Το περιθωριακό ακροδεξιό κόμμα Sanseito αναδείχθηκε ως ένας από τους μεγαλύτερους νικητές των εκλογών για την άνω βουλή της Ιαπωνίας την Κυριακή, κερδίζοντας υποστήριξη με προειδοποιήσεις για μια “σιωπηλή εισβολή” μεταναστών και υποσχέσεις για μειώσεις φόρων και δαπάνες κοινωνικής πρόνοιας.
Γεννημένο στο YouTube κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, διαδίδοντας θεωρίες συνωμοσίας για εμβολιασμούς και μια συμμορία παγκόσμιων ελίτ, το κόμμα εισήλθε στην κυρίαρχη πολιτική με την εκστρατεία του “Πρώτα η Ιαπωνία”.
Ο δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός φορέας NHK προέβλεψε ότι το κόμμα θα κερδίσει έως και 22 έδρες, προσθέτοντας τον έναν και μοναδικό βουλευτή που εξασφάλισε στη Βουλή των 248 εδρών πριν από τρία χρόνια. Διαθέτει μόνο τρεις έδρες στην ισχυρότερη κάτω βουλή.
“Η φράση “Πρώτα η Ιαπωνία” είχε σκοπό να εκφράσει την ανοικοδόμηση των βιοτικών πόρων του ιαπωνικού λαού αντιστεκόμενος στην παγκοσμιοποίηση. Δεν λέω ότι πρέπει να απαγορεύσουμε εντελώς τους ξένους ή ότι κάθε ξένος πρέπει να φύγει από την Ιαπωνία”, δήλωσε ο Σοχέι Καμίγια, ο 47χρονος ηγέτης του κόμματος, σε συνέντευξή του στον τοπικό ραδιοτηλεοπτικό φορέα Nippon Television μετά τις εκλογές.
Το Φιλελεύθερο Δημοκρατικό Κόμμα του πρωθυπουργού Σιγκερού Ισίμπα και ο εταίρος του στον συνασπισμό Κομέιτο θα χάσουν πιθανότατα την πλειοψηφία τους στην άνω βουλή, με αποτέλεσμα να μείνουν περισσότερο υπόχρεοι στην υποστήριξη της αντιπολίτευσης μετά την ήττα τους στην κάτω βουλή τον Οκτώβριο.
“Το Sanseito έχει γίνει το θέμα συζήτησης στην πόλη, και ιδιαίτερα εδώ στην Αμερική, εξαιτίας όλου του λαϊκιστικού και αντι-εξωτερικού συναισθήματος. Είναι περισσότερο μια αδυναμία του LDP και του Ισίμπα παρά οτιδήποτε άλλο”, δήλωσε ο Τζόσουα Γουόκερ, επικεφαλής της αμερικανικής μη κερδοσκοπικής Japan Society.
Σε δημοσκόπηση πριν από τις εκλογές της Κυριακής, το 29% των ψηφοφόρων δήλωσε στην NHK ότι η κοινωνική ασφάλιση και η μείωση των γεννήσεων ήταν η μεγαλύτερη ανησυχία τους. Συνολικά το 28% δήλωσε ότι ανησυχεί για την άνοδο των τιμών του ρυζιού, οι οποίες έχουν διπλασιαστεί τον τελευταίο χρόνο. Η μετανάστευση ήταν στην κοινή πέμπτη θέση με το 7% των ερωτηθέντων να την επισημαίνει.
“Μας επέκριναν ως ξενοφοβικούς και μεροληπτικούς. Το κοινό κατάλαβε ότι τα μέσα ενημέρωσης έκαναν λάθος και η Sanseito είχε δίκιο”, δήλωσε ο Kamiya.
Το μήνυμα του Καμίγια άγγιξε τους ψηφοφόρους που ήταν απογοητευμένοι από την αδύναμη οικονομία και το νόμισμα που προσέλκυσε τουρίστες σε αριθμό ρεκόρ τα τελευταία χρόνια, ανεβάζοντας περαιτέρω τις τιμές που οι Ιάπωνες δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά, λένε πολιτικοί αναλυτές.
Η ταχέως γηράσκουσα κοινωνία της Ιαπωνίας έχει επίσης δει τους κατοίκους που γεννήθηκαν στο εξωτερικό να σημειώνουν ρεκόρ περίπου 3,8 εκατ. πέρυσι, αν και αυτό είναι μόλις το 3% του συνολικού πληθυσμού, ένα κλάσμα του αντίστοιχου ποσοστού στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη.
