«h-Θυσία»-/-Στο-κύκνειο-άσμα-του-ο-Ταρκόφσκι-συνομιλεί-κινηματογραφικά-με-τον-Μπέργκμαν-και-αποδεικνύει-γιατί-το-Σινεμά-είναι-η-Έβδομη-Τέχνη
ΣΙΝΕΜΑ

«H Θυσία» / Στο κύκνειο άσμα του ο Ταρκόφσκι συνομιλεί κινηματογραφικά με τον Μπέργκμαν και αποδεικνύει γιατί το Σινεμά είναι η Έβδομη Τέχνη

Το 1986, στο Διεθνές Κινηματογραφικό Φεστιβάλ των Καννών, κυκλοφορεί η «Θυσία». Πρόκειται για την τελευταία δημιουργία του κορυφαίου σκηνοθέτη, Αντρέι Ταρκόφσκι. Ενός εκ των κορυφαίων καλλιτεχνών της Έβδομης Τέχνης, ο οποίος μέσα από τις ταινίες του χάραξε τον δικό του μοναδικό και ανεξίτηλο δρόμο, στην ιστορία του Κινηματογράφου, επηρεάζοντας με το έργο του καταλυτικά τόσο τους θεατές, όσο και τους συναδέλφους του. Η ταινία κυκλοφορεί σε επανέκδοση στις Κινηματογραφικές Αίθουσες από την Πέμπτη 1η Αυγούστου.

«Η ιδέα της ταινίας μου «Η Θυσία» γεννήθηκε την εποχή πριν από τη «Νοσταλγία» – οι πρώτες σημειώσεις και τα πρώτα σχεδιάσματα έγιναν τότε που ζούσα ακόμα στη Σοβιετική Ένωση. Κεντρική ιδέα ήταν η μοίρα ενός άντρα, άρρωστου από καρκίνο, του Αλεξάντερ. Ο άνθρωπος αυτός λυτρώνεται από τα πάθη του προσφέροντας μια θυσία.» – Αντρέι Ταρκόφσκι

Στην κινηματογραφική του διαθήκη, ο Αντρέι Ταρκόφσκι επιλέγει να μιλήσει για τις αγαπημένες του θεματικές. Τις ατέρμονες ανθρώπινες σχέσεις, τη φύση, τον Θεό, την προσωπική αρμονία κι εν τέλει, τη θυσία του σύγχρονου ανθρώπου.

Στην έναρξη του Τρίτου Παγκοσμίου Πολέμου, ένας άνθρωπος ψάχνει τον τρόπο για να αποκαταστήσει την ειρήνη στον κόσμο, για να ανακαλύψει στην πορεία ότι θα πρέπει να προσφέρει κάποια ανταλλάγματα.

Ο Αλεξάντερ όταν πληροφορείται από την τηλεόραση την καταστροφή του πλανήτη από πυρηνικό πόλεμο, προσεύχεται στον Θεό να σώσει τον κόσμο με τίμημα να απαρνηθεί τις σχέσεις του με τους δικούς του και να παραμείνει σιωπηλός μέχρι τον θάνατό του.

«Δεν υπάρχει κρυμμένο, κρυπτογραφημένο νόημα στις ταινίες μου. Δεν υπάρχει τίποτα πέρα από την επιθυμία μου να πω την αλήθεια» – Αντρέι Ταρκόφσκι

Το κύκνειο άσμα του κορυφαίου Ρώσου σκηνοθέτη, αποτελεί ένα μοναδικό αριστούργημα της Έβδομης Τέχνης, κι ένα χαρακτηριστικό δείγμα γραφής του καλλιτεχνικού έργου που μας κληροδότησε ο Αντρέι Ταρκόφσκι.

Η ταινία πραγματοποίησε την παγκόσμια πρεμιέρα της τον Μάιο του 1986 στο Επίσημο Διαγωνιστικό Τμήμα του Διεθνούς Κινηματογραφικού Φεστιβάλ των Καννών, όπου και απέσπασε συνολικά τέσσερα βραβεία: το Μέγα βραβείο Επιτροπής, το Βραβείο της FIPRESCI, το Οικουμενικό Βραβείο και το Βραβείο Καλλιτεχνικής Συνεισφοράς για τον θρυλικό φωτογράφο Σβεν Νίκβιστ. Πρόκειται για έναν μοναδικό καλλιτέχνη το έργο του οποίου συναντάμε συχνά πυκνά στα φιλμ του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, όπως για παράδειγμα στην αγαπημένη «Περσόνα» (Persona) του 1966.

