πολιτική
![Τι συμβαίνει με τη συντήρηση των C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας](https://www.enikos.gr/wp-content/uploads/2025/02/743807_8271b2113d-a8cabbe88abfa1af.jpg)
Χρήστος Μαζανίτης
Δημοσιογράφος
Ένα C-130 που είχε στείλει για βαριά συντήρηση η Πολεμική Αεροπορία (ΠΑ) στην Πορτογαλία, έχοντας μάλιστα πληρώσει αδρά, μέσω του προγράμματος NSPA, του ΝΑΤΟ, επέστρεψε πίσω με προβλήματα και χρειάστηκε να ξαναμπεί για εργασίες στην ΕΑΒ.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Ένα από τα μείζονα προβλήματα που καλείται να λύσει η Πολεμική Αεροπορία είναι αυτό του στόλου των μεταγωγικών, που επί χρόνια ήταν παρατημένα, οδηγώντας τα στην απαξίωση.
Έτσι, με σειρά ενεργειών, φαίνεται ότι την τελευταία διετία έχει αρχίσει ένα συμμάζεμα, επαναφέροντας στη ζωή πολύτιμες μονάδες που ήταν παρατημένες είτε στα υπόστεγα είτε ακόμη και στην πίστα της ΕΑΒ.
Έπειτα από πολλές παλινωδίες, από τον Στόλο των συνολικά 15 μεταγωγικών C-130 η ΠΑ κατάφερε να αναστήσει 5 και περιμένει ακόμη 2 να της παραδοθούν, ένα από την ΕΑΒ με το πρόγραμμα να περιλαμβάνει ακόμη ένα ως το τέλος του χρόνου κι ακόμη ένα από την Πορτογαλία, όπου είχε σταλεί για συντήρηση μέσω του προγράμματος NSPA.
Ο οργανισμός υποστήριξης και συντήρησης του ΝΑΤΟ (NATO Support and Procurement Agency – NSPA) χρησιμοποιείται από τα μέλη του ΝΑΤΟ ώστε να χωρίς διαγωνισμούς να δίδονται τα μέσα που διαθέτουν για συντήρηση, σε εργοστάσια με τις ανάλογες πιστοποιήσεις.
Δεδομένου ότι τα προηγούμενα χρόνια η ΕΑΒ, που είχε 6 C-130 δεν είχε παραδώσει ούτε ένα, παρά τις γενναίες προκαταβολές από την ΠΑ, αποφασίστηκε να χρησιμοποιηθεί το αντίστοιχο εργοστάσιο της Πορτογαλίας.
Η διαφορά στο κόστος εργασιών είναι χαώδης, αφού στην ΕΑΒ κοστίζει 3 εκατ. η συντήρηση κάθε αεροπλάνου ενώ στην Πορτογαλία έφτασε τα 9 εκατ. Στον αντίποδα, οι Πορτογάλοι προτάσσουν την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων και στην ποιότητα των εργασιών.
Μόνο που το ένα που παραδόθηκε δεν πήγε και τόσο καλά, αφού εν πτήσει για την Αθήνα διαπιστώθηκαν προβλήματα και τελικά χρειάστηκε να προσγειωθεί στην ΕΑΒ για να επιλυθούν.
Σε ότι αφορά τα μεταχειρισμένα C-130H που προσφέρουν δωρεάν οι ΗΠΑ μέσω της «λίστας Μπλίνκεν» φαίνεται ότι τα δύο που είχαν αρχικά εντοπιστεί τελικά δεν είναι σε τόση καλή κατάσταση όπως αρχικά υπολογιζόταν κι έτσι αναμένεται να γίνει νέο ταξίδι κλιμακίου της Πολεμικής Αεροπορίας στις ΗΠΑ για να επιθεωρήσει προσφερόμενα αεροπλάνα.
Παράλληλα, δεδομένου ότι δεν υπάρχουν χρήματα για την απόκτηση νέων – εκτός κι αν υπάρξει πολιτική βούληση – η Αεροπορία αναζητά κι άλλες διαθέσιμες μεταχειρισμένες μονάδες για την ενίσχυση του μεταγωγικού της στόλου.
Αργά αλλά σταθερά, η ΠΑ αρχίζει να αποκτά διαθεσιμότητες και στα C-27J Spartan, που ήδη μετρά 4 και αναμένεται να παραδοθεί κι ένα 5ο, με την συντήρηση των 7 να είναι ο απώτερος στόχος.