ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στη Βουλή η τροπολογία για το ξεπαγώμα των τριετιών το 2024 – ”Παράθυρο” νέας αναστολής μετά το 2027

Του Δημήτρη Κατσαγάνη

Στη Βουλή κατατέθηκε τροπολογία για το ξεπάγωμα των τριετιών (όπως είχε εξαγγείλε ο πρωθυπουργός, κος Κυριάκος Μητσοτάκης το περασμένο Σαββάτο από το βήμα της ΔΕΘ) χθες αργά τη νύχτα στο εργασιακό σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας “Για την ενίσχυση της εργασίας – Ενσωμάτωση της Οδηγίας (ΕΕ) 2019/1152 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου της 20ής Ιουνίου 2019 – Απλοποίηση ψηφιακών διαδικασιών και ενίσχυση της Κάρτας Εργασίας – Αναβάθμιση της επιχειρησιακής λειτουργίας του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και της Επιθεώρησης Εργασίας”.

Σύμφωνα με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους: 

– Αίρεται, από 1η. 1.2024, η αναστολή της ισχύος διατάξεων νόμων, κανονιστικών πράξεων, συλλογικών συμβάσεων ή διαιτητικών αποφάσεων, οι οποίες προβλέπουν αυξήσεις μισθών ή ημερομισθίων, περιλαμβανόμενων και εκείνων περί υπηρεσιακών ωριμάνσεων, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα.

Προβλέπεται αναστολή των προαναφερόμενων ρυθμίσεων, από 1η.1. 2027, εάν το ποσοστό ανεργίας υπερβεί το 10% και μέχρι να διαμορφωθεί σε ποσοστό κάτω του 10%.

Οι νέες διατάξεις

1. Από την 1η.1.2024 αίρεται η αναστολή της ισχύος διατάξεων νόμων, κανονιστικών πράξεων, συλλογικών συμβάσεων ή διαιτητικών αποφάσεων, οι οποίες προβλέπουν αυξήσεις μισθών ή ημερομισθίων, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων περί υπηρεσιακών ωριμάνσεων, με μόνη προϋπόθεση την πάροδο συγκεκριμένου χρόνου εργασίας, όπως το επίδομα πολυετίας, το επίδομα χρόνου εργασίας, το επίδομα τριετίας και το επίδομα πενταετίας, η οποία επιβλήθηκε με το άρθρο 4 της υπ’ αρ. 6/28.2.2012 Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου (Α’ 38), η οποία εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 6 του άρθρου 1 του ν. 4046/2012 (Α’ 28).

2. Για την εφαρμογή των διατάξεων της παραπάνω διάταξης, των οποίων η αναστολή αίρεται, ισχύουν τα εξής:

Η προϋπηρεσία κάθε εργαζομένου, που είχε προσληφθεί πριν από την 14η.2.2012, όπως η προϋπηρεσία αυτή είχε διαμορφωθεί τη 14η.2.2012 οπότε και ανεστάλη η συμπλήρωσή της, συνεχίζει να συμπληρώνεται μετά από την 1η.01.2024.

Η προϋπηρεσία κάθε εργαζομένου, που προσλήφθηκε μετά από την 14η.2.2012, ξεκινά να συμπληρώνεται μετά από την 1η.1.2024.

3. Ειδικώς για την προσαύξηση λόγω προϋπηρεσίας σε όσους εργαζόμενους αμείβονται με τον κατώτατο νομοθετημένο μισθό ή ημερομίσθιο, ως χρόνος προϋπηρεσίας αναγνωρίζεται ο χρόνος εξαρτημένης σύμβασης ή σχέσης εργασίας, που έχει διανυθεί σε οποιοδήποτε εργοδότη και σε οποιαδήποτε ειδικότητα πριν από την 14η.2.2012 και μετά από την 1η.1.2024. Η κατά τα ανωτέρω προσαύξηση λόγω προϋπηρεσίας καθορίζεται ως εξής:

– Για τους υπαλλήλους με εξαρτημένη σχέση εργασίας, σε ποσοστό 10% για κάθε τριετία προϋπηρεσίας και έως τρεις  τριετίες και συνολικά σε ποσοστό 30% για προϋπηρεσία 9 ετών και άνω.

-Για τους εργατοτεχνίτες, με εξαρτημένη σχέση εργασίας σε ποσοστό 5% για κάθε τριετία προϋπηρεσίας και έως 6 τριετίες και συνολικά 30% για προϋπηρεσία 18 ετών και άνω.