Δεν είναι όμως μόνο ο Σβεν Νίκβιστ που συνδέει τον Μπέργκμαν με τον Ταρκόφσκι. Τα κοινά τους στοιχεία είναι πολλά, τόσο μπροστά, όσο και πίσω από την κάμερα. Ακόμα και ο πρωταγωνιστής του φιλμ, ο σπουδαίος Έρλαντ Γιόζεφσον (1923 – 2012), υπήρξε αγαπημένος ηθοποιός του Σουηδού σκηνοθέτη στο δεύτερο μισό της σπουδαίας φιλμογραφίας του, πρωταγωνιστώντας σε χαρακτηριστικές ταινίες όπως το «Κραυγές και Ψίθυροι» του 1972, το «Φάννυ και Αλέξανδρος» του 1982, αλλά και στο κύκνειο άσμα του Ίνγκμαρ Μπέργκμαν, το λυτρωτικό «Saraband» του 2003.

Ενώ τρία χρόνια πριν τη «Θυσία», είχαμε απολαύσει τον Έρλαντ Γιόζεφσον, στη «Νοσταλγία» του Αντρέι Ταρκόφσκι και βέβαια το 1995 ο αξιόλογος Σουηδός ηθοποιός πρωταγωνιστεί στο «Βλέμμα του Οδυσσέα», του Θόδωρου Αγγελόπουλου.

Ο Ταρκόφσκι, άλλαξε για πάντα την κινηματογραφική εμπειρία σμιλεύοντας τον χρόνο και διευρύνοντας την εικόνα με ταινίες – σύμβολα, για την πίστη, την εξορία, αλλά και τη μνήμη. Το έργο του είναι ανεξίτηλα επηρεασμένο από την παράδοση του σοβιετικού κινηματογράφου και ιδιαίτερα των κορυφαίων εκφραστών του: Ρομ, Ντοβζένκο και Αϊζενστάιν.

Παράλληλα όμως ο Αντρέι Ταρκόφσκι συνθέτει μια απολύτως προσωπική κινηματογραφική γραφή που κατατάσσει δικαίως τον δημιουργό, ανάμεσα στους κορυφαίους όλων των εποχών. Η μεταφυσική, η πολυσήμαντη φύση της καλλιτεχνικής δημιουργίας, ζητήματα πίστης και θυσίας, το νόημα της ανθρώπινης ύπαρξης μέσα στο πέρασμα του χρόνου, αποτελούν μερικές από τις βασικές θεματικές που διαπότισαν τη φιλμογραφία του Ρώσου σκηνοθέτη και καθόρισαν τη διαρκή και εναγώνια προσπάθειά του να συνθέσει την απόλυτη κινηματογραφική εικόνα, μαχόμενος την εξοντωτική ρωσική γραφειοκρατία.

«Φυσικά έχω συνείδηση του γεγονότος ότι σήμερα η ιδέα της θυσίας δεν έχει και τόσο φανατικούς οπαδούς – κανένας σχεδόν δε σκέφτεται να θυσιάσει για κάτι ή για κάποιον άλλον. Πάντως τα επακόλουθα αυτής της απόφασης εξακολουθούν να αποδεικνύονται κρίσιμα και αποφασιστικά: εννοώ την απώλεια της ατομικότητας προς όφελος ενός ακόμα πιο έντονου εγωκεντρισμού που χαρακτηρίζει αναρίθμητες ανθρώπινες σχέσεις, και επίσης τις σχέσεις μεταξύ γειτόνων χωρών, προπάντων όμως την απώλεια και της τελευταίας δυνατότητας πνευματικής και όχι υλιστικής «προόδου». Ο άνθρωπος χάνει κάθε ελπίδα για αξιοπρεπή ζωή.» – Αντρέι Ταρκόφσκι

Ο Αντρέι Ταρκόφσκι, υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες της Έβδομης Τέχνης. Αν και δυστυχώς μας προσέφερε μόλις οκτώ μεγάλου μήκους ταινίες, ωστόσο κάθε μία από αυτές αποτελεί σημείο αναφοράς στην ιστορία όχι μόνο του ρωσικού αλλά και του παγκόσμιου κινηματογράφου.

