-0.5 C
London
Wednesday, January 8, 2025

AI Identifies Unknown Details About Raphael’s Famous Painting “Madonna della Rosa”

Date:

Related stories

Στο Κάιρο για την τριμερή Ελλάδας, Κύπρου, Αιγύπτου ο Μητσοτάκης – Στο επίκεντρο η ηλεκτρική διασύνδεση

Στο Κάιρο για την τριμερή Ελλάδας, Κύπρου, Αιγύπτου ο Μητσοτάκης - Στο επίκεντρο η ηλεκτρική διασύνδεση Οι ηγέτες των τριών χωρών αναμένεται να στείλουν μήνυμα ενίσχυσης της συνεργασίας σε ένα ευρύ φάσμα τομέων, με έμφαση στον τομέα της ενέργειας και της ενεργειακής ασφάλειας Μήνυμα για τη στρατηγική σημασία της συνεργασίας Ελλάδας-Αιγύπτου-Κύπρου, ως άξονα σταθερότητας σε…

Διαμαντοπούλου: Μία, δύο, τρεις αναρτήσεις για Λατινοπούλου, ζήτησε να την «καταχεριάζουν» για όσα λέει για τον Σημίτη, αλλά μετά το μάζεψε

Διαμαντοπούλου: Μία, δύο, τρεις αναρτήσεις για Λατινοπούλου, ζήτησε να την «καταχεριάζουν» για όσα λέει για τον Σημίτη, αλλά μετά το μάζεψε Δείτε τη σειρά αναρτήσεων της πρώην Επιτρόπου Σε ένα αιχμηρό σχόλιο προχώρησε η υπεύθυνη Πολιτικού Σχεδιασμού του ΠΑΣΟΚ Άννα Διαμαντοπούλου, που δεν εξαίρεσε ούτε τον εαυτό της από την κριτική για τους χειρισμούς που έγιναν…

Να υιοθετηθεί Ευρωπαϊκή ΑΟΖ ζητά από τους θεσμούς της Ε.Ε. ο Νικόλας Φαραντούρης

O Έλληνας Ευρωβουλευτής και Συντονιστής της Επιτροπής Συνταγματικών Υποθέσεων Νικόλας Φαραντούρης καλεί τους Ευρωπαϊκούς Θεσμούς με τις ερωτήσεις που κατέθεσε ζητά: Να προχωρήσουν στην υιοθέτηση μιας «Ευρωπαϊκής ΑΟΖ», στη βάση του «Χάρτη της Σεβίλλης», θωρακίζοντας τα ζωτικά δικαιώματα της ΕΕ και των κρατών-μελών στη θάλασσα. Να καταστρώσουν ενιαία στρατηγική για τον θαλάσσιο σχεδιασμό και τις…

Καιρός: Βροχές σήμερα κυρίως στα δυτικά – Έρχεται μπάλα κρύου αέρα

Με υψηλές θερμοκρασίες, νοτιάδες και τοπικές βροχές κυρίως...
Raphael's Madonna della rosa
Raphael’s Madonna della Rosa. Credit: Raphael / Public Domain

Modern AI technology is casting new light on one of Raphael’s famous Renaissance paintings, “Madonna della Rosa.” Researchers using artificial intelligence (AI) have uncovered evidence suggesting that the face of St. Joseph in the artwork may not have been painted by Raphael himself.

The study analyzed the painting, which depicts the Madonna and Child alongside St. Joseph and St. John, a scene celebrated for its vibrant colors and emotional depth. “Madonna della Rosa” is housed in the Museo Nacional del Prado in Madrid and has long been attributed to Raphael, whose work defined the ideals of balance and beauty during the Renaissance.

However, questions about the painting’s authenticity have persisted for over a century. Some art historians have noted that St. Joseph’s face appears less refined than the other figures, sparking speculation about its true origin.

AI technology reveals inconsistencies in “Madonna della Rosa”

Using AI technology, researchers have now deepened this mystery. A specially designed algorithm, based on Microsoft’s ResNet50 framework and enhanced with Support Vector Machine techniques, analyzed individual sections of the painting. The team compared elements of “Madonna della Rosa” to verified works by Raphael, focusing on brushstrokes, color palettes and shading.

Parts of the Madonna della rosa painting identified for individual analysis
Parts of the “Madonna della Rosa” painting identified for individual analysis. A: St. Joseph, D: John the Baptist, B: the Madonna and Child (C). Credit: Wikimedia Commons / Public Domain

“When we tested the della Rosa as a whole, the results were not conclusive,” said Hassan Ugail, a mathematician and computer scientist at the University of Bradford, who led the study. “So, then we tested the individual parts and while the rest of the picture was confirmed as Raphael, Joseph’s face came up as most likely not Raphael.”

The AI-powered analysis operates at a microscopic level, identifying details far beyond what the human eye can perceive. The technology, which has demonstrated 98% accuracy in distinguishing Raphael’s works, suggests that another artist, possibly one of Raphael’s pupils, painted St. Joseph’s face.

Collaboration in Renaissance art points to Giulio Romano

Historical evidence supports this theory. Renaissance workshops often involved collaboration, with master artists delegating portions of their works to trusted assistants.

Giulio Romano, one of Raphael’s most talented students, is a likely candidate for contributing to the piece. Art critics have noted stylistic elements in St. Joseph’s face that align more closely with Romano’s approach than Raphael’s.

While the AI findings strengthen this hypothesis, they stop short of definitive confirmation. The technology reveals stylistic differences but cannot determine the identity of the artist who painted St. Joseph’s face.

The discovery has reignited debates about the collaborative nature of Renaissance art.

As “Madonna della Rosa” continues to captivate viewers, its blend of artistic genius and mystery endures, offering a glimpse into the complex world of Renaissance art and innovation.

Latest stories

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here