ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι φέρνει ο εξηλεκτρισμός στα λιμάνια – Οι τέσσερις πρωτοβουλίες του Υπουργείου Ναυτιλίας

Της Αναστασίας Βαμβακά

Σε τρία χρόνια θα είναι δυνατό να μπουν τα πλοία της ελληνικής ακτοπλοΐας στην πρίζα αν οι σχετικές εργασίες ξεκινήσουν άμεσα. Αυτό έγινε κατανοητό σε workshop σχετικά με τον κανονισμό για την ασφαλή ηλεκτροδότηση, ηλεκτροφόρτιση, ελλιμενισμό, έλεγχο και πιστοποίηση ηλεκτρικών και υβριδικών πλοίων που πραγματοποίησε η Γενική Γραμματεία Ναυτιλίας και Λιμένων στο ίδρυμα Ευγενίδου. 

Το λιμάνι του Πειραιά διαθέτει τα φορτία που επαρκούν για αυτό το φιλόδοξο σχέδια, με τη μεγαλύτερη πρόκληση να αποτελούν τα κρουαζιερόπλοια για τα οποία οι ανάγκες φορτίων είναι τεράστιες. Στα μεγαλύτερες προκλήσεις του εξηλεκτρισμού, παραμένει ο τρόπος τιμολόγησης για τους χρήστες και αν θα υπάρξει “ναυτιλιακό ρεύμα” αλλά και η έλλειψη φορτίων σε όλα τα λιμάνια.

Το λιμάνι του Πειραιά είναι πολύ κοντά στην εφαρμογή, με τη μελέτη να περιλαμβάνει πέντε σταθμούς ηλεκτροδότησης εντός του.

Σύμφωνα με υπολογισμούς, η σύνδεση των πλοίων της ακτοπλοΐας στην πρίζα για όση ώρα είναι σε αναμονή για τον απόπλου τους απαιτεί ισχύ 13,5 μεγαβάτ, την οποία διαθέτει ήδη το λιμάνι.

Όσο χρειάζεται το σύνολο των πλοίων της ακτοπλοΐας στον Πειραιά, χρειάζεται ένα μεγάλο κρουαζιερόπλοιο για αυτό και εκεί εντοπίζονται οι μεγαλύτερες δυσκολίες εφαρμογής του εξηλεκτρισμού. Συνολικά για την κρουαζιέρα απαιτούνται τουλάχιστον 65 μεγαβάτ, ανεβάζοντας τις συνολικές ανάγκες του λιμανιού στα 150 μεγαβάτ.

“Οι πράσινες πρωτοβουλίες”

Τέσσερα παραδείγματα δυναμικών και καινοτόμων προσεγγίσεων και δράσεων, στη μεγάλη προσπάθεια για την “πράσινη” μετάβαση και απανθρακοποίηση ανέδειξε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης. Συγκεκριμένα ο κ. Στυλιανίδης ανακοίνωσε τέσσερα παραδείγματα δυναμικών και καινοτόμων προσεγγίσεων και δράσεων του Υπουργείου που αφορούν:

-στην ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με νέα “πράσινα” πλοία, μέσω Σύμπραξης του Δημοσίου και Ιδιωτικού Tομέα, σε ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 360 εκατομμυρίων Ευρώ,

-στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας από το Ταμείο Ανάκαμψης

-στο “πρασίνισμα” και τον ενεργειακό μετασχηματισμό των λιμανιών μας, με έμφαση στην ηλεκτροδότηση ελλιμενιζόμενων πλοίων – το λεγόμενο “cold ironing”, σε συνεργασία και με το Υπουργείο Περιβάλλοντος και

-στην ανάπτυξη και χρηματοδότηση ενός “συνεργατικού σχήματος” που αφορά σε όλη την αλυσίδα των επιχειρήσεων ναυτιλιακού εξοπλισμού, δηλαδή ναυπηγεία, επιχειρήσεις ναυπηγικού και μηχανολογικού εξοπλισμού και επισκευών.

Πρόκειται για ένα “maritime cluster”, όπως τόνισε χαρακτηριστικά που θα αφορά στην ανάπτυξη και παραγωγή “πράσινων” τεχνολογιών στην Ελλάδα.
Ο Υπουργός επισήμανε επίσης τη σημασία της “γαλάζιας οικονομίας”, η οποία, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΟΟΣΑ, εκτιμάται σε 1,5 τρισεκατομμύρια δολάρια, ποσό το οποίο προβλέπεται να διπλασιαστεί έως το 2030. Και κατέληξε:

“Η μετάβαση του κλάδου στην εποχή της απανθρακοποίησης, η χρήση νέων καυσίμων μηδενικού άνθρακα, καθώς και η ψηφιοποίηση, εισάγουν μια νέα δυναμική στην “γαλάζια” αυτή οικονομία. Και η Ελλάδα μπορεί να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο. Βασική προϋπόθεση είναι η συνεργασία. Η Διατομεακή συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς. Πλοιοκτήτες, Ναυπηγεία, Παραγωγοί καυσίμων, Νηογνώμονες, Λιμάνια, Μελετητικά Γραφεία και φυσικά εμείς οι πολιτικοί, είμαστε όλοι στην ίδια βάρκα. Μόνο έτσι θα πετύχουμε”.

Related posts

Πάνω από €372 εκατ. οι αποζημιώσεις των ασφαλιστικών επιχειρήσεων για την κακοκαιρία “Daniel”

timesadmin

Γρ. Σταματόπουλος: Νέα προϊόντα για τους έλληνες εξαγωγείς από την Export Gredit Greece

wp-needuser

Καπέλο στις τιμές του ρεύματος και τον Μάιο λόγω ρευματοκλοπών

wp-needuser

Golden visa σε όσους επενδύουν σε startup

wp-needuser

myAADEapp: Πρεμιέρα για την έγκαιρη ενημέρωση πολιτών κι επιχειρησεων

wp-needuser

ΤτΕ: Διευρύνθηκε το έλλειμμα τρεχουσών συναλλαγών το 5μηνο Ιανουαρίου-Μαΐου – Επιδείνωση των ισοζυγίων αγαθών και πρωτογενών εισοδημάτων

James Rollner