h-μεγάλη-ευκαιρία-των-μεταφορών-στην-Ελλάδα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

H μεγάλη ευκαιρία των μεταφορών στην Ελλάδα

Του Φώτη Φωτεινού 

Η ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας περνά μέσα από τις μεταφορές, περνά μέσα από τις υποδομές μεταφορών, ώστε να καταστεί επιβατικός και εμπορευματικός κόμβος της Ν.Α. Ευρώπης. 

Ένα σημαντικό βήμα προς αυτή την κατεύθυνση συντελέστηκε, καθώς η Ε.Ε. ενέκρινε το πρόγραμμα “Μεταφορές 2021-2027”, με προϋπολογισμό 2,2 δισ. ευρώ, αρμοδιότητας της Ειδικής Γραμματείας Διαχείρισης Προγραμμάτων ΕΤΠΑ & Τ.Σ. του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Το πρόγραμμα χρηματοδοτείται με κοινοτική συμμετοχή ύψους 1,854 δισ. ευρώ, εκ των οποίων 1,289 δισ. ευρώ από το Ταμείο Συνοχής και τα υπόλοιπα 565 εκατ. ευρώ από το ΕΤΠΑ (Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης). 

Αντίστοιχα, η αναλογούσα εθνική συμμετοχή είναι 370 εκατ. ευρώ, με αποτέλεσμα η συνολική ΣΔΔ (Συγχρηματοδοτούμενη Δημόσια Δαπάνη) του προγράμματος να ανέρχεται στα 2,224 δισ. ευρώ.

Ενδεικτικά, 760 εκατ. ευρώ προβλέπονται για την ανάπτυξη βιώσιμων αστικών μεταφορών, 688 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση και αναβάθμιση οδικού δικτύου και τη βελτίωση οδικής ασφάλειας, 485 εκατ. ευρώ για την ολοκλήρωση/ανάπτυξη κεντρικού και προαστιακού σιδηροδρομικού δικτύου, 181 εκατ. ευρώ για τη βελτίωση προσβασιμότητας και συνδεσιμότητας νησιών και 89 εκατ. ευρώ για την ασφάλεια ναυσιπλοΐας και αεροναυτιλίας.

Σύμφωνα με τον υφυπουργό Ανάπτυξης & Επενδύσεων, Γιάννη Τσακίρη, “το πρόγραμμα “Μεταφορές 2021-2027” είναι το πέμπτο κατά σειρά τομεακό πρόγραμμα του νέου ΕΣΠΑ που παίρνει το πράσινο φως μέσα σε λίγες εβδομάδες από την Ε.Ε.”.

Μέσω του συγκεκριμένου προγράμματος αναμένεται η υλοποίηση μεγάλων παρεμβάσεων, όπως η νέα Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, η κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης στο τμήμα Χανιά-Χερσόνησος, η ανανέωση των λεωφορείων σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και σε σημαντικούς δήμους της Περιφέρειας με ηλεκτροκίνητα οχήματα, η αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου και ο εκσυγχρονισμός υποδομών σε επιλεγμένα λιμάνια. 

Ο πλήρης κατάλογος των έργων 

Το πρόγραμμα δίνει προτεραιότητα στις “πράσινες” μεταφορές, με διάθεση του 64% των πόρων του σε επενδύσεις για:

– Βιώσιμες αστικές μεταφορές: νέες γραμμές μετρό, συρμοί, στόλοι λεωφορείων (34,1%).

– Ανάπτυξη/βελτίωση του σιδηροδρομικού δικτύου: προαστιακός, σιδηροδρομικό ΔΕΔ-Μ, σιδηροδρομικές πολυτροπικές συνδέσεις (21,8%).

– Θαλάσσιες μεταφορές, με χρήση αποκλειστικά “καθαρών” σκαφών για νησιωτική συνδεσιμότητα και διασυνδεσιμότητα (8,1%).

Επίσης, προβλέπει την υλοποίηση 5 έργων στρατηγικής σημασίας, τα οποία είναι τα ακόλουθα:

-Κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας.

-Αναβάθμιση/αναδιάρθρωση δικτύου και ανάπτυξη στόλων λεωφορείων μηδενικών εκπομπών στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.

– Ολοκλήρωση κατασκευής της νέας διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνας-Πάτρας στο τμήμα Ροδοφάφνη-Ρίο.

– Κατασκευή Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) στο τμήμα Χανιά-Χερσόνησος.

– Επέκταση, αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός του εθνικού συστήματος VTMIS. 

Όπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης, στόχος του προγράμματος είναι η επιδιωκόμενη ενίσχυση της ελκυστικότητας των φιλοπεριβαλλοντικών αστικών δημόσιων μέσων μεταφοράς και η προώθηση της βιώσιμης αστικής κινητικότητας που θα συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τη μεταφορική δραστηριότητα και στην παράλληλη αύξηση της χρήσης των δημόσιων αστικών συγκοινωνιών.

Στις σιδηροδρομικές μεταφορές επιδιώκεται (σε συνέργεια με το CEF II) η μείωση του χρόνου μετακίνησης επιβατών και εμπορευμάτων, η αύξηση του αριθμού των επιβατών και η αύξηση των εμπορευματικών μεταφορών. Συνολικά, αναμένεται αύξηση του μεριδίου των σιδηροδρομικών μεταφορών, με αντίστοιχη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Αντίστοιχα, οι παρεμβάσεις επί του οδικού δικτύου αναμένεται να μειώσουν τον χρόνο μετακίνησης επιβατών και εμπορευμάτων και να βελτιώσουν τη διασυνοριακή κινητικότητα.

Τέλος, στις θαλάσσιες μεταφορές επιδιώκεται η βελτίωση της ενδονησιωτικής διασύνδεσης και της διασύνδεσης των νησιωτικών περιφερειών με την ηπειρωτική χώρα, προκειμένου να δημιουργηθούν προϋποθέσεις περαιτέρω ανάπτυξης. 

Παραδίδονται οι σταθμοί του Μετρό στον Πειραιά 

Στις αρχές του φθινοπώρου, όπως όλα δείχνουν, αναμένεται η παράδοση των σταθμών “Μανιάτικα”, “Πειραιάς” και “Δημοτικό Θέατρο” της επέκτασης του μετρό στον Πειραιά. 

Η παράδοση των σταθμών βρίσκεται στην τελική ευθεία, καθώς στις 30 Ιουλίου κλείνουν προσωρινά οι σταθμοί “Αγία Βαρβάρα”, “Κορυδαλλός” και “Νίκαια”, προκειμένου να διεξαχθούν δοκιμαστικά δρομολόγια από την “Αγ. Μαρίνα” μέχρι το “Δημοτικό Θέατρο”, με τον ΟΑΣΑ να προχωρά παράλληλα στη δημιουργία της λεωφορειακής γραμμής “Χ50 Αγ. Μαρίνα – Νίκαια” για να καλύψει τις ανάγκες των επιβατών.

Η πόλη του Πειραιά αναμένει με αγωνία την παράδοση των σταθμών, καθώς πρόκειται για ένα έργο το οποίο θα καταστήσει τον Πειραιά συγκοινωνιακό κόμβο, καθώς θα διαθέτει όλα τα μέσα σταθερής τροχιάς (μετρό, τραμ, ηλεκτρικός, προαστιακός) και, ειδικά στην περίπτωση του μετρό, απευθείας σύνδεση με το αεροδρόμιο “Ελ. Βενιζέλος”.

Μάλιστα, ο συνολικός χρόνος με μετρό από το λιμάνι έως το αεροδρόμιο υπολογίζεται σε περίπου 55 λεπτά.

Από την άλλη πλευρά, ο Πειραιάς “περίμενε” αρκετό διάστημα την παράδοση των σταθμών, δεδομένου ότι η αρχική σύμβαση υπογράφτηκε τον Μάρτιο του 2012, με ορίζοντα ολοκλήρωσης 5 έτη.

Για ποικίλους λόγους, το αρχικό χρονοδιάγραμμα κατέστη αδύνατο να τηρηθεί, με τους τρεις πρώτους σταθμούς της επέκτασης του μετρό στον Πειραιά (“Αγία Βαρβάρα”, “Κορυδαλλός” και “Νίκαια”) να παραδίδονται το καλοκαίρι του 2020.

Related posts

Ανακοίνωση της ΕΤΑΔ για τις καταγγελίες περί παράνομων προσλήψεων

timesadmin

Υπ. Ψηφιακής Διακυβέρνησης: Νέες εφαρμογές για να γίνει πιο εύκολη η καθημερινότητα του πολίτη

timesadmin

Παρατείνεται έως τις 31 Μαρτίου 2022 το πρόγραμμα “ΣΥΝ-ΕΡΓΑΣΙΑ”

timesadmin

Παρατείνεται κατά 3 μήνες η υποχρέωση δήλωσης αποθεμάτων γεωργικών προϊόντων και τροφίμων

timesadmin

ΕΛΣΤΑΤ: Αυξήθηκαν 10,72% οι θάνατοι στις 47 εβδομάδες του 2021

timesadmin

Τα data centers της Microsoft αλλάζουν τον χάρτη των ακινήτων στα Μεσόγεια

timesadmin