Παρουσιάζουμε σε αποκλειστικότητα ένα κουαρτέτο ταινιών που δεν πρέπει να χάσετε στην προσεχή διοργάνωση.
«The Mountains»
Λίγο πριν ανακοινωθεί το πλήρες πρόγραμμα του 26ου Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (7-17/3), παρουσιάζουμε σε αποκλειστικότητα τέσσερις ταινίες του προγράμματος που δεν πρέπει να χάσετε.
Ιμπελέν (Μπέντζαμιν Ρι, Νορβηγία, 104’) – Top Docs
Πού βρίσκεται η αλήθεια της ύπαρξή μας και πού ακριβώς ζεις ως ο πραγματικός εαυτός σου; Αυτό διερωτάται το φιλμ του Μπέντζαμιν Ρι (“The Painter and the Thief”) μέσα από την ιστορία ενός Νορβηγού gamer που πέθανε σε ηλικία 25 ετών, έχοντας ζήσει από μικρός με μια εκφυλιστική ασθένεια. Η οικογενειά του πίστευε πως ήταν μια μοναχική ύπαρξη, ένα πλάσμα “φυλακισμένο” μπροστά στον υπολογιστή του, ώσπου ανακάλυψε μετά θάνατον ότι η παρουσία του στον ψηφιακό κόσμο ήταν συναρπαστική. Κάπου εκεί έξω, στο online παιχνίδι War of Warcraft, o Ιμπελέν, όπως ήταν το όνομα του avatar του, όχι μόνο ήταν εξαιρετικά δημοφιλής, αλλά είχε αγγίξει τις ζωές πολλών χρηστών – ανθρωποι που σήμερα επιστρέφουν γενναιόδωρα την αγάπη του στους γονείς του, σε offline περιβάλλον. Απροσδόκητα και ανεπιτήδευτα συγκινητικό, ευρηματικό στη μορφή του και υπέροχο σε κάθε πτυχή του, το Ιμπελέν είναι μια ταινία που ραγίζει ακόμη και καρδιές από πέτρα, και που υπενθυμίζει πως η αγάπη, οι δεσμοί μιας κοινότητας και το εύρος των συναισθημάτων δεν απαιτούν απαραίτητα έναν φυσικό κόσμο για να ανθίσουν.
Νιότη (Άνοιξη) (Ουάνγκ Μπινγκ, Γαλλία, Λουξεμβούργο, Ολλανδία, 2023, 212’)
Ένας από τους μεγαλύτερους κινηματογραφικούς δημιουργούς της εποχής, ο οξυδερκής Κινέζος ντοκιμαντερίστας, Ουάνγκ Μπινγκ, αποτυπώνει με οξυδέρκεια την καθημερινή εργασία των νεαρών εργατών και εργατριών κλωστοϋφαντουργίας σε μια πόλη της ενδοχώρας της Σαγκάης, καταγράφοντας τις τρομακτικές, αόρατες πραγματικότητες της ασυνήθιστης τοπικής οικονομίας της αχανούς χώρας τους. Γυρισμένη σε διάστημα πέντε ετών (πριν από την πανδημία), η ταινία συμπυκνώνει ένα υλικό 2.600 ωρών παρατήρησης σε ένα εμβυθιστικό ντοκουμέντο τρεισίμισι ωρών. Καταργώντας την απόσταση ανάμεσα στο κοινό και στους χαρακτήρες, η κάμερα μας συντονίζει στον ρυθμό μιας αμείλικτης γραμμής παραγωγής, εκεί όπου χτυπάει η καρδιά της παγκοσμιοποιημένης αγοράς. Το αποτέλεσμα είναι ένα ζωντανό μωσαϊκό μιας κοινωνίας που απαρτίζεται από εσωτερικούς μετανάστες – αγόρια και κορίτσια που μαθαίνουν να μοιράζονται τα πάντα καθώς δουλεύουν 15 ώρες τη μέρα, ράβοντας πρόχειρα κάποια προσχεδιασμένη εκδοχή του μέλλοντός τους.
Ricardo and the Painting (Μπάρμπερτ Σρέντερ, Γαλλία, 2023, 106’) – Top Docs
Ο εμβληματικός σκηνοθέτης Μπάρμπετ Σρέντερ κινηματογραφεί το φίλο και καλλιτέχνη Ρικάρντο Καβάγιο, ο οποίος έχει αφιερώσει τη ζωή του στη ζωγραφική. Η ταινία, η οποία διανύει ένα ταξίδι από το Μπουένος Άιρες μέχρι το Φινιστέρ, μέσω Παρισιού και Περού, αποτελεί μια πρόσκληση στο κοινό ώστε να εμβαθύνει στην ιστορία της ζωγραφικής, αλλά και να ανακαλύψει τη ζωή ενός ανθρώπου ο οποίος παρέμεινε σε όλη τη ζωή του αφοσιωμένος στην τέχνη.
The Mountains (Κρίστιαν Έινσοζ, Δανία, 89’) – Ανοιχτοί Ορίζοντες
Δυο δεκαετίες μετά τον τραγικό θάνατο του αδελφού του, η οικογένεια του σκηνοθέτη Κρίστιαν Έινσοζ διαλύεται. Αλλά όταν ο πατέρας του, ένας καταπονημένος Διευθύνων Σύμβουλος, αναπάντεχα απολύεται και αποφασίζει να πουλήσει το πατρικό σπίτι, ο Κρίστιαν επιστρέφει σε μια τελευταία απελπισμένη προσπάθεια να συγκεντρώσει την οικογένεια και να ανακτηθεί αυτό που έχει χαθεί. Οπλισμένος με ερασιτεχνικά οικογενειακά βίντεο που καλύπτουν 30 χρόνια, 75.000 οικογενειακές φωτογραφίες και τρία στενά κοστούμια υπερηρώων, εξερευνά τοπία μιας ξεχασμένης εποχής, επιθυμώντας να βρεθεί αντιμέτωπος με μια τραγωδία προ 25 ετών και τα κρυμμένα τραύματα που άφησε στο πέρασμά της. Πρόκειται για μια ταινία πατεράδων και γιων, αχανών συλλογών από γραμματόσημα και ερασιτεχνική κινηματογράφηση, υπεραστικών πτήσεων business-class και όλων των άλλων τρόπων με τους οποίους μπορούμε να ξεφύγουμε, αντί να μιλήσουμε για αυτό που πονάει – καθώς και της εξιλέωσης που μπορεί να ακολουθήσει όταν τελικά διαλυθεί η σιωπή. Με μια προσεκτική και ευαίσθητη προσέγγιση, συζητήσεις του σήμερα για τη ζωή και το σινεμά εισάγουν ένα διάλογο με τα αρχειακά ερασιτεχνικά οικογενειακά βίντεο, σε μια βαθιά συγκινητική και ειλικρινά αυθεντική ταινία.
Διαβάστε όλα τα νεότερα για το 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης εδώ.
Διαβάστε ακόμα
Τελευταία άρθρα Σινεμά