Είναι ήδη γνωστό ότι το σινεμά και η τέχνη στην Ελλάδα είναι αρκετά υποβαθμισμένη. Ωστόσο αυτή τη στιγμή ο κλάδος των οπτικοακουστικών τεχνών βρίσκεται στα όρια του, παρά το όποια βήματα έχουν γίνει.
Η πρωτοβουλία «Ορατότης Μηδέν» έρχεται να βάλει επί τάπητος όλα τα ζητήματα που απειλούν την βιωσιμότητα του ελληνικού κινηματογράφου.
«Σήμερα ο ελληνικός κινηματογράφος βρίσκεται στην τελευταία θέση της Ευρώπης ως προς τη δημόσια επιλεκτική χρηματοδότηση με βάση το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν της, ενώ την ίδια στιγμή καταγράφει διεθνείς διακρίσεις και συμμετοχές στα μεγαλύτερα φεστιβάλ» τόνισαν στην εισήγηση τους τα μέλη της πρωτοβουλίας «Ορατότης Μηδέν».
Βασικό αίτημα της πρωτοβουλίας είναι να παρουσιαστεί μια συνολική εθνική πολιτική για τον οπτικοακουστικό τομέα και τους εργαζόμενους του.
Ζητούμενο είναι να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα και η ανάπτυξη του κινημαγράφου σε σχέση με τις ξένες παραγωγές , ούτως ώστε να δημιουργούνται θέσεις εργασίας και επενδυτικό πλαίσιο για το ελληνικό σινεμά.
Τονίζεται πως είναι απαραίτητο να εφαρμοστεί χωρίς γραφειοκρατικά εμπόδια το cash rebate προκειμένου να μην καθυστερούν πληρωμές που αποθαρρύνουν τους διεθνείς χρηματοδότες, αλλά επιβαρύνουν τις εγχώριες παραγωγές.
ΣΙΝΕΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ – ΟΡΑΤΟΤΗΣ ΜΗΔΕΝ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ 15.10.2025
ΟΙ ΕΙΣΗΓΗΣΕΙΣ:
Θα θέλαμε για αρχή να σας πούμε ποιοι είμαστε και τι έχουμε κάνει έως
σήμερα:
Η πρωτοβουλία μας ξεκίνησε από μία μαζική συνάντηση των επαγγελματιών του Οπτικοακουστικού τομέα, εδώ στο Άστορ, τον περασμένο Μάιο.
Την πρώτη μας Ανοιχτή Επιστολή έχουν υπογράψει έως σήμερα 2.385 Έλληνες συνάδελφοι μας από όλες τις ειδικότητες, ενώ έχει τη στήριξη σημαντικών συναδέλφων μας από το εξωτερικό, μεταξύ των οποίων η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου Ζιλιέτ Μπινός, ο Γουίλεμ Νταφόε, η Βίκι Κριπς, ο Τσάρλι Κάουφμαν, ο Ντάνιελ Σάινερτ, ο Ρούμπεν Έστλουντ, ο Εμίρ Κουστουρίτσα, ο Ράντου Ζούντε και ο Πάβελ Παβλικόφσκι.
Αυτό που ζητήσαμε και εξακολουθούμε να ζητάμε από την ελληνική πολιτεία είναι μια ισορροπημένη στρατηγική με όραμα ανάμεσα στο εγχώριο σινεμά, τις αλλοδαπές παραγωγές που έρχονται στην χώρα μας, και τις παραγωγές με προορισμό την εγχώρια τηλεόραση.
Συγκεκριμένα:
– ενίσχυση των επιλεκτικών προγραμμάτων στα 15 εκατ. € ετησίως, με σταθερή πηγή χρηματοδότησης αφού χωρίς ισχυρή εθνική κινηματογραφία, δεν μπορεί να υπάρξει βιώσιμο και ανταγωνιστικό οπτικοακουστικό οικοσύστημα, σαφή χρονοδιαγράμματατα για το cash rebate, που αφορά όλο το φάσμα των παραγωγών,
-και συμμετοχή επαγγελματιών του τομέα μας στη χάραξη της πολιτικής.
