black-friday:-Οι-εκπτωτικές-συνθήκες-του-2022-μετά-από-δύο-χρόνια-περιορισμών
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Black Friday: Οι εκπτωτικές συνθήκες του 2022 μετά από δύο χρόνια περιορισμών

Του Γιώργου Λαμπίρη

Προσδοκίες για ενίσχυση του τζίρου αλλά και σύνθετες παραμέτρους φέρνει στην επιφάνεια η φετινή Black Friday, η οποία είναι επί της ουσίας η πρώτη που γίνεται χωρίς περιορισμούς στα καταστήματα μετά τα δύο χρόνια που προηγήθηκαν, καθότι το 2020 ήταν εν ισχύ τα lockdown και το 2021 η υποχρεωτικότητα επίδειξης πιστοποιητικού εμβολιασμού με απαγόρευση εισόδου στα καταστήματα για τους ανεμβολίαστους πολίτες. 

Να σημειωθεί ότι τόσο η αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών πλήττεται φέτος από απώλειες σε όρους πωλήσεων τεμαχίων κατά -8,8% στο εννεάμηνο (τζίρος στο +2,8% λόγω ανατιμήσεων), όσο και η αγορά αθλητικών ειδών, που πιέζεται από τη συγκέντρωση υψηλών αποθεμάτων προϊόντων, τα οποία καλείται να διαθέσει στους καταναλωτές.

Από την πλευρά του ο αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Κωτσόβολος – South East Dixons, Γιάννης Βασιλάκος, αναφέρεται στη σύνθετη εικόνα που παρουσιάζει η φετινή Black Friday. “Υπό κανονικές συνθήκες η προσδοκία είναι ότι όσο ωριμάζει η συγκεκριμένη εκπτωτική περίοδος θα κινείται πτωτικά από χρόνο σε χρόνο. Από την πλευρά μας όμως επιμηκύναμε τη χρονική διάρκεια της περιόδου Black Friday ξεκινώντας δύο εβδομάδες νωρίτερα. Έτσι, αποκομίσαμε λίγο παραπάνω τζίρο την πρώτη εβδομάδα, ενώ μέρος του τζίρου θα λείπει από την επόμενη εβδομάδα καθότι σημαντική μερίδα των καταναλωτών έχει ήδη κάνει τις αγορές της. Συνολικά πάντως, η μακρά διάρκεια της Black Friday βοηθάει να κερδίσουμε ένα μέρος από το χαμένο έδαφος που θα μπορούσε να αποτελέσει επίπτωση της ωρίμανσης που σας προανέφερα”. 

O κύριος Βασιλάκος επισημαίνει ότι εκτός των άλλων συνέτεινε φέτος θετικά η κατάργηση των ενδιάμεσων εκπτώσεων, καθότι εάν είχαν προηγηθεί της Black Friday, θα αποδυνάμωναν τη δυναμική της. “Εκτίμησή μου είναι ότι σε συνδυασμό με τη λειτουργία των καταστημάτων αυτήν την Κυριακή, οι συνολικές πωλήσεις της Black Friday για εμάς ως εταιρεία θα είναι θετικές”. 

Βελτίωση στην εικόνα πωλήσεων στις τηλεοράσεις – Ο ρόλος του μουντιάλ

Αναφερόμενος σε μία ειδική κατηγορία προϊόντων, αυτήn των τηλεοράσεων, ο κύριος Βασιλάκος τονίζει ότι η συνολική πορεία των πωλήσεών τους εμφάνισε σημαντικές αδυναμίες όλο το προηγούμενο διάστημα. Θα θυμίσουμε ότι με βάση τα στοιχεία της GFK για την ελληνική αγορά ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών, οι τηλεοράσεις στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου κινήθηκαν πτωτικά σε πωλήσεις τεμαχίων κατά -8,7% και σε τζίρο με -7,2% από τα 207,77 εκατομμύρια ευρώ πέρυσι, στα 192,77 εκατομμύρια ευρώ φέτος. 

“H εικόνα αυτήn τη στιγμή είναι βελτιωμένη αισθητά στην κατηγορία των τηλεοράσεων, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι έχει αλλάξει ριζικά η πορεία των πωλήσεων. Ευελπιστώ εκτός των άλλων ότι από τη στιγμή που όλοι οι ποδοσφαιρικοί αγώνες θα είναι πλέον δωρεάν μέσω της ελεύθερης τηλεοπτικής συχνότητας και όχι μέσω της συνδρομητικής πλατφόρμας, οι πωλήσεις των τηλεοράσεων θα κινηθούν ακόμα καλύτερα”.

O επικεφαλής της Κωτσόβολος επισημαίνει ότι οι κατηγορίες που πιέζονται περισσότερο τώρα είναι αυτές των κλιματιστικών και των ψυγείων, δεδομένου ότι ακόμα δεν ξεκίνησε να υλοποιείται ο νέος κύκλος του “Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή”, με την προσθήκη επιπλέον 140.000 δικαιούχων, κάτι που θα μπορούσε να λειτουργήσει ως μοχλός ώθησης των πωλήσεων στις επιδοτούμενες κατηγορίες λευκών συσκευών.

