Το όραμα για μία παιδεία ανοιχτή, συμπεριληπτική και ισότιμη έχει υιοθετήσει το 6ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Αθήνας, όπου φοιτούν 44 παιδιά με αναπηρία ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες. Με στόχο την κατάκτηση της αυτονομίας, οι μαθητές συμμετέχουν σε ποικίλα προγράμματα. Αγαπημένο, εκείνο της θεατρικής αγωγής με την Ομάδα Τέχνης ‘Πάροδος’, η οποία εδώ και χρόνια αναπτύσσει δράσεις στο σχολείο σε εβδομαδιαία βάση.
«Το πρόγραμμα της Θεατρικής Αγωγής είναι ζωτικής σημασίας για εμάς», τονίζει στο thetimes|-.gr η διευθύντρια του 6ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου Αθήνας, κ.Θεοδώρα Μπόντσιου, λογοθεραπεύτρια με πολυετή εμπειρία στο χώρο της Ειδικής Αγωγής.
«Κάθε εβδομάδα, που μας επισκέπτεται η Ομάδα Τέχνης ‘Πάροδος’, τα παιδιά όχι μόνο εισπράττουν χαρά και γνώση μέσα από την αλληλεπίδραση αλλά μαθαίνουν να ακολουθούν τις οδηγίες των εμψυχωτών, να παρακολουθούν τη ροή του προγράμματος, να ανταποκρίνονται σε οδηγίες, να περιμένουν τη σειρά τους, να ενδιαφέρονται για τη δραστηριότητα, να αναπτύσσουν και να εκφράζουν πράγματα ακόμη και με το σώμα τους, εάν αδυνατούν να το κάνουν λεκτικά. Είναι, δηλαδή, ‘παρόντα’ στη δραστηριότητα και την ολοκληρώνουν. Στη διάρκεια της συνάντησης υπάρχει μία κλιμάκωση, κάθε φορά πρέπει να βρίσκεται ελάχιστα πιο ψηλά από το επίπεδο των παιδιών – πρόκειται για τη ‘ζώνη της εγγύτερης ανάπτυξης’, όπως ορίζεται από τους νευροψυχολόγους – ενώ στην πορεία της συνεργασίας μας με την ‘Πάροδο’, παρατηρούμε πολύ μεγάλη πρόοδο στα παιδιά. Μπορεί άλλα παιδιά να είναι πιο ενεργά κι άλλα να επικοινωνούν λιγότερο, όλα όμως συμμετέχουν. Με το θεατρικό παιχνίδι, ‘ξεκλειδώνουν’» εξηγεί η διευθύντρια.
«Στις εβδομαδιαίες συναντήσεις μας με τα παιδιά του 6ου Ειδικού Δημοτικού Σχολείου ξεκινάμε το θεατρικό παιχνίδι με την ‘Καλημέρα’, ένα τραγούδι, που αναφέρεται στη χαρά του παιχνιδιού και αποτελεί σημείο αναφοράς ακόμη και για τα λιγότερο λειτουργικά παιδιά», ανέφερε στο thetimes|-.gr ο κ.Ηλίας Πίτσικας, υπεύθυνος της Ομάδας Τέχνης ‘Πάροδος’.
Σε ό,τι αφορά τη σημασία της Τέχνης και ειδικότερα του θεατρικού παιχνιδιού για τα ανάπηρα παιδιά, ο κ.Πίτσικας σημειώνει: «η Τέχνη είναι σημαντική σε όλους τους χώρους της εκπαίδευσης – όχι μόνο της ειδικής Αγωγής. Θεωρώ, ότι αν οι δάσκαλοι οποιασδήποτε ειδικότητας δεν μπορέσουν να αναδείξουν το παιχνίδι σαν εργαλείο, τότε η απήχηση ή η αλληλεπίδραση, που προσπαθούν να δημιουργήσουν θα είναι πιο χαμηλή. Το παιχνίδι είναι τρομερό ‘εργαλείο’ αλλά πρέπει να και δημιουργικό, όχι μόνο διασκεδαστικό. Επιπλέον, επειδή διανύουμε μία περίοδο έντονα οπτικοακουστική, οφείλουμε να δίνουμε στα παιδιά χρόνο να φανταστούν κάτι. Μέσω του παιχνιδιού, να ενισχύεται η καλλιέργεια της συμβολικής σκέψης».