Εμπνευσμένος από τον Τραμπ
Ο Καμίγια, πρώην διευθυντής σούπερ μάρκετ και καθηγητής αγγλικών, δήλωσε στο Reuters πριν από τις εκλογές ότι είχε αντλήσει έμπνευση από το “τολμηρό πολιτικό στυλ” του Ντόναλντ Τραμπ.
Έκανε επίσης συγκρίσεις με το AfD της Γερμανίας και τη μεταρρύθμιση του Ηνωμένου Βασιλείου, αν και οι δεξιές λαϊκιστικές πολιτικές δεν έχουν ακόμη ριζώσει στην Ιαπωνία όπως στην Ευρώπη και τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Μετά τις εκλογές, ο Καμίγια δήλωσε ότι σχεδιάζει να ακολουθήσει το παράδειγμα των αναδυόμενων λαϊκιστικών κομμάτων της Ευρώπης, δημιουργώντας συμμαχίες με άλλα μικρά κόμματα αντί να συνεργαστεί με μια κυβέρνηση του LDP, η οποία κυβέρνησε το μεγαλύτερο μέρος της μεταπολεμικής ιστορίας της Ιαπωνίας.
Η εστίαση του Sanseito στη μετανάστευση έχει ήδη μετατοπίσει την πολιτική της Ιαπωνίας προς τα δεξιά. Μόλις λίγες ημέρες πριν από την ψηφοφορία, η κυβέρνηση του Ισίμπα ανακοίνωσε μια νέα κυβερνητική ομάδα εργασίας για την καταπολέμηση των “εγκλημάτων και της άτακτης συμπεριφοράς” από αλλοδαπούς υπηκόους και το κόμμα του έχει υποσχεθεί ως στόχο “μηδέν παράνομους αλλοδαπούς”.
Ο Καμίγια, ο οποίος κέρδισε την πρώτη έδρα του κόμματος το 2022, αφού έγινε γνωστός επειδή εμφανίστηκε να καλεί τον αυτοκράτορα της Ιαπωνίας να πάρει παλλακίδες, προσπάθησε να μετριάσει ορισμένες αμφιλεγόμενες ιδέες που υιοθετούσε παλαιότερα το κόμμα.
Κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας, ο Καμίγια, ωστόσο, αντιμετώπισε αντιδράσεις επειδή χαρακτήρισε τις πολιτικές ισότητας των φύλων ως λάθος που ενθαρρύνουν τις γυναίκες να εργάζονται και τις εμποδίζουν να κάνουν παιδιά.
Για να αμβλύνει αυτό που είπε ότι ήταν η “θερμόαιμη” εικόνα του και για να διευρύνει την υποστήριξη πέρα από τους άνδρες ηλικίας 20 και 30 ετών που αποτελούν τον πυρήνα της υποστήριξης του Sanseito, ο Καμίγια κατέβασε μια σειρά από γυναίκες υποψήφιες την Κυριακή.
Μεταξύ αυτών ήταν και η τραγουδίστρια Saya, η οποία κατέκτησε μια έδρα στο Τόκιο.
Όπως και άλλα κόμματα της αντιπολίτευσης, το Sanseito ζήτησε μειώσεις φόρων και αύξηση των επιδομάτων για τα παιδιά, πολιτικές που οδήγησαν τους επενδυτές να ανησυχούν για τη δημοσιονομική υγεία της Ιαπωνίας και τον τεράστιο σωρό χρέους, αλλά σε αντίθεση με αυτά έχει πολύ μεγαλύτερη διαδικτυακή παρουσία από όπου μπορεί να επιτεθεί στο πολιτικό κατεστημένο της Ιαπωνίας.
Το κανάλι του στο YouTube έχει 400.000 οπαδούς, περισσότερους από οποιοδήποτε άλλο κόμμα στην πλατφόρμα και τριπλάσιους από το LDP, σύμφωνα με το socialcounts.org.
Το επίτευγμα του Sanseito στην άνω βουλή, δήλωσε ο Καμίγια, είναι μόνο η αρχή.
“Αυξάνουμε σταδιακά τους αριθμούς μας και ανταποκρινόμαστε στις προσδοκίες του κόσμου. Χτίζοντας μια σταθερή οργάνωση και εξασφαλίζοντας 50 ή 60 έδρες, πιστεύω ότι οι πολιτικές μας θα γίνουν τελικά πραγματικότητα”, είπε.