Η υπερταχεία φόρτιση θα ξεκινήσει να γίνεται πραγματικότητα και στην Ευρώπη, καθώς ένας από τους μεγαλύτερους πάροχους ταχυφορτιστών ετοιμάζεται να εγκαταστήσει σταθμούς με δυνατότητα megawatt φόρτισης.
Το τελευταίο διάστημα, η ειδησεογραφία που αφορά την εξάπλωση της υπερταχείας φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων είναι σχεδόν μέρος της καθημερινότητας. Το μοναδικό αρνητικό, είναι πως όλες αυτές οι ειδήσεις, αφορούν την εσωτερική αγορά της Κίνας.
Αποκορύφωμα όλων, ο megawatt-φορτιστής της BYD, που μέσα σε πέντε μόλις λεπτά μπορεί να φορτίσει επαρκώς ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Κάπως έτσι, η στάση για φόρτιση γίνεται τόσο γρήγορη όσο ο ανεφοδιασμός με καύσιμο.
Τα σημαντικά νέα όμως, είναι πως μια αντίστοιχη εμπειρία φόρτισης ετοιμάζεται να έρθει και στην Ευρώπη μέσα στη χρονιά που διανύουμε, χάρη στην Ionity, τον πάροχο ταχυφορτιστών που υποστηρίζεται από κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι BMW, Ford, Hyundai, Kia, Mercedes και Volkswagen Group.
Έρχεται μέσα στο 2025
Η Ionity, που θεωρείται το κορυφαίο δίκτυο υπερταχυφορτιστών στην Ευρώπη, διαθέτει ήδη πάνω από 5.000 σημεία φόρτισης με ισχύ έως 350 kW για κάθε συνδεδεμένο ηλεκτρικό όχημα (EV).
Ωστόσο, στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, η εταιρεία θα ξεκινήσει την εγκατάσταση σταθμών με δυνατότητα megawatt-φόρτισης, για ακόμα πιο σύντομες στάσεις.
Η Ionity θα είναι η πρώτη στην Ευρώπη που θα εγκαταστήσει το σύστημα HYC 1000 της Alpitronic, το οποίο μπορεί να παρέχει έως 600 kW σε ένα EV. Ωστόσο, υπάρχουν σημαντικές λεπτομέρειες: οι νέοι σταθμοί δεν μπορούν ακόμα να προσφέρουν ισχύ 1 MW απευθείας σε ένα αυτοκίνητο.
Πώς λειτουργεί
Το σύστημα αποτελείται από μια κεντρική μονάδα παροχής ισχύος (Power Cabinet) και έως τέσσερις θέσεις φόρτισης, κάθε μία με δύο υδρόψυκτα καλώδια. Με άλλα λόγια, μια εγκατάσταση μπορεί να φορτίζει ταυτόχρονα έως και οκτώ EV, αν και σε αυτήν την περίπτωση η ταχύτητα φόρτισης κατανέμεται και μειώνεται ανά σταθμό.
Η κεντρική μονάδα παρέχει συνολικά έως 1.000 kW, που κατανέμονται μεταξύ των σταθμών. Κάθε μεμονωμένη θέση μπορεί να φτάσει έως και 600 kW (1.000V στα 600 amp), οπότε ένα EV που μπορεί να υποστηρίξει αυτή την ισχύ μπορεί να εκμεταλλευτεί πλήρως το δυναμικό του σταθμού.
Προς το παρόν, όμως, κανένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο στην ευρωπαϊκή αγορά δεν υποστηρίζει φόρτιση σε αυτό το επίπεδο. Όταν πολλαπλά οχήματα χρησιμοποιούν την ίδια εγκατάσταση, η Alpitronic εξηγεί ότι το σύστημα θα κατανέμει δυναμικά την ισχύ ανάλογα με τις ανάγκες κάθε φορτιστή.
300 χλμ. σε 8 λεπτά
Αυτό είναι σημαντικό, καθώς δεν δέχονται όλα τα EV την ίδια ισχύ κατά τη φόρτιση. Για παράδειγμα, όταν μια Porsche Taycan και ένα Hyundai Ioniq 5 (που μπορούν να δεχθούν πολύ πάνω από 200 kW), μοιράζονται σταθμό με ένα MG4, το οποίο υποστηρίζει λιγότερα από 150 kW, όλοι θα λαμβάνουν τη μέγιστη δυνατή φόρτιση.
Η Ionity αναφέρει ότι ένα ισχυρό EV θα μπορεί να προσθέσει 300 χιλιόμετρα αυτονομίας μέσα σε μόλις οκτώ λεπτά, φέρνοντας τη διαδικασία φόρτισης πιο κοντά σε μια συμβατική στάση ανεφοδιασμού με βενζίνη.
Πρόσφατα, η Ionity συνεργάστηκε με τρεις ακόμα παρόχους υπερταχυφορτιστών, τους Fastned, Atlante και Electra, για να δημιουργήσουν τη Spark Alliance, το μεγαλύτερο δίκτυο DC φόρτισης στην Ευρώπη.
Από το καλοκαίρι και μετά, οι οδηγοί EV θα μπορούν να χρησιμοποιούν μια ενιαία εφαρμογή για να φορτίζουν σε περισσότερους από 1.700 σταθμούς, με συνολικά 11.000 θέσεις φόρτισης.
Σε κάθε περίπτωση, η εξέλιξη αυτή αναμένεται να επιταχύνει σημαντικά τα ταξίδια με ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη, μειώνοντας τους χρόνους φόρτισης και προσφέροντας μεγαλύτερη ευκολία στους οδηγούς.