Το προφίλ του σχολείου και τα προγράμματα
Στο 6ο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Αθήνας φοιτούν σήμερα 44 παιδιά, χωρισμένα σε 10 τμήματα με 4 έως 6 παιδιά και οι εκπαιδευτικοί, καθημερινά βγάζουν τον καλύτερό τους εαυτό.
Στεγάζεται σε ένα πρώην βουστάσιο, πρώην διατηρητέο, αναπαλαιωμένο κτήριο στα Σεπόλια, στη διασταύρωση των οδών Χατζηαποστόλου και Τριανταφυλλοπούλου.
Ως δημοτικό βουστάσιο, είχε εγκαινιαστεί τον Αύγουστο του 1927 – μέχρι το 1965, στην Αττική υπήρχαν 600 βουστάσια συνολικά με περίπου 10.000 αγελάδες και στα Σεπόλια, υπήρχαν 14. Πλέον, αποτελεί ένα σημαντικό τοπόσημο της περιοχής, έχοντας ενταχθεί ξανά στην καθημερινότητα της γειτονιάς, καθώς στους χώρους του φιλοξενείται το 6ο Ειδικό Δημοτικό.
Αναφορικά με τα προγράμματα του σχολείου, στην πλειοψηφία τους, είναι εξατομικευμένα αλλά παράλληλα, εφαρμόζεται το εκπαιδευτικό – μαθησιακό πρόγραμμα που ορίζεται στο Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών. Τα μαθήματα της γυμναστικής, της πληροφορικής, της μουσικής, της θεατρικής αγωγής και των εικαστικών γίνονται από εκπαιδευτικούς των αντίστοιχων ειδικοτήτων. Το Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό, που στελεχώνει το σχολείο είναι πλήρες, παρέχεται ψυχοκοινωνική υποστήριξη ενώ είναι επανδρωμένο με νοσηλευτικό προσωπικό. Επίσης, στο σχολείο κάνουν πρακτική άσκηση μεταπτυχιακοί φοιτητές και στο πλαίσιο Erasmus, έρχονται φοιτητές από το Πανεπιστήμιο Κύπρου ενώ πραγματοποιούνται και δράσεις συνεκπαίδευσης, όπως με γειτονικό νηπιαγωγείο αλλά και το 66ο Δημοτικό της περιοχής.
Με στόχο την καλή προσαρμογή στην κοινωνία, δίνεται έμφαση στην καλλιέργεια της αυτονομίας και του επιπέδου αυτοεξυπηρέτησης, όπως και στην ανάπτυξη του μέγιστου των δυνατοτήτων των παιδιών, που φοιτούν στο Ειδικό Σχολείο. Για τον σκοπό αυτό, λειτουργεί βιβλιοθήκη, τρέχουν προγράμματα ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων, στο πλαίσιο των οποίων, οι μαθητές κυκλοφορούν στη γειτονιά, ψωνίζουν στη λαϊκή, κάθονται σε καφέ, χρησιμοποιούν το μετρό. Ξεχωρίζει εκείνο της Εκπαιδευτικής Κουζίνας: «Είναι μία πρακτική, που εφαρμόζουμε εδώ και πέντε χρόνια και συμμετέχουν όλα τα παιδιά. Ψωνίζουν τα υλικά, διαβάζουν συνταγές, μαγειρεύουν στην κουζίνα, χρησιμοποιούν εργαλεία, αναπτύσσουν δεξιότητες. Για δεύτερη χρονιά φέτος, το κάνουμε στο πλαίσιο έρευνας, όπου καταγράφουμε τα δεδομένα και την πρόοδο των μαθητών, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κύπρου», αναφέρει η κ.Μπόντσιου, η οποία προσθέτει πως «πραγματοποιούνται και αθλητικές δράσεις, όπως τα πρωταθλήματα μπότσια με το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος ή το μάθημα των εικαστικών με τον Νίκο Ντούμα, ο οποίος διοργανώνει παρουσιάσεις των καλών πρακτικών, που εφαρμόζει και σε εκπαιδευτικούς άλλων σχολείων».
Ειδήσεις σήμερα:
Παραιτήθηκε η ιατροδικαστής Ρουμπίνη Λεονταρή από την υπόθεση του Βασίλη Καλογήρου
Σκληρό παζάρι για τα ορυκτά στην Ουκρανία – Οι ΗΠΑ κατέθεσαν νέα πρόταση μετά την απόρριψη Ζελένσκι
Europa League: Ο Ολυμπιακός κληρώθηκε με τη Μπόντο Γκλιμτ στους «16» – Αναλυτικά τα ζευγάρια της διοργάνωσης