤ και την ψηφιοποίηση ανέρχεται σε 130 εκατ. ευρώ τα έτη 2024-2026.

Με εθελούσιες και εκπαίδευση η “ψηφιοποίηση” του προσωπικού

Ενδιαφέρον έχει, επίσης, η στρατηγική που εφαρμόζουν οι τράπεζες όσον αφορά στον ψηφιακό μετασχηματισμό της λειτουργίας τους προκειμένου να ανταποκριθούν στις ανάγκες της νέας, ψηφιακής εποχής εξυπηρέτησης. 

Ανώτατες πηγές του κλάδου εξηγούν στο Capital.gr ότι η έμφαση δίνεται στην εκπαίδευση του προσωπικού, καθώς και στην ανανέωσή του με νέα ταλέντα που αναπληρώνουν μέρος των εργαζομένων που αποχωρούν μέσω των προγραμμάτων εθελούσιας εξόδου. Για το 2024 αναμένεται σταθεροποίηση του δικτύου στα σημερινά επίπεδα καταστημάτων, με το προσωπικό ωστόσο να ανανεώνεται μέσω των προγραμμάτων εθελούσιας αποχώρησης.

Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της Eurobank η οποία λάνσαρε το προηγούμενο διάστημα αντίστοιχο πρόγραμμα εθελούσιας μέσω του οποίου αποχώρησαν 600 άτομα -κυρίως μεγαλύτερης ηλικίας καθώς και από το δίκτυο καταστημάτων- γεγονός που άνοιξε τον δρόμο να προσληφθούν 100 νέοι εργαζόμενοι που διαθέτουν ψηφιακές και τεχνολογικές κυρίως δεξιότητες.

Σε ό,τι αφορά στο προσωπικό, η Εθνική έχει σταθεροποιηθεί στα 6.700 άτομα το 2024 στην Ελλάδα και στα 1.100 στο εξωτερικό, η Eurobank τα 10.728 άτομα εκ των οποίων τα 4.386 στο εξωτερικό (ΝΑ Ευρώπη) και η Alpha Bank στους 5.678 εργαζόμενους στην Ελλάδα σύμφωνα με τα στοιχεία του 2023.

Related posts

Συνάντηση Αδ. Γεωργιάδη με “ΕΛΛΑ-ΔΙΚΑ ΜΑΣ”: “Συνεχίζουμε τον διάλογο για την ψηφιακή κάρτα εργασίας”

timesadmin

Τρίμηνη παράταση στη διασύνδεση ταμειακών – POS ζητά το Οικονομικό Επιμελητήριο

timesadmin

“Πράσινες” αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων για Κρήτη

timesadmin

ΥΠΑΑΤ: Υπεγράφησαν οι αποφάσεις χρηματοδότησης των δράσεων του τομεακού μελισσοκομικού προγράμματος

timesadmin

Ν. Παπαθανάσης: 200 εκατ. ευρώ για χρηματοδότηση του νέου Ταμείου Συμμετοχών EQUIFUND II

timesadmin

ΙΝΕ ΓΣΕΕ: Η ελληνική οικονομία παρουσιάστηκε ανθεκτική στην κρίση του πληθωρισμού

timesadmin