 “Η γενικότερη εικόνα σε σχέση με τις πωλήσεις κλιματιστικών, ψυγείων και ψυγειοκαταψυκτών, είναι ότι αγοράζουν μόνο όσοι δεν χρησιμοποιούν το εκπτωτικό κουπόνι του προγράμματος επιδότησης, ωστόσο λείπουν οι πωλήσεις προϊόντων από εκείνους που είναι δικαιούχοι του προγράμματος”.

Μιχάλης Τσικνάκης (Cosmos Group): Μία κανονική εκπτωτική περίοδος

O Μιχάλης Τσικνάκης, διευθύνων σύμβουλος της Cosmos Group (Cosmos Sport, Sneaker 10, Sport Factory, Slam Dunk), επισημαίνει ότι η Black Friday αποτελεί μία κανονική εκπτωτική περίοδο για τον διαρκώς αναπτυσσόμενο όμιλο αθλητικών, ο οποίος ιδρύθηκε από την οικογένεια Τσικνάκη και πλέον ανήκει κατά πλειοψηφία στον βρετανικό κολοσσό αθλητικών, JD Sports. “Αυτό που περιμένουμε ως αλυσίδα είναι ότι η φετινή Black Friday θα είναι βελτιωμένη σε σχέση με τα δύο προηγούμενα χρόνια 2020 και 2021 όταν και βρίσκονταν σε ισχύ τα περιοριστικά μέτρα της κυβέρνησης για την πανδημία. Επίσης, αυτό που έχω παρατηρήσει είναι ότι σε περιόδους κρίσης, όπου οι οικονομικές συνθήκες δεν είναι ομαλές, ο κόσμος δίνει μεγαλύτερη βαρύτητα στην τιμή ενός προϊόντος”. 

Η Black Friday ξεκίνησε για τα καταστήματα της Cosmos από την εβδομάδα 14-18 Νοεμβρίου, ωστόσο με μεγαλύτερη ένταση “τρέχει” την εβδομάδα που διανύουμε. 

“Φέτος ο καταναλωτής έχει πολλές επιλογές, καθότι έχει να επιλέξει ανάμεσα σε αρκετά μεγάλα αποθέματα που έχουν διατηρήσει οι αλυσίδες. Όλοι οι παίκτες της αγοράς αλλά και εμείς είχαμε προστρέξει να δημιουργήσουμε επαρκή αποθέματα προϊόντων επειδή πιστεύαμε ότι θα συνεχίσουν να υπάρχουν διαταραχές στην εφοδιαστική αλυσίδα και ταυτόχρονα εκτιμήσαμε ότι θα επανέλθει η αγορά σε ρυθμούς κανονικότητας. Αντιθέτωw, όμω,ς δεν επιστρέψαμε στην κανονικότητα, καθότι έχουμε αρκετά άσχημες οικονομικές συνθήκες να αντιμετωπίσουμε, ενώ ταυτόχρονα άρχισε να βελτιώνεται η λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας, κάτι που μας βρήκε με μεγάλα αποθέματα στις αποθήκες μας”. O κύριος Τσικνάκης εξηγεί ότι η υπεραποθεματοποίηση είναι διεθνές φαινόμενο, όπου ακόμα και κολοσσοί όπως η Nike δηλώνουν ευθαρσώς ότι βρίσκονται αντιμέτωποι με την κατάσταση αυτή. 

Επιφυλακτικότητα για τους επόμενους μήνες

Σε κάθε περίπτωση εκτιμά ότι φέτος η αγορά αθλητικών ειδών θα λάβει ώθηση από τη Black Friday. Ταυτόχρονα, όμως, εμφανίζεται επιφυλακτικός μπροστά στο ενδεχόμενο οι καταναλωτές να προμηθευτούν προϊόντα τώρα και οι δύο μήνες Δεκέμβριος και Ιανουάριος να είναι πτωτικοί λόγω και του ενεργειακού κόστους που θα έχουν να αντιμετωπίσουν λόγω της έλευσης του χειμώνα. Στο δεκάμηνο του 2022, η Cosmos Group εμφανίζει διψήφιο ποσοστό ανάπτυξης πωλήσεων σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 και ο επικεφαλής της εκτιμά ότι η Black Friday θα ενισχύσει ακόμα περισσότερο τον τζίρο της.

Related posts

ΔΥΠΑ: Παράταση αιτήσεων έως 28/12 για το πρόγραμμα 3.220 νέων επιχειρηματιών

timesadmin

Ξεκινά η δημοπράτηση του φράγματος στην Κελεφίνα Λακωνίας προϋπολογισμού €25,3 εκατ.

timesadmin

Στο 9% επιβράδυνε ο πληθωρισμός τον Νοέμβριο στην Ελλάδα – Επιβράδυνση και στην Ευρωζώνη

timesadmin

Β. Κικίλιας: Επαφές με tour operators, επενδυτές και επικεφαλής αεροπορικών εταιρειών σε Παρίσι και Στοκχόλμη

timesadmin

Σφοδρές αντιδράσεις συνδικαλιστών στην ανάκληση αδειών από τον Υπουργό Εργασίας

timesadmin

Μ. Σάλλας στο Capital.gr: Θετική η χρηματοδότηση υγειών επιχειρήσεων από funds

timesadmin