Συνάντηση με την υπουργό Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη θα έχει το Δ.Σ. της ΟΙΕΛΕ την Πέμπτη 5 Ιουνίου, στις 15:00. Στη συζήτηση πρόκειται να αναδειχθούν φλέγοντα θέματα από το χώρο της ιδιωτικής εκπαίδευσης, όπως το κλίμα των εργασιακών σχέσεων στα ιδιωτικά σχολεία, η ανάγκη ενίσχυσης της εποπτείας των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης και η εξάπλωση των funds.
Συγκρατημένα αισιόδοξος εμφανίζεται στο thetimes|-.gr o πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος και εκπρόσωπος τύπου της ΓΣΕΕ, Γιώργος Χριστόπουλος: «Προσερχόμαστε στη συνάντηση με ‘μικρό καλάθι’ αλλά με καλές προθέσεις», δηλώνει χαρακτηριστικά, εκφράζοντας παράλληλα την προσδοκία «να συνεχιστεί και με τη νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας η καλή συνεργασία, που υπήρχε με τον κ. Πιερρακάκη».
Η ατζέντα της ΟΙΕΛΕ
Τα κεντρικά ζητήματα, που σκοπεύει να θέσει στο τραπέζι της συζήτησης η ΟΙΕΛΕ, είναι «η ‘απαξίωση’ του εκπαιδευτικού και ο κίνδυνος να σημειωθεί ‘έκρηξη’ των εκπαιδευτικών ανισοτήτων με την έλευση των ιδιωτικών funds και την εξαγορά ιδιωτικών σχολείων», σύμφωνα με τον κ. Χριστόπουλο.
Πιο αναλυτικά, ως προς τους εκπαιδευτικούς, ο ίδιος θεωρεί ότι ελλείψει επαρκών κινήτρων, οι νέοι σταδιακά απομακρύνονται από τις καθηγητικές σχολές και τα παιδαγωγικά τμήματα, γεγονός που αναμένεται να οδηγήσει σε μεγάλη δυσκολία των σχολείων να καλύψουν τις ανάγκες τους στο εγγύς μέλλον: «Οδεύουμε προς πλήρη ‘βρετανοποίηση’ του εκπαιδευτικού συστήματος», σημειώνει χαρακτηριστικά, αναφερόμενος στην έλλειψη διδακτικού προσωπικού στο Ηνωμένο Βασίλειο.
«Οι βάσεις εισαγωγής είναι πάρα πολύ χαμηλές, όπως για παράδειγμα στη Φιλολογία Καλαμάτας που είναι 10.000 μόρια ή στο Μαθηματικό Σάμου, ακόμη λιγότερα. Οι λόγοι, σαφείς: Αφενός για το δημόσιο, ποιος θα πάει αναπληρωτής να πληρώνει ενοίκιο πάνω από το μισό του μισθού του; Στον ιδιωτικό τομέα, αφετέρου, οι εργασιακές σχέσεις διαρκώς επιδεινώνονται κυρίως μέσα από την αυξανόμενη πίεση των εκπαιδευτικών, οι οποίοι επιφορτίζονται με επιπλέον εργασία εκτός ωραρίου, χωρίς την ανάλογη αμοιβή. Οι ελεύθερες απολύσεις, επίσης, λειτουργούν επιβαρυντικά για τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς ενώ κρίνεται αναγκαία και η ενίσχυση της κρατικής εποπτείας στα ιδιωτικά σχολεία», αναφέρει.
Η εξαγορά ιδιωτικών σχολείων από funds
Ένα ακόμη θέμα, που θα συζητήσουν οι εκπρόσωποι της ΟΙΕΛΕ με την υπουργό Παιδείας την Πέμπτη, σχετίζεται με την εξαγορά των ιδιωτικών σχολείων από funds. Αν και διευκρινίζουν ότι «δεν μας απασχολεί το ιδιοκτησιακό καθεστώς – μπορεί να είναι ο οποιοσδήποτε στο ‘τιμόνι’ του σχολείου», εκείνο που τους προβληματίζει είναι η προοπτική όξυνσης των εκπαιδευτικών ανισοτήτων μέσα από την εξάπλωση των funds.
Τα σχολικά εγχειρίδια και ο ρόλος του Λυκείου
Ένα ακόμη θέμα, που σκοπεύουν να αναδείξουν στο πλαίσιο της συνάντησης με την υπουργό Παιδείας οι εκπρόσωποι της ΟΙΕΛΕ αφορά στα αναλυτικά προγράμματα και τα σχολικά εγχειρίδια: «Ως Ομοσπονδία θεωρούμε ότι πρέπει να μειωθεί η ύλη και να βελτιωθεί η ποιότητα των σχολικών βιβλίων».
