Της Αναστασίας Βαμβακά
Το μεγάλο άλμα της ναυλαγοράς στα δεξαμενόπλοια, συνεχίζεται και αυτή την εβδομάδα. Το ενδιαφέρον επικεντρώνεται στα super δεξαμενόπλοια, τα VLCCs, τα οποία κάθε εβδομάδα καταγράφουν νέο ρεκόρ στις αξίες τους, κυρίως λόγω έλλειψης διαθεσιμότητας αλλά και της προηγούμενης απουσίας παραγγελιών νέων πλοίων αυτής της κατηγορίας. Μέσα στον Φεβρουάριο τα μέσα έσοδα των VLCCs στη spot αγορά έφτασαν στα 48.300 δολάρια την ημέρα, καταγράφοντας αύξηση 16% σε σχέση με τον Ιανουάριο.
Γι’ αυτό και ναυλομεσίτες είδαν τις παραγγελίες για τη ναυπήγηση τεσσάρων υπερ-δεξαμενόπλοιων VLCC, κόστους 140 εκατ. δολάρια (το ένα), μεταφορικής ικανότητας 300.000 τόνων το καθένα, με option για άλλα δύο, της εταιρεία Capital Maritime & Trading, συμφερόντων Βαγγέλη Μαρινάκη, σε κινεζικά ναυπηγεία, ως μία αρκετή έξυπνη κίνηση. Πρόκειται για δεξαμενόπλοια με δυνατότητα χρήσης δύο ειδών καυσίμου πετρέλαιο και LNG (LNG double fuel).
Αυτή την περίοδο, ένα πλοίο “ηλικίας” δέκα ετών αποτιμάται στα 79 εκατ. δολάρια, ενώ ενδεικτικό του ιστορικού χαμηλού επιπέδου των παραγγελιών για ναυπηγήσεις VLCCs είναι ότι το 2024 θα βγει στο νερό μόλις ένα πλοίο.
Σύμφωνα με στοιχεία της BRS Shipbrokers, τα βιβλία παραγγελιών των ναυπηγείων έχουν στην λίστα τους μόλις 35 VLCCs, για αυτό και οι ναυλομεσίτες εκτιμούν ότι το 2024 θα επιστρέψουν- όπως ήδη συμβαίνει- πολλοί εφοπλιστές στα ναυπηγεία. Ήδη υπάρχουν οι πληροφορίες, ότι 15 VLCCs, μέσα σε 60 μέρες παραγγέλθηκαν σε κινεζικές και κορεάτικες γιάρδες, όταν μέσα σε ολόκληρο το 2023 οι παραγγελίες δεν ξεπέρασαν τις 20.