a/c-και-κλιματισμός-στο-αυτοκίνητο:-Τη-δροσιά-του-να-‘χεις
AYTOKINHTO

A/C και κλιματισμός στο αυτοκίνητο: Τη δροσιά του να ‘χεις

A/C και κλιματισμός στο αυτοκίνητο – Σκεφτείτε την μετακίνηση σας χωρίς κλιματιζόμενη καμπίνα στο αυτοκίνητο που οδηγείτε. Σκεφτείτε επίσης πόση ώρα θα περνούσατε σε μποτιλιάρισμα στην αστική ταλαιπωρία και όλα αυτά χωρίς δροσερό αεράκι στην εξίσωση. Τι αντοχές θα είχατε σε τέτοιες συνθήκες;

Κακά τα ψέματα, όση τεχνολογία και να ενσωματώνει ένα επίκαιρο αυτοκίνητο, από διασύνδεση έως την αυτόνομη οδήγηση, το A/C είναι αυτό το βασικό στοιχείο του εξοπλισμού που κατατάσσεται στα απολύτως αναγκαία.

Γιατί, τι να την κάνεις για παράδειγμα την πολυτέλεια μιας υπερσύγχρονης λιμουζίνας χωρίς κλιματισμό; Χάνει απλά την αξία της και όλα περνάνε σε δευτερότριτη μοίρα. Στο ακραίο παράδειγμα, αφαιρέστε την υπερβολή προσθέστε ρεαλισμό και εν ολίγοις στο ρόλο, το προσωπικό σας αυτοκίνητο.

Και λίγη, δροσερή, ιστορία

Ο Willis Carrier, μπορεί να θεωρείται ο πατέρας του κλιματισμού από το 1902, όμως στο αυτοκίνητο η πρώτη προσπάθεια ήρθε 37 χρόνια αργότερα από την Αμερικανική Packard. Το σύστημα με την ονομασία Weather Conditioner εκτός από την ψύξη πρόσφερε και θέρμανση, ενώ, ως καινοτόμο, είχε και μια σειρά από προβλήματα να λύσει με τα περισσότερα να αφορούν την χωροταξική του διάταξη και την αξιοπιστία.

Μετά το Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο ο κλιματισμός αρχίζει να κερδίζει δημοτικότητα με την General Motors να είναι η πρώτη στις αρχές των ’50s που το προσφέρει στα αυτοκίνητά της, με τις Pontiac και Nash να ακολουθούν. Στις αρχές της δεκαετίας του ’60 ο αριθμός των εγκατεστημένων κλιματιστικών τριπλασιάζεται, με την Cadillac να προσφέρει ως πρωτοπόρος την αυτόματη επιλογή θερμοκρασίας. Η πετρελαϊκή κρίση στα ’70s και οι περιβαλλοντικές επιπτώσεις είναι το μεγάλο σημείο συζήτησης της εποχής και το A/C αν και μπήκε στο στόχαστρο απειλούμενο, κυρίως για το βασικό μειονέκτημα που προέρχεται από το ψυκτικό υγρό R12 που χρησιμοποιείται στις συσκευές. O χημικός τύπος του είναι CF2Cl2 δηλαδή ανήκει στην κατηγορία των χλωροφθορανθράκων που η δυσμενής τους επίδραση στην καταστροφή του όζοντος της ατμόσφαιρας είναι γνωστή.

Η εξέλιξη συνεχίστηκε καθ όλην τη δεκαετία του ’80 και οδήγησε τις αυτοκινητοβιομηχανίες στην ανάπτυξη μονάδων κλιματισμού με το φιλικότερο ψυκτικό υγρό R134a, κάτι που υποχρεωτικά οι κατασκευαστές αυτοκινήτων υιοθέτησαν έως και σήμερα.

Στην Ελλάδα, το A/C στο αυτοκίνητο ήταν προνόμιο των λίγων μέχρι τη δεκαετία του ’90. Από την μονάδα συναρμολόγησης των Nissan στο Βόλο, προέκυψαν πολλά αυτοκίνητα που το είχαν στον εξοπλισμό τους, κάτι που εφάρμοσε και η Hyundai σε όλη την γκάμα της ελληνικής αγοράς. Σήμερα δεν θα βρεις αυτοκίνητο χωρίς A/C απο την βασική του έκδοση.

Κλιματισμός, αυτός ο άγνωστος

Ο κλιματισμός, θεωρείται η φυσική εξέλιξη του air condition, όπως το air condition ήταν η φυσική εξέλιξη του καλοριφέρ και του εξαερισμού.

Βασική προϋπόθεση είναι να υπάρχει μια στοιχειώδης ροή του αέρα προς το εσωτερικό της καμπίνας, που πρακτικά θα εισάγει τον αέρα σε θερμοκρασία περιβάλλοντος ή με αυξημένη θερμοκρασία αν παρεμβάλλεται η λειτουργία του καλοριφέρ. Με το air condition προσθέτεις τη δυνατότητα να γίνει ψύξη του αέρα που έρχεται κατευθείαν από το εξωτερικό περιβάλλον.

Αυτό επιτυγχάνεται με την ανακύκλωση του ψυκτικού υγρού (το γνωστό φρέον) χρησιμοποιώντας έναν συμπιεστή και έναν εξατμιστή που θα απορροφά τη θερμότητα του αέρα της καμπίνας.

