Τα τούνελ που θα σώσουν την Αθήνα από το μποτιλιάρισμα
Τα αστικά τούνελ της Αθήνας ετοιμάζονται πυρετωδώς ώστε τα επόμενα χρόνια η πρωτεύουσα να αποσυμφορηθεί από το έντονο κυκλοφοριακό που εξακολουθεί να ταλαιπωρεί.
Από τις λύσεις για το κυκλοφοριακό της Αθήνας που εξετάζει το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, σε συνεργασία με την Περιφέρεια Αττικής αλλά και ιδιωτικούς φορείς, προκύπτει πως οι αστικές σήραγγες είναι η πιο αποτελεσματική. Τα τούνελ παρά την πολυπλοκότητά τους και το κόστος κατασκευής μεταφέρουν μεγάλες οδικές αρτηρίες κάτω απο την επιφάνεια της πόλης και αλλάζουν δραστικά τον χάρτη των μετακινήσεων στο Λεκανοπέδιο.
Υπογειοποίηση Ποσειδώνος στο Ελληνικό – Το εμβληματικό έργο του 2026
Αποτελεί ίσως τη σημαντικότερη οδική σήραγγα που βρίσκεται ήδη σε προχωρημένο στάδιο υλοποίησης και εντάσσεται στην Α’ φάση της ανάπλασης του Ελληνικού. Η υπογειοποίηση αφορά τμήμα της Λεωφόρου Ποσειδώνος από τα σύνορα Αλίμου – Αγίου Κοσμά έως και τη Μαρίνα Ελληνικού.
Με μήκος 1,3 χιλιομέτρων και τρεις λωρίδες ανά κατεύθυνση, η σήραγγα αυτή θα επιτρέπει την πλήρη αποσύνδεση του οδικού άξονα από την επιφάνεια, ώστε να δημιουργηθεί μια ενιαία τουριστική και ψυχαγωγική ζώνη στο παραλιακό μέτωπο. Η πρόοδος του έργου είναι ήδη σημαντική, καθώς έχει σχεδόν ολοκληρωθεί η σκυροδέτηση, και η λειτουργία της υπολογίζεται για το 2026.
Η “αστική” σήραγγα Ηλιούπολης – Ο νέος κάθετος άξονας
Από τα πιο φιλόδοξα μελλοντικά projects αποτελεί η νέα σήραγγα στα νότια προάστια που θα ενώνει τη Δυτική Περιφερειακή Υμηττού με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης. Η “αστική σήραγγα” Ηλιούπολης θα έχει μήκος άνω των 3 χιλιομέτρων, με τρεις λωρίδες ανά ρεύμα και χωρίς εξόδους, εξυπηρετώντας κυρίως τις διαμπερείς κινήσεις.
Η σήραγγα θα ξεκινά από την Κατεχάκη, στην έξοδο της Δυτικής Περιφερειακής Υμηττού, και θα καταλήγει νοτιότερα του σταθμού Μετρό του Αγίου Δημητρίου. Η διαδρομή, που σήμερα μπορεί να διαρκέσει έως και 30 λεπτά, αναμένεται να μειωθεί σε μόλις 2 λεπτά, αλλάζοντας τα δεδομένα στις συνδέσεις νότου-βορρά της Αττικής.
Οι “σήραγγες” του Φαλήρου – Μια υποδομή από το μέλλον
Ίσως οι πιο υποτιμημένες, αλλά ταυτόχρονα εξαιρετικά σημαντικές, είναι οι δύο “ψευδο-σήραγγες” στο Φάληρο. Πρόκειται για ημιυπόγειες κατασκευές στην αναμορφωμένη Λ. Ποσειδώνος μεταξύ του ΣΕΦ και της Λ. Συγγρού, που σήμερα μοιάζουν “άχρηστες”, αλλά θα αποκτήσουν ουσιαστική αξία όταν ολοκληρωθεί η ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου.
Η Β’ φάση του έργου, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ 2021-2027, προβλέπει τη δημιουργία ενός παράκτιου πάρκου 240 στρεμμάτων, το οποίο θα αναπτυχθεί ακριβώς πάνω από τις σήραγγες. Θα αποτελέσει συνέχεια του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και του Φλοίσβου, διαμορφώνοντας έναν ενιαίο παραθαλάσσιο χώρο αναψυχής από το ΣΕΦ έως το Παλαιό Φάληρο.
Η σήραγγα της Λεωφόρου Κύμης – Το απαραίτητο bypass της Αττικής Οδού
Στα βόρεια προάστια, η επέκταση της Λεωφόρου Κύμης θεωρείται το σημαντικότερο νέο έργο για την Αττική Οδό. Στόχος είναι η αποσυμφόρηση του κόμβου της Μεταμόρφωσης, που σήμερα δέχεται τεράστιο κυκλοφοριακό φορτίο από και προς τη Λ. Κηφισού.
Ο σχεδιασμός περιλαμβάνει δύο σήραγγες: μια υπόγεια διάνοιξη μήκους περίπου 1,25 χλμ και μια δεύτερη, τεχνολογίας cut & cover, μήκους περίπου 1,15 χλμ. Το έργο αντιμετωπίζει προς το παρόν προσφυγές, κυρίως από τον Δήμο Ηρακλείου, αλλά θεωρείται κρίσιμο για τη λειτουργικότητα του συνολικού δικτύου της Αττικής Οδού.
Οι “σήραγγες-φάντασμα” στον Ασπρόπυργο – Το έργο που αναμένει ζωή
Τέλος, στην περιοχή του Ασπρόπυργου υπάρχουν δύο σήραγγες οι οποίες έχουν ολοκληρωθεί εδώ και χρόνια, αλλά ουδέποτε λειτούργησαν. Ανήκουν στο παλαιό σχέδιο για τον Τριπλό Κόμβο Σκαραμαγκά, ένα έργο που πλέον ενεργοποιείται εκ νέου από το Υπουργείο Υποδομών.
Ο διαγωνισμός για το έργο εκτιμάται ότι θα προκηρυχθεί μέσα στο 2025 και αναμένεται να ξεκλειδώσει την πολυαναμενόμενη λειτουργία αυτών των εγκαταστάσεων, προσφέροντας κρίσιμη κυκλοφοριακή ανακούφιση στη δυτική πύλη της Αττικής.
Οι νέες σήραγγες στην Αττική δεν αποτελούν μόνο κατασκευαστικά επιτεύγματα αλλά και καταλύτες για την επαναχάραξη των μετακινήσεων στο Λεκανοπέδιο. Από την παραλιακή ζώνη έως τα βόρεια και δυτικά προάστια, τα έργα αυτά υπόσχονται ταχύτερες, ασφαλέστερες και πιο βιώσιμες διαδρομές.