Στη “φτώχεια των διακοπών” και στην αναπόφευκτη επίδραση που έχει στις συνήθειες των Ελλήνων αναφέρεται σε σημερινό του ρεπορτάζ το αμερικανικό πρακτορείο Associated Press.
“Η τουριστική βιομηχανία της Ελλάδας ανθεί και τα κρυστάλλινα νερά κατά μήκος των αμέτρητων ακτών της έχουν μετατρέψει τη χώρα σε “πηγή” αναρτήσεων στο Instagram. Οι αφίξεις από το εξωτερικό φέτος αναμένεται να είναι έως και τετραπλάσιες του πληθυσμού της χώρας των 10 εκατομμυρίων, σύμφωνα με εκτιμήσεις του κλάδου, που ταιριάζουν με τα στοιχεία του 2024. Αλλά πολλοί Έλληνες παρακολουθούν από μακριά – αποτέλεσμα τόσο της εκτίναξης των τιμών όσο και της αργής αύξησης των μισθών”, σημειώνει ο δημοσιογράφος Derek Gatopoulos.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης τα οποία επικαλείται το πρακτορείο, σχεδόν οι μισοί Έλληνες δεν είχαν την οικονομική δυνατότητα να κάνουν διακοπές μιας εβδομάδας πέρυσι, το δεύτερο υψηλότερο ποσοστό στο μπλοκ μετά τη Ρουμανία. Το ποσοστό αυτό συγκρίνεται με περίπου ένας στους τρεις στην Ιταλία και ένας στους πέντε στη Γαλλία και αντιπροσωπεύει μόνο μια μέτρια βελτίωση από το 2019, το έτος μετά το τέλος της οικονομικής κρίσης της Ελλάδας.
Τα πολυτελή θέρετρα έχουν εκτοπίσει τους οικονομικούς ξενώνες και τα κάμπινγκ που κάποτε έκαναν ακριβούς προορισμούς όπως η Σαντορίνη, η Μύκονος και η Πάρος προσιτούς στις ελληνικές οικογένειες.
Ο τουρισμός αποτελεί το θεμέλιο της ελληνικής οικονομίας, παρέχοντας άμεσα περίπου το 12% της παραγωγής της χώρας, αναφέρει το AP, προσθέτοντας ότι καθώς οι επιχειρήσεις εξυπηρετούν όλο και περισσότερο τους ξένους επισκέπτες, πολλές δεν κλείνουν πλέον κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, εμποδίζοντας τους ντόπιους εργαζόμενους να κάνουν ένα διάλειμμα.
Ανάμεσά τους είναι και ο Ιωσήφ Σολανάκης, ο οποίος ένα απόγευμα του Αυγούστου περίμενε πελάτες για μια περιήγηση στους πρόποδες της Ακρόπολης.
“Τα χρήματα που βγάζω το καλοκαίρι πρέπει να με κρατούν σε εγρήγορση τους μήνες που δεν υπάρχει πολλή δουλειά”, είπε γελώντας. “Το μόνο που καταφέρνω είναι να ‘δοκιμάζω’ τη θάλασσα όποτε μπορώ να βρω λίγες ώρες ρεπό”.
Η Διαμαντούλα Βασιλείου, κάτοικος της Αθήνας, ήταν μεταξύ των χιλιάδων που έκαναν μια τετράωρη εκδρομή με το ΚΤΕΛ αυτόν τον μήνα στην παραλία Αυλάκι, κοντά στην πρωτεύουσα, πολλοί μεταφέροντας πλαστικά ψυγειάκια παραλίας και σπιτικά γεύματα.
“Ερχόμαστε εδώ επειδή δεν υπάρχουν χρήματα”, δήλωσε η κα Βασιλείου, για την οποία οι μονοήμερες εκδρομές έχουν αντικαταστήσει τα τελευταία τέσσερα χρόνια τις εβδομαδιαίες διακοπές.
Η ανησυχία για το “holiday poverty” (“φτώχεια των διακοπών”) εξαπλώνεται σε όλη την Ευρώπη, καθώς το αυξανόμενο κόστος δυσκολεύει τα καλοκαιρινά σχέδια των κατοίκων. Οι παραθεριστές στην Ιταλία έχουν καταφύγει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να διαμαρτυρηθούν για την εκτίναξη των τιμών για μια τυπική ομπρέλα και δύο ξαπλώστρες, αναπόσπαστο κομμάτι των ιταλικών παραθαλάσσιων διακοπών. Μια θέση με μια ξαπλώστρα σε δημοφιλείς παραλίες κατά μήκος της ιταλικής Ριβιέρας μπορεί να φτάσει τα 80 ευρώ την ημέρα, ενώ τα πολυτελή μέρη χρεώνουν αρκετές εκατοντάδες ευρώ για την υπηρεσία αυτή.
Στην Ελλάδα, πολλοί παίρνουν μαζί τις δικές τους ομπρέλες, μεταφέρουν τάπερ με σπιτικό φαγητό και βασίζονται σε λεωφορεία αντί για πλοία ή πτήσεις.
Ένα εξαήμερο ταξίδι σε νησί για μια τετραμελή οικογένεια κοστίζει περίπου 3.500 ευρώ σε μια χώρα όπου το μέσο μηνιαίο εισόδημα μόλις και μετά βίας ξεπερνά τα 1.000 ευρώ, σύμφωνα με τον Γιώργο Λεχουρίτη, επικεφαλής του ΙΝΚΑ. Τα αυξανόμενα ενοίκια και οι δαπάνες (κυρίως ρεύμα, θέρμανση) καταναλώνουν σχεδόν το σύνολο αυτών.
“Πρέπει να ζήσετε με τα υπόλοιπα – και αυτό είναι φτώχεια”, δήλωσε.
Ο Νίκος Μαργαρίτης, συνταξιούχος, δήλωσε, καθ’ οδόν προς το Αυλάκι, ότι η διαμονή είναι για εκείνον και το budget των διακοπών του, απρόσιτη.
“Κάποιος που έχει δουλέψει 35 ή 40 χρόνια θα έπρεπε να λαμβάνει περισσότερη στήριξη”, είπε. “Εγώ έχω δουλέψει 42 χρόνια. Αξίζω κάτι καλύτερο; Το αξίζω”.