Της Βάσως Αγγελέτου
Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για τις εταιρείες διαχείρισης που δραστηριοποιούνται στη χώρα μας, καθώς η Τράπεζα της Ελλάδος δρομολογεί την εκ νέου αδειοδότηση των εταιρειών οι οποίες διαχειρίζονται σήμερα μη εξυπηρετούμενα δάνεια ύψους 70 δισ. ευρώ.
Αυτό επιβεβαίωσε σε συνέντευξη που παραχώρησε στο Capital.gr η υποδιοικήτρια της ΤτΕ Χριστίνα Παπακωνσταντίνου, εξηγώντας ότι “είναι πολύ σημαντικό να γίνει ένα ξεκαθάρισμα στον κλάδο -αυτό είναι ένα έργο πολύ σημαντικό και για εμάς”.
Σημειώνεται ότι, από τις 23 εταιρείες διαχείρισης απαιτήσεων που έχουν αδειοδοτηθεί από το 2019, μόλις οι επτά διαχειρίζονται “κόκκινα” χαρτοφυλάκια, με τις υπόλοιπες 16 να παραμένουν ουσιαστικά ανενεργές. Μάλιστα, ήδη το 1/3 εξ αυτών έχει δηλώσει στην ΤτΕ αδυναμία διατήρησης της άδειας λειτουργίας τους με τα νέα δεδομένα.
Το πρώτο ορόσημο είναι η υποβολή από τους servicers όλων των στοιχείων που έχει ζητήσει η κεντρική τράπεζα έως τα τέλη Μαρτίου. Με βάση τα εν λόγω στοιχεία, η ΤτΕ θα αξιολογήσει τη λειτουργία τους και, στις περιπτώσεις όπου δεν πληρούνται οι διατάξεις του νόμου, θα προβεί στα κατάλληλα μέτρα τα οποία περιλαμβάνουν -σε ορισμένες περιπτώσεις- και ανάκληση της άδειάς τους.
Επιπλέον, η νέα νομοθεσία που εισηγήθηκε το Υπουργείο Οικονομικών υποχρεώνει τους servicers να λειτουργήσουν ηλεκτρονική πλατφόρμα ενημέρωσης των οφειλετών σε πραγματικό χρόνο. Και αυτή η προθεσμία εκπνέει στις 31 Μαρτίου και αποτελεί δύσκολο “στοίχημα” για μεγάλο αριθμό μικρότερων εταιρειών οι οποίες δεν μπορούν να σηκώσουν το βάρος της ακριβής υλοποίησης.
Το επόμενο ορόσημο για τους servicers είναι τα τέλη Ιουνίου μέχρις ότου η ΤτΕ θα έχει αξιολογήσει τα στοιχεία που υποβλήθηκαν ώστε να εκδώσει τις νέες άδειες λειτουργίας των εταιρειών διαχείρισης. Για το ζήτημα αυτό, η κεντρική τράπεζα αναμένεται να εκδώσει το επόμενο διάστημα σειρά πράξεων αναγκαστικής εκτέλεσης οι οποίες θα εξειδικεύουν το πλαίσιο αδειοδότησης και λειτουργίας των servicers.
Όπως σημείωσε η κ. Παπακωνσταντίνου, το νέο κανονιστικό πλαίσιο προβλέπει επίσης ότι για τις καταγγελίες που θα υποβάλλονται από τους δανειολήπτες θα παρέχεται ενημέρωση και απάντηση στα ερωτήματα που θα τίθενται, με κυρώσεις σε περιπτώσεις που οι υποχρεώσεις αυτές δεν τηρούνται από τους servicers.