Σε αυτό το οικοσύστημα, και τα 3 αυτά παρακλάδια (εγχώριο σινεμά, αλλοδαπές παραγωγές και εγχώρια τηλεόραση) μπορούν να συνυπάρξουν ισότιμα.
Και όπως έχει δείξει η διεθνής εμπειρία, μόνο έτσι ο κλάδος μας μπορεί να έχει προοπτική – αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που την προσπάθεια μας στηρίζουν τόσοι πολλοί διεθνώς αναγνωρισμένοι επαγγελματίες του κινηματογράφου.
Επιδιώκουμε ο ελληνικός κινηματογράφος να έχει τα χρήματα που χρειάζεται για να συμμετέχει ανταγωνιστικά στο ευρωπαϊκό περιβάλλον, να αναπτύσσει τα ταλέντα του, να διεκδικεί ισότιμα το ελληνικό κοινό, και να προβάλλει εκτός συνόρων τον σύγχρονο ελληνικό πολιτισμό.
Για αυτό και το πρώτο μας μέλημα ήταν να ξεχωρίσουμε τις καλές πρακτικές από τις αναποτελεσματικές, και να συγκρίνουμε αντικειμενικά δεδομένα από την ευρωπαϊκή εμπειρία – κάτι στο οποίο θα επανέλθουμε.
Ζητάμε επίσης οι αλλοδαπές παραγωγές να νιώθουν την ασφάλεια πως οι αποφάσεις και οι εκταμιεύσεις του cash rebate θα συντελούνται εντός συγκεκριμένων χρονικών ορίων, χωρίς περιττή γραφειοκρατία, καθυστερήσεις και προσκόμματα.
Πρέπει να γίνει ξεκάθαρο σε όλους πως οι εν λόγω καθυστερήσεις και τα εμπόδια δημιουργούν αβεβαιότητα στους διεθνείς χρηματοδότες, και αυτό το πληρώνουμε είτε με μεγαλύτερό δανειακό κόστος, είτε με άρνηση χρηματοδότησης τόσο στις ξένες παραγωγές που συμμετέχουμε όσο και στις εγχώριες.
Θέλουμε τέλος, και μια ελληνική ιδιωτική τηλεόραση που να συμμετέχει σε αυτό το οικοσύστημα, όχι μόνο διεκδικώντας χρήματα από το cash rebate για το τηλεοπτικό της πρόγραμμα, αλλά και επενδύοντας σε κινηματογραφικό περιεχόμενο (με βάση τον ισχύοντα νόμο περί επένδυσης των παρόχων στο ελληνικό σινεμά βάση ποσοστού του κύκλου εργασιών τους – μέτρο που εφαρμόζετα ιπολύ πετυχημένα σε άλλες χώρες, αλλά στην Ελλάδα δεν εφαρμόζεται και ας είναι χρόνια νομοθετημένο).
Και τα 3 αυτά διακριτά παρακλάδια του οπτικοακουστικού τομέα, πέρα από την προφανή παραγωγή καλλιτεχνικού έργου είναι όλα, και τα 3, ισότιμα και προσφέρουν τις ίδιες ευκαιρίες επενδύσεων, τις ίδιες ευκαιρίες εργασίας και συνεισφέρουν στην εθνική οικονομία.
Απασχολούν άμεσα ή έμμεσα χιλιάδες επαγγελματίες, δημιουργούν κύκλο εργασιών, φέρνουν άμεσες ξένες επενδύσεις και επιστρέφουν μεγάλο μέρος των χρημάτων που προορίζονται για αυτά με άμεσους ή έμμεσους τρόπους στο ελληνικό δημόσιο.
Διαβάστε επίσης:
Διονύσης Σαββόπουλος: Η απίστευτη σύμπτωση με την ημέρα θανάτού του – Τι συνέβη 21 Οκτωβρίου του 1969
Διονύσης Σαββόπουλος: Τα 10 τραγούδια που όλοι έχουμε «ψιθυρίσει»
Διπλό χτύπημα Δένδια σε Μητσοτάκη: Απών από τη Βουλή, παρών για νέος αρχηγός
Μαρία Καρυστιανού: Τι λέει για την ίδρυση νέου κόμματος – «Θέλω μία αλλαγή ώστε να αναγεννηθεί η χώρα»
Δείτε όλες τις ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο στο koutipandoras.gr

