Της Αναστασίας Βαμβακά
Ο τομέας των εμπορευματοκιβωτίων παρουσίασε σημαντική ανάπτυξη το 2024, με τις χρονοναυλώσεις (TC) για τα πλοία Post Panamax να αυξάνονται κατά 111% σε ετήσια βάση, φτάνοντας τις 73.330 δολάρια/ημέρα. Η αυξημένη ζήτηση και οι υψηλές αποδόσεις οδήγησαν σε σημαντική αύξηση των παραγγελιών νέων πλοίων, ενώ οι διαλύσεις πλοίων μειώθηκαν, σύμφωνα με την έκθεση “2024 End-Of-Year-Report” της Veson Nautical.
Ο βασικός παράγοντας για την αύξηση της ζήτησης το 2024 ήταν οι μεγαλύτερες αποστάσεις πλεύσης λόγω της κρίσης στην Ερυθρά Θάλασσα, οδηγώντας σε αύξηση κατά περίπου 16% των παγκόσμιων TEU-miles σε ετήσια βάση, με την παγκόσμια εμπορική δραστηριότητα να αυξάνεται κατά 6% σύμφωνα με τα Container Trade Statistics (CTS). Οι ετήσιες χρονοναυλώσεις αυξήθηκαν σε όλους τους τομείς, με τις αποδόσεις των Post Panamax να ξεπερνούν τα 73.330 USD/Day, διπλάσιες σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος.
Η αύξηση της ζήτησης και των κερδών ενίσχυσε την αξία των πλοίων σε όλους τους υποτομείς και ηλικιακές κατηγορίες. Στον τομέα των Post Panamax, πλοία 15 ετών των 7.000 TEU αυξήθηκαν κατά 90,8%, φτάνοντας τα 57,72 εκατ. δολάρια. Το πλοίο Post Panamax Paris II (6.447 TEU, Απρίλιος 2001) πωλήθηκε στην MSC για 20 εκατ. δολάρια, ενώ το Post Panamax Brussels (6.078 TEU, Μάιος 2000) αγοράστηκε από Κινέζους για 26 εκατ. δολάρια.
Οι παραγγελίες νέων πλοίων αυξήθηκαν κατά 76% ετησίως, με 321 συμφωνίες, έναντι 182 το 2023. Οι παραγγελίες ULCV/New Panamax κατείχαν το 61% του συνόλου με 196 πλοία, ενώ τα Post Panamax ακολούθησαν με 92 παραγγελίες (29%).
Σημαντικές συμφωνίες περιλαμβάνουν: • 12 Post Panamax πλοία των 9.200 TEU, παραγγελθέντα από την Hapag Lloyd για παράδοση μεταξύ 2027-2028, με κόστος 140 εκατ. δολάρια το καθένα. • 18 New Panamax Containers των 16.800 TEU με κόστος 220 εκατ. δολάρια ανά πλοίο. • 6 ULCV πλοία των 19.000 TEU που θα κατασκευαστούν στη Shanghai Waigaoqiao με κόστος 210 εκατ. δολάρια το καθένα. • 8 New Panamax πλοία των 11.500 TEU και 10 ULCVs των 21.000 TEU παραγγελθέντα από την MSC.
Η Ελβετία ήταν η κορυφαία χώρα αγορών το 2024, με 59 αγορές πλοίων, ακολουθούμενη από την Κίνα με 45 αγορές. Γερμανία και Γαλλία αγόρασαν από 25 πλοία, ενώ η Ελλάδα ακολούθησε με 22.
Σημαντικές πωλήσεις περιλαμβάνουν: • Post Panamax Ever United (5.364 TEU, 1996) που πωλήθηκε έναντι 26,5 εκατ. δολαρίων. • Sub Panamax Intersea Traveller (2.102 TEU, 2008) που πωλήθηκε για 22,5 εκατ. δολάρια. • Feedermax Contship Sun και Contship Fun (966 TEU) που πωλήθηκαν en bloc σε Έλληνες αγοραστές.
Οι πωλήσεις προς διάλυση μειώθηκαν κατά 34%, καθώς οι πλοιοκτήτες διατήρησαν τα παλαιότερα πλοία λόγω των υψηλών αποδόσεων της αγοράς. Η πλειονότητα των πλοίων που διαλύθηκαν ανήκε στον τομέα των Sub/Handy Container, με 25 πλοία (49%). Στη δεύτερη θέση βρέθηκε ο τομέας Feedermax με 35%, ενώ στην τελευταία θέση ο τομέας Post/Panamax Container με ποσοστό 16%. Η μέση χρονολογία κατασκευής των πλοίων που διαλύθηκαν ήταν το 1995.
Ενδεικτικές πωλήσεις για διάλυση: • Panamax Cont MSC Rafaela (3.475 TEU, 1996) πωλήθηκε στην Ινδία για 508 USD/LDT. • Panamax Cont MSC Alexa (3.475 TEU, 1996) πωλήθηκε στην Ινδία για 495 USD/LDT.