Στο A/C στα αυτοκίνητα συνήθως ρυθμίζεις την ένταση, απολαμβάνοντας το βαθμό ψύξης του αέρα που προσφέρει ένα λειτουργικό σύστημα. Δεν μπορείς να επιλέξεις μια συγκεκριμένη θερμοκρασία με ακρίβεια, κάτι που το προσφέρει το σύστημα κλιματισμού ή clima. Εδώ υπάρχουν μια σειρά απο αισθητήρες που συνεργάζονται με υπολογιστική μονάδα και επιτρέπει στο χρήστη να ελέγχει με ακρίβεια τη θερμοκρασία στην καμπίνα.

TopGear

Αν μάλιστα υπάρχει διζωνικός κλιματισμός, σημαίνει ότι η θερμοκρασία μπορεί να είναι διαφορετική σε δύο ανεξάρτητα σημεία της καμπίνας, για παράδειγμα οδηγό και συνοδηγό. Μπορείς να ρυθμίσεις τη θερμοκρασία σε συγκεκριμένους βαθμούς και η καμπίνα θα σταδιακά θα πάρει την επιλεγμένους βαθμούς C. Όταν φτάσει την επιθυμητή θερμοκρασία, λειτουργεί με περιορισμένη ένταση απλά για να τη διατηρήσει.

Χρήση, tips και συντήρηση


Φυσικά ο κατασκευαστής έχει πλήρεις οδηγίες στο manual, αλλά ποιος διαβάζει; Πάνω κάτω λοιπόν διάβασε εδώ ότι:

– Εκκίνηση και σβήσιμο του κινητήρα γίνεται εφόσον είναι κλειστός ο κλιματισμός.

– Για να μην υπάρχουν απώλειες ψύξης τα παράθυρα και η ηλιοροφή πρέπει να είναι ερμητικά κλειστή.

– Η υψηλή εξωτερική θερμοκρασία συνεπάγεται πολλαπλάσια θερμότητα στην θερμοκρασία καμπίνας. Μαζί με τον κλιματισμό, ανοίγουμε και τα παράθυρα για μερικά λεπτά, μέχρι να νιώσουμε την ψύξη απο το σύστημα και ταυτόχρονα δροσίσει το σαλόνι.

– Η καλύτερη απόδοση επιτυγχάνεται στις μικρές και μεσαίες σκάλες του ανεμιστήρα. H μεγάλη σκάλα απλά αυξάνει την παροχή του αέρα .

– Αν η ψύξη είναι μεγαλύτερη απο το ιδανικό αρκεί να φέρουμε προς το κόκκινο (ζέστη) τον περιστροφικό διακόπτη του καλοριφέρ ή να επιλέξουμε μεγαλύτερη θερμοκρασία σε αυτόματο σύστημα κλιματισμού.

– Σε συνθήκες καύσωνα μην ζητάς το μέγιστο των επιδόσεων χωρίς να περιμένεις πτώση στην απόδοση του κλιματισμού. Στροφάρισμα κοντά στη μεγίστη απόδοση, συνεπάγεται συχνά με ζεστή καμπίνα. Άσε τα γκάζια για αργότερα.

TopGear

– Σε αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο η ενεργοποίηση του κλιματισμού συνεπάγεται αυτόματα την εξαφάνιση 20 – 40 km αυτονομίας. Το δε πρόγραμμα ECO, κατά βάση ακυρώνει την ενεργοποίηση του κλιματισμού. Των φρονίμων τα παιδιά λοιπόν, φορτίζουν πριν πεινάσουν!

– Φυσικά χρησιμοποιούμε κλιματισμό και το χειμώνα γιατί ο θερμός, φιλτραρισμένος αέρας στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, έρχεται απαλλαγμένος από υψηλή υγρασία και ξεθολώνει αποτελεσματικά τα τζάμια

– Για τη συντήρηση συμβουλευτείτε τις οδηγίες του κατασκευαστή και επιλέξτε η συντήρηση να γίνεται την άνοιξη ώστε να μην έχετε προβλήματα την περίοδο αιχμής.

– Θυμηθείτε ότι η αδράνεια, είναι φίλος της υπολειτουργίας – βλάβης. Ακόμα λοιπόν και αν κρίνεται ότι δεν σας είναι απαραίτητη η λειτουργία του A/C, πρέπει να χρησιμοποιείται, έστω και για λίγα λεπτά, τουλάχιστον μια φορά την εβδομάδα.

Πηγή: TopGear

Related posts

Nissan Qashqai e-Power: Άνετο, ήσυχο και οικονομικό

timesadmin

Παρουσιάστηκε το νέο Peugeot 408 και είναι crossover

timesadmin

Τα Hyundai Tucson και Ioniq 5 κατακτούν τη μεγάλη οθόνη

timesadmin

Επίσημο: Η ανανεωμένη BMW Σειρά 3 – Τι έχει αλλάξει

timesadmin

Το Praga Bohema είναι το τσέχικο supercar των 700 ίππων

timesadmin

Οδηγήσαμε το Mercedes Vision EQXX που σπάει ρεκόρ αυτονομίας

timesadmin