4. Αν οι καταβαλλόμενες τακτικές αποδοχές είναι υπέρτερες των νόμιμων αποδοχών, οι αυξήσεις, οι προσαυξήσεις και τα ποσά εν γένει που προκύπτουν από την εφαρμογή των παραπάνω παραγράφων, συμψηφίζονται με τη διαφορά που προκύπτει μεταξύ καταβαλλόμενων και νόμιμων αποδοχών, με την καταβολή της οποίας εξοφλούνται ολοσχερώς ή μερικώς.

5. Για το χρονικό διάστημα από την 14η.2.2012 έως και την 31η.12.2023 καμία αξίωση δεν γεννάται, ούτε οφείλονται αυξήσεις μισθών ή ημερομισθίων, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων περί υπηρεσιακών ωριμάνσεων, με μόνη προϋπόθεση την πάροδο συγκεκριμένου χρόνου εργασίας, όπως αναφέρονται παραπάνω, ούτε επιτρέπεται να υπολογιστεί προϋπηρεσία που έχει διανυθεί από την 14η.2.2012 έως και την 31η.12.2023.

6. Από την 1η.1.2027, αν το ποσοστό της ανεργίας υπερβεί το 10% , και μέχρι να διαμορφωθεί σε ποσοστό κάτω του 10%, αναστέλλεται αυτοδικαίως η ισχύς των διατάξεων που αναφέρονται παραπάνω. Για την εφαρμογή του πρώτου εδαφίου λαμβάνεται υπόψη ο μέσος όρος του εθνικού ποσοστού ανεργίας των τελευταίων τεσσάρων τριμήνων, όπως αυτός αποτυπώνεται στην Έρευνα Εργατικού Δυναμικού της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής.

7. Με κοινή απόφαση των Υπουργών Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης δύναται να εξειδικεύεται η διαδικασία αυτοδίκαιης αναστολής ισχύος, την οποία προβλέπει το παρόν. Με Πράξη του Υπουργικού Συμβουλίου, μετά από ειδικά αιτιολογημένη εισήγηση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης και μετά από γνώμη των κοινωνικών εταίρων  δύναται να αποφασίζονται οι όροι και προϋποθέσεις αναστολής της ισχύος του παρόντος και πέραν των περιπτώσεων εφαρμογής της διάταξης περί της πορείας της ανεργίας για τη διασφάλιση της σταθερότητας της εθνικής οικονομίας, λαμβανομένης υπόψη ιδίως της εξέλιξης της ανεργίας και του πληθωρισμού.

Από την 1η.1.2024, καταργείται το άρθρο 4 της υπ’ αρ. 6/28.2.2012 Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου.

Σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας “η αξιολογούμενη ρύθμιση αίρει από την 1η.1.2024 και πριν από την πλήρωση της αίρεσης περί διαμόρφωσης του εθνικού ποσοστού ανεργίας των τελευταίων τεσσάρων τριμήνων, όπως αυτό αποτυπώνεται στην Έρευνα Εργατικού Δυναμικού της ΕΛ.ΣΤΑΤ, σε ποσοστό κάτω του 10%, η αναστολή της ισχύος διατάξεων νόμων, κανονιστικών πράξεων, συλλογικών συμβάσεων ή διαιτητικών αποφάσεων, οι οποίες προβλέπουν αυξήσεις μισθών ή ημερομισθίων, περιλαμβανομένων και εκείνων περί υπηρεσιακών ωριμάνσεων, με μόνη προϋπόθεση την πάροδο συγκεκριμένου χρόνου εργασίας, όπως το επίδομα πολυετίας, το επίδομα χρόνου εργασίας, το επίδομα τριετίας και το επίδομα πενταετίας, η οποία είχε επιβληθεί με το άρθρο 4 της υπ’ αρ. 6/28.2.2012 Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου (Α’ 38), που είχε εκδοθεί κατ’ εξουσιοδότηση της παραγράφου 6 του άρθρου 1 του ν. 4046/2012..

Κατά συνέπεια, αναμένεται να ενισχυθεί το εισόδημα των εργαζομένων και να αντιμετωπιστεί το ζήτημα των επίμονων πληθωριστικών πιέσεων, οι οποίες εξασθενίζουν την αγοραστική τους δύναμη. Εξάλλου, η ενίσχυση του εισοδήματος των εργαζομένων είναι συμβατή με τη σύγκλιση του επιπέδου των μισθών με αυτή των άλλων κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και την αύξηση του επιπέδου του μέσου μισθού στη χώρα μας.

