Το σύστημα SOS ή eCall καθιερώθηκε ως υποχρεωτικός εξοπλισμός σε όλα τα καινούργια αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα από τον Μάρτιο του 2018. Ο στόχος του ήταν ξεκάθαρος: σε περίπτωση τροχαίου συμβάντος, το όχημα να καλεί αυτόματα το 112, μεταδίδοντας τα βασικά δεδομένα εντοπισμού για να επιταχύνει την άφιξη σωστικών συνεργείων, όπως είχε συμβεί το 2023 σε ένα σοβαρό τροχαίο περιστατικό που σημειώθηκε στη Βάρκιζα.
Η τεχνολογία του στηρίχθηκε σε δίκτυα 2G και 3G, τα οποία βρίσκονται πλέον στη δύση τους. Η απόφαση της Ε.Ε. να περάσει στο NG SOS, μια νέα γενιά υπηρεσίας που θα βασίζεται σε 4G και 5G, σημαίνει ότι το παλιό σύστημα που διαθέτουν σχεδόν όλα τα αυτοκίνητα μέχρι και σήμερα μετρά αντίστροφα.
Από την 1η Ιανουαρίου 2026, όλα τα νέα μοντέλα που θα αναπτύσσονται για την αγορά της Ε.Ε. θα πρέπει να διαθέτουν τον αναβαθμισμένο μηχανισμό SOS.
Όσοι όμως έχουν ήδη αγοράσει αυτοκίνητα με το «παλιό» σύστημα, θα βρεθούν εκτός παιχνιδιού. Δεν υπάρχει υποχρέωση των κατασκευαστών να αναβαθμίσουν τα υπάρχοντα οχήματα, γεγονός που δημιουργεί εύλογα ερωτήματα για το πώς θα καλυφθούν οι ανάγκες εκατομμυρίων οδηγών.
Το μεγάλο πρόβλημα δεν είναι θεωρητικό αλλά απολύτως πρακτικό. Με τη σταδιακή κατάργηση των δικτύων 2G και 3G, το υπάρχον SOS θα πάψει να λειτουργεί ομαλά. Στη Γερμανία, έχει ήδη ανακοινωθεί ότι το 2G θα κλείσει μέχρι το 2028, ενώ το 2030 θα αποτελεί παρελθόν. Στην Ελλάδα, η Cosmote προχώρησε στην πλήρη απενεργοποίηση του 3G δικτύου από το 2021, ενώ η Vodafone και η Nova ακολούθησαν σταδιακά.
Σήμερα, οι εγχώριοι πάροχοι δίνουν έμφαση αποκλειστικά σε 4G και 5G υπηρεσίες, αφήνοντας πίσω τους τις παλαιότερες τεχνολογίες. Αυτό σημαίνει ότι τα οχήματα με SOS βασισμένο σε 3G, ήδη αντιμετωπίζουν περιορισμούς και η κατάσταση θα γίνει χειρότερη όσο πλησιάζουμε στο τέλος του 2G.
Η ειρωνεία είναι πως η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση που επέβαλε το SOS, τώρα με μια πολιτική απόφαση οδηγεί σε απαξίωση το εργαλείο που παρουσιάστηκε ως σωτήρας. Ο εξοπλισμός που για χρόνια ήταν «υποχρεωτικός» μετατρέπεται σε άχρηστο κουμπί SOS για εκατομμύρια αυτοκινητιστές. Η αλλαγή αυτή δεν είναι απλώς τεχνολογικό θέμα, αλλά και ζήτημα εμπιστοσύνης. Οι οδηγοί πλήρωσαν για μια υπηρεσία που τους επιβλήθηκε, και τώρα βλέπουν ότι σε λίγα χρόνια θα βρεθούν χωρίς ουσιαστική κάλυψη, εκτός κι αν αναγκαστούν να αλλάξουν όχημα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ:
Μazda: Ετοιμάζει εξάχρονο κινητήρα βενζίνης με μηδενικές εκπομπές CO2 – Πώς τα κατάφερε
IAA 2025: Η νέα μπαταρία της CATL σπάει τα ρεκόρ – 758 km αυτονομίας και φόρτιση 478 km σε 10 λεπτά
Έρχεται ραντάρ που θα καταγράφει εκπομπές ρύπων – Στο μικροσκόπιο τα παλαιάς τεχνολογίας οχήματα