Το έργο του Ρώσου καλλιτέχνη χαρακτηρίζεται από έντονα προσωπικά και μεταφυσικά στοιχεία, με επιρροές από τη λογοτεχνία και τη ζωγραφική. Αργοί ρυθμοί, εικόνες εξαιρετικής αισθητικής και σταθερά απόμακρα και μακράς διάρκειας πλάνα, είναι μερικά από τα κύρια χαρακτηριστικά των ταινιών του.

«Ο Ταρκόφσκι είναι ο μεγαλύτερος σκηνοθέτης, αυτός που εφηύρε μια καινούρια γλώσσα, πιστή στη φύση του κινηματογραφικού μέσου, καθώς καταγράφει τη ζωή σαν μια αντανάκλαση, τη ζωή σαν ένα όνειρο.» – Ίνγκμαρ Μπέργκμαν

Στο κύκνειο άσμα του ο Αντρέι Ταρκόφσκι συνομιλεί κινηματογραφικά με τον Ινγκμαρ Μπέργκμαν και αποδεικνύει γιατί το Σινεμά αξίζει να λογίζεται ως η Έβδομη Τέχνη.

«Δεν με ενδιέφερε η ανάπτυξη της πλοκής, η αλυσίδα των γεγονότων, από ταινία σε ταινία αισθανόμουν ολοένα λιγότερο την ανάγκη τους. Με ενδιέφερε πάντοτε ο εσωτερικός κόσμος του ανθρώπου, και για μένα ήταν πολύ φυσικό να κάνω ένα ταξίδι στην ψυχολογία την οποία μου υποδείκνυε η στάση ζωής του ήρωα, στις λογοτεχνικές και πολιτισμικές παραδόσεις που θεμελίωναν τον πνευματικό κόσμο. Γνωρίζω καλά ότι από εμπορική άποψη θα ήταν πολύ πιο πλεονεκτικό να κινούμε από μέρος σε μέρος, να δείχνω πλάνα από διάφορες και περίεργες οπτικές γωνίες, να χρησιμοποιώ εξωτικά τοπία και εντυπωσιακούς εσωτερικούς χώρους. Τα εξωτερικά εφέ όμως απλώς απομακρύνουν το στόχο μου από αυτό που θέλω ουσιαστικά να κάνω και τον συσκοτίζουν. Εμένα με ενδιαφέρει ο άνθρωπος, γιατί κλείνει μέσα του ολόκληρο σύμπαν, για να μπορέσω να εκφράσω την ιδέα, το νόημα της ανθρώπινης ζωής, δεν υπάρχει λόγος να απλώσω πίσω της έναν πίνακα φορτωμένο συμβάντα.» – Αντρέι Ταρκόφσκι

Διαβάστε Επίσης:
Αντρέι Ταρκόφσκι / Ο ποιητής της Έβδομης Τέχνης
Οι ταινίες του Ταρκόφσκι δωρεάν στο διαδίκτυο

H Θυσία / Offret / The Sacrifice
Σκηνοθεσία: Αντρέι Ταρκόφσκι
Σενάριο: Αντρέι Ταρκόφσκι
Πρωταγωνιστούν: Έρλαντ Γιόζεφσον, Σούζαν Φλίτγουντ, Αλαν Εντβαλ, Σβεν Γουόλτερ
Φωτογραφία: Σβεν Νίκβιστ
Μοντάζ: Μιχάλ Λεζτσιλόβσκι, Αντρέι Ταρκόφσκι
Μουσική: Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ
Έτος Παραγωγής: 1986
Χώρα Παραγωγής: Σουηδία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο
Διάρκεια: 145 λεπτά
Κυκλοφορεί σε επανέκδοση στους Κινηματογράφους από την Πέμπτη 1η Αυγούστου

Related posts

Το αγόρι στην Κινηματογραφική Λέσχη Πάτρας στις 6 Νοεμβρίου

timesadmin

Αφιέρωμα στη φιλμογραφία του Γιώργου Ζώη από το πορτογαλικό φεστιβάλ Curtas Vila do Conde

timesadmin

Η Αντρέα Μπάγκνεϊ μάς συστήνει την ‘Ραμόνα’ της

timesadmin

Βραδινές προβολές αφιερωμένες στον Wong Kar-Wai

wp-needuser

«Bad Boys: Ride or Die»: Η Sony Pictures έδωσε στη δημοσιότητα το τελευταίο τρέιλερ της τέταρτης ταινίας του franchise (photo/video)

timesadmin

Netflix: Επιτέλους ξέρουμε πότε κάνει πρεμιέρα η νέα ταινία του Wes Anderson

timesadmin