Με την αξιολογούμενη ρύθμιση προσδιορίζονται τα χρονικά διαστήματα προσμέτρησης της διανυθείσας προϋπηρεσίας για τους σκοπούς της ρύθμισης και ειδικώς για όσους αμείβονται με τον νομοθετημένο κατώτατο μισθό και ημερομίσθιο, ενώ ορίζονται ρητώς οι προϋποθέσεις συμψηφισμού καθώς και ότι για το χρονικό διάστημα από την 14η.2.2012 έως και την 31η.12.2023 καμία αξίωση δεν γεννάται, ούτε οφείλονται αυξήσεις μισθών ή ημερομισθίων, περιλαμβανομένων και εκείνων περί υπηρεσιακών ωριμάνσεων, με μόνη προϋπόθεση την πάροδο συγκεκριμένου χρόνου εργασίας.

Γιατί αποτελεί πρόβλημα;

Η αξιολογούμενη ρύθμιση κρίνεται αναγκαία για την ανοδική αναπροσαρμογή των αποδοχών των εργαζομένων, την αναβάθμιση της αγοραστικής τους δύναμης, τη βελτίωση του βιοτικού τους επιπέδου και την ενίσχυση της οικονομικής και κοινωνικής συνοχής. Με την αξιολογούμενη ρύθμιση, αίρεται, από την 1η.1.2024. η αναστολή της ισχύος διατάξεων νόμων, κανονιστικών πράξεων, συλλογικών συμβάσεων ή διαιτητικών αποφάσεων, οι οποίες προβλέπουν αυξήσεις μισθών ή ημερομισθίων, η οποία επιβλήθηκε με το άρθρο 4 της υπ’ αρ. 6/28.2.2012 Πράξης Υπουργικού Συμβουλίου (Α’ 38), που εκδόθηκε κατ’ εξουσιοδότηση της παρ. 6 του άρθρου 1 του ν. 4046/2012, συμπεριλαμβανομένων και εκείνων περί υπηρεσιακών ωριμάνσεων, με μόνη προϋπόθεση την πάροδο συγκεκριμένου χρόνου εργασίας, όπως το επίδομα πολυετίας, το επίδομα χρόνου εργασίας, το επίδομα τριετίας και το επίδομα πενταετίας, και ρυθμίζονται τα ζητήματα που ανακύπτουν από την άρση της αναστολής.

Ποιους φορείς ή πληθυσμιακές ομάδες αφορά

Η αξιολογούμενη ρύθμιση αφορά όλους τους εργαζόμενους που απασχολούνται με εξαρτημένη σύμβαση εργασίας ιδιωτικού δικαίου στον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα της οικονομίας και ιδιαιτέρως τους αμειβομένους με τον κατώτατο νομοθετημένο μισθό και ημερομίσθιο, καθώς και όσους αμείβονται δυνάμει συλλογικών ρυθμίσεων εργασίας, οι οποίες περιλαμβάνουν διατάξεις περί μισθολογικών προσαυξήσεων λόγω προϋπηρεσίας.

Διαβάστε ακόμη:

Όλα τα σημεία – κλειδιά για το ξεπάγωμα των τριετιών

Eπισυναπτόμενο αρχείο: Τροπολογία Υπουργείου Εργασίας.pdf

Related posts

Έρευνα και εκπαιδευτική ημερίδα του Get Involved – Τα πορίσματα των εγχειρημάτων Sustainable Future

wp-needuser

ΤτΕ: Ξεπέρασαν το 2019 οι τουριστικές εισπράξεις στο εξάμηνο

timesadmin

Golden visa σε όσους επενδύουν σε startup

wp-needuser

Το Eurogroup χαιρετίζει το γεγονός ότι το προσχέδιο προϋπολογισμού της Ελλάδας εναρμονίζεται με τις δημοσιονομικές συστάσεις

timesadmin

Πώς θα ενοποιηθούν οι “παράλληλες” συντάξεις – Σε ποια Ταμεία έρχονται αλλαγές

wp-needuser

Επεκτείνεται κατά 6 μήνες το επίδομα προσωρινής στέγασης στη Θεσσαλία – Φτάνει πλέον τους 12 μήνες

James Rollner