Το κρίσιμο ζήτημα του ρόλου που διαδραματίζει το Λύκειο σήμερα, πρόκειται, επίσης, να τεθεί προς συζήτηση, επειδή «το Λύκειο έχει πάψει να λειτουργεί σαν ‘σχολείο’ και έχει μετατραπεί σε μηχανισμό προετοιμασίας υποψηφίων για τις Πανελλαδικές, με αποτέλεσμα να έχει απαξιωθεί».
Κέντρα Μελέτης και Φροντιστήρια
Την ορθή και αυστηρότερη εποπτεία των Φροντιστηρίων Μέσης Εκπαίδευσης αλλά και των Κέντρων Ξένων Γλωσσών, πρόκειται να ζητήσει η ΟΙΕΛΕ. Επιπλέον, θα αναδείξουν το θέμα των Κέντρων Μελέτης, τα οποία «αν και υπάρχει η σχετική δέσμευση της κυβέρνησης να νομοθετήσει, παραμένουν αρρύθμιστα», υπογραμμίζει ο πρόεδρος της ΟΙΕΛΕ.
Τέλος, οι αμοιβές των εκπαιδευτικών στα ιδιωτικά ΣΑΕΚ – πρώην ΙΕΚ – είναι ένα ακόμη ζήτημα προς διευθέτηση. Σύμφωνα με τον κ. Χριστόπουλο, «θα πρέπει να ισοτιμηθούν με τις αμοιβές των εκπαιδευτικών στα δημόσια ΣΑΕΚ. Να αναφέρω χαρακτηριστικά, ότι σήμερα οι εκπαιδευτικοί στα δημόσια ΙΕΚ παίρνουν από 13 έως 27 ευρώ την ώρα ενώ στα ιδιωτικά, αμείβονται με 4-5 ευρώ για την ίδια ακριβώς δουλειά».
Οι προτάσεις της ΟΙΕΛΕ προς την υπουργό Παιδείας
Σχετικά με τους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, ο κ. Χριστόπουλος θα πει: «Το λιγότερο που μπορεί να γίνει, είναι η επαναφορά των δώρων. Απαραίτητη είναι όμως και η μισθολογική αύξηση». Όπως προσθέτει δε ο ίδιος: «Επειδή σήμερα ο ιδιωτικός εκπαιδευτικός μπορεί να απολυθεί χωρίς καμία αξιολογική διαδικασία, θα προτείνουμε να επαναθεωρηθεί αυτό το πλαίσιο. Διεκδικούμε την απόσυρση των ελεύθερων απολύσεων αντιπροτείνοντας ένα προδικαστικό έλεγχο, όπως ίσχυε στο παρελθόν – να υπάρχει, δηλαδή, ένα σώμα είτε επιθεωρητών εκπαίδευσης, είτε πρωτοδικών, που να ελέγχει αν η απόλυσή ήταν καταχρηστική. Δεν μπορεί η μόνη λύση στις περιπτώσεις αυτές να είναι να πηγαίνει κατευθείαν στα πολιτικά δικαστήρια, γιατί είναι μία διαδικασία που παίρνει πέντε χρόνια – μετά ο εκπαιδευτικός, ‘τελείωσε’».
Αναφορικά με την εισαγωγή στα ΑΕΙ, ο κ. Χριστόπουλος συνοψίζει τις θέσεις της ΟΙΕΛΕ ως εξής: «Είτε θα πρέπει να αυξηθούν οι θέσεις των εισακτέων στα πανεπιστήμια, είτε να γίνει μία ριζική αλλαγή και να καταργηθούν οι Πανελλαδικές. Αντί αυτών, να καθιερωθεί ένα καθολικό, δίκαιο και ενιαίο σύστημα εισαγωγής για όλους με βάση ένα ισχυρό εθνικό απολυτήριο, όπως συμβαίνει στη Γαλλία και στη Γερμανία. Ο λόγος που προτείνουμε αυτή τη λύση, είναι πως μετά την καθιέρωση του Διεθνούς Απολυτηρίου και στα δημόσια σχολεία, οι μαθητές – είτε των δημοσίων, είτε των ιδιωτικών σχολείων – θα μπορούν να εισαχθούν στα δημόσια πανεπιστήμια μέσω του ‘παράλληλου’ απολυτηρίου, του ΙΒ, γεγονός που θα οδηγήσει σταδιακά από μόνο του στην κατάργηση των Πανελλαδικών».
Όπως σημειώνει ο ίδιος σχετικά με τη συνάντηση, «η ΟΙΕΛΕ ούτε αποδέχεται αλλά ούτε και απορρίπτει άκριτα – εμείς βλέπουμε, αξιολογούμε, προτείνουμε. Από την πλευρά μας, θα θέλαμε μία ηγεσία του υπουργείου Παιδείας με ανοιχτό μυαλό, που θα ακούσει τις απόψεις μας ώστε να γίνει ένας γόνιμος διάλογος με γνώμονα αποκλειστικά το καλό των παιδιών».
Η ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