ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι είναι και πώς θα σταματήσει η γάγγραινα του ενεργειακού τουρισμού

-

Απειλητικές διαστάσεις έχει λάβει το τελευταίο διάστημα το φαινόμενο του ενεργειακού τουρισμού, δηλαδή του φαινομένου καταναλωτές να μετακινούνται σε άλλο ενεργειακό πάροχο αφήνοντας πίσω στον προηγούμενο ληξιπρόθεσμα χρέη τα οποία δύσκολα μπορούν να αναζητηθούν χωρίς την απειλή της διακοπής της παροχής. Είναι χαρακτηριστικό ότι το πρόβλημα αναφέρθηκε ως μείζον και στη διάρκεια των προγραμματικών δηλώσεων του νέου υπουργού ενέργειας Θ. Σκυλακάκη. Μάλιστα όπως επισημαίνουν πηγές της αγοράς ο ενεργειακός τουρισμός πλήττει διπλά την ομαλή και απρόκσοπτη λειτουργία του κλάδου: όχι μόνο διότι συσσωρεύονται απλήρωτες οφειλές αλλά και επιπλέον διότι δημιουργείται μια κακή κουλτούρα αποφυγής πληρωμών σε μερίδα του καταναλωτικού κοινού. 

Στο πλαίσιο αυτό βρίσκονται αυτή τη στιγμή σε εξέλιξη διαβουλεύσεις προκειμένου να ληφθούν μέτρα που θα μπορούσαν να περιορίσουν το φαινόμενο. Πώς θα μπορούσε να αντιμετωπιστεί ο ενεργειακός τουρισμός; 

Πηγές της αγοράς με τις οποίες συνομίλησε το Capital.gr  θεωρούν ότι υπάρχουν περιθώρια αντίδρασης και λήψης μέτρων όπως για παράδειγμα το λεγόμενο red flagging δηλαδή η επισήμανση και ενημέρωση για έναν καταναλωτή ότι αυτός διατηρεί ληξιπρόθεσμες οφειλές σε κάποιον πάροχο. Το εν λόγω μέτρο εκτιμάται ότι θα αποθαρρύνει τον σκόπιμο ενεργειακό τουρισμό και θεωρείται ότι θα οδηγήσει στον τερματισμό του ενεργειακού τουρισμού από τους “καθ᾽ έξιν μπαταχτσήδες”.

Ένα ακόμη μέτρο που θα μπορούσε να ισχύσει είναι να υπάρχει “κόφτης” δηλαδή να μην επιτρέπεται η μετακίνηση σε άλλον προμηθευτή εάν ο οφειλέτης δεν έχει ζητήσει διακανονισμό της οφειλής του.

Επίσης, μια ακόμη ρύθμιση που θα μπορούσε να περιορίσει το φαινόμενο θα ήταν να μην επιτρέπεται η μετακίνηση σε άλλον προμηθευτή όταν υπάρχει σε εκκρεμότητα εντολή αποκοπής από τον προηγούμενο πάροχο. 

Τέλος ένα ακόμη μέτρο που θα μπορούσε να βοηθήσει την αγορά να συνεχίσει να λειτουργεί ομαλά είναι αυτό της αναδοχής του χρέους. Δηλαδή να δίνεται η δυνατότητα στον νέο πάροχο να αναλάβει το χρέος που υπάρχει στον προηγούμενο πάροχο. 

Όπως επισημαίνουν πηγές της αγοράς, για τις εταιρείες αυτή τη στιγμή το βασικό ζητούμενο είναι να κρατήσουν τον πελάτη και στο πλαίσιο αυτό είναι διατεθειμένες να προσφέρουν διακανονισμούς και λύσεις για τις εκκρεμείς οφειλές. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές της αγοράς, το ζητούμενο για τις εταιρείες δεν είναι να δυσκολέψουν τους πελάτες αλλά να τους βοηθήσουν και ταυτόχρονα να λειτουργήσει σωστά η αγορά. Σημειώνεται ότι η διαδικασία της αναδοχής του χρέους υπάρχει ως πρόβλεψη στον κώδικα του φυσικού αερίου (άρθρο 42) όπου αναφέρεται ότι ο πελάτες δεν μπορεί να καταγγείλει τη σύμβαση εάν έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές και δεν έχει κάνει διακανονισμό και εάν ο νέος προμηθευτής δεν αναδεχθεί τη ληξιπρόθεσμη οφειλή. Πρόκειται για μια πρακτική που θα βοηθούσε την αγορά να κινηθεί αναφέρουν πηγές του κλάδου. 

Σε κάθε περίπτωση είναι σαφές ότι ο λεγόμενος ενεργειακός τουρισμός αποτελεί αυτήν τη στιγμή ένα από τα μείζονα προβλήματα που αντιμετωπίζει η αγορά προμήθειας και θα πρέπει από πλευράς πολιτείας αλλά και ρυθμιστή της αγοράς να υπάρξουν άμεσες πρωτοβουλίες για την αντιμετώπισή του. 
 

Related posts

Συνάλλαγμα: Το ευρώ ενισχύεται 0,06%, στα 1,1117 δολάρια

timesadmin

Γ. Πλακιωτάκης: Η επιτυχία του Ταμείου Ανάκαμψης δείχνει την ανάγκη ύπαρξης μόνιμου κεντρικού μηχανισμού

timesadmin

Συστήνεται εκ νέου η Επιτροπή Αεροπορικού Τουρισμού

timesadmin

9o Οικονομικό Φόρουμ Δελφών: Επιχειρηματικός μετασχηματισμός, βιώσιμη ανάπτυξη και τεχνητή νοημοσύνη στο επίκεντρο της συμμετοχής της EY

timesadmin

Απλοποιούνται οι μεταβιβάσεις ακινήτων – Ρυθμίσεις για το Κτηματολόγιο

timesadmin

Τα επιτόκια που δίνουν οι τράπεζες στις προθεσμιακές καταθέσεις

timesadmin