ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ραντεβού Χρ. Σταϊκούρα με παραχωρησιούχους για τις αυξήσεις στα διόδια

Της Ελένης Μπότα

Σε νέα συνάντηση που έχει προγραμματιστεί για την Πέμπτη 7 Σεπτεμβρίου, θα συζητηθεί η νέα δέσμη συνδυαστικών προτάσεων για το επίμαχο θέμα της αύξησης των διοδίων στους κυριότερους αυτοκινητοδρόμους της χώρας που παρέδωσαν την Τρίτη οι παραχωρησιούχοι στην ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.

Οι δύο πλευρές θα κληθούν μετά την αντιπαράθεση των τελευταίων ημερών να βρουν κοινή λύση σχετικά με τις αυξήσεις των διοδίων, με πηγές πάντως του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να τονίζουν ότι δεν υπήρχε παρέμβαση ως προς το δικαίωμα των παραχωρησιούχων να προχωρήσουν σε αυξήσεις των διοδίων, όπως άλλωστε προβλέπεται και από τις συμβάσεις. 

Ήδη οι εταιρείες που διαχειρίζονται τους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους της χώρας έχουν απαίτηση αποζημίωσης ύψους 40-45 εκατ.ευρώ, τα οποία υπολογίστηκαν με βάσει της διελεύσεις ανά αυτοκινητόδρομο και επί των νέων τιμών που θα έπρεπε να έχουν εφαρμοστεί από τις αρχές του νέους έτους. 

Σύμφωνα με πληροφορίες η πρότασή των παραχωρησιούχων είναι η αύξηση να εφαρμοστεί σταδιακά σε βάθος χρόνων ώστε να μην επιβαρυνθεί ο χρήστης των εθνικών οδών κατευθείαν με το 12% που δικαιούνται.

Τι προβλεπόταν

Οι αυξήσεις στα διόδια προβλεπόταν από 1η Ιανουαρίου του 2023 με βάση τον πληθωρισμό. Ωστόσο μια σειρά από παράγοντες όπως η προεκλογική περίοδος και η ενεργειακή κρίση, οδήγησαν στο πάγωμα των αυξήσεων των διοδίων κατά τουλάχιστον έξι μήνες.

Πλέον η περίοδος αυτή έχει παρέλθει και οι παραχωρησιούχοι ζητούν να εφαρμοστούν τα όσα προβλέπονται στις συμβάσεις παραχώρησης. 

Βάσει των συμβάσεων παραχώρησης των οδικών αξόνων, οι παραχωρησιούχοι (Νέα Οδός, Κεντρική Οδός, Ολυμπία Οδός, Μορέας, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Γέφυρα Α.Ε.) αναπροσαρμόζουν ετησίως τις τιμές των διοδίων με βάση τον δείκτη τιμών καταναλωτή του Σεπτεμβρίου της προηγούμενης χρονιάς. Ως εκ τούτου, η αύξηση που θα έπρεπε να δοθεί φέτος είναι της τάξεως του 12% βάσει του δείκτη τιμών καταναλωτή.

Οι παραχωρησιούχοι τον Ιούλιο ανακοίνωσαν αρχικά στο υπουργείο ότι θα αυξήσουν τα διόδια από τις 11 Αυγούστου και στη συνέχεια την 1η Σεπτεμβρίου.
Ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας σε ανακοίνωσή του στις αρχές Αυγούστου σημείωσε ότι η βούληση της κυβέρνησης ήταν η εξεύρεση μιας ρεαλιστικής λύσης, χωρίς την επιβάρυνση του πολίτη για το 2023 και προς αυτή την κατεύθυνση συζητήθηκαν τα εναλλακτικά σενάρια.

Σε αυτά περιλαμβάνεται και η μείωση του ΦΠΑ από 24% σε 13% έτσι ώστε η όποια αύξηση να μη φανεί στον τελικό καταναλωτή, ενώ σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, σε όλες τις χώρες που υπάρχουν συμβάσεις παραχώρησης τα διόδια αυξήθηκαν και αυτό θα γίνει και στην Ελλάδα, θεωρείται ωστόσο αναγκαίο να υπάρξει ένας περιορισμός της αύξησης ζητώντας από τους παραχωρησιούχους να απορροφήσουν μέρος του πληθωρισμού.

Related posts

Νέα παράταση για την ολοκλήρωση των επενδυτικών σχεδίων των Αναπτυξιακών νόμων του 2004, 2011 και 2016

timesadmin

Επ. Ανταγωνισμού: Πρόταση για επιβολή προστίμου μετά από έλεγχο στον Σύνδεσμο Ελληνικών Βιομηχανιών Τροφίμων

timesadmin

e-ΕΦΚΑ: Πότε καταβάλλονται οι συντάξεις μηνός Ιουνίου 2024

protothema.gr

Λιανεμπόριο: Κίνηση σε φθηνά και πολυτελή προϊόντα – Καθίζηση της συνολικής κατανάλωσης

wp-needuser

Αγορά ηλεκτρικών: Τι συμβαίνει μετά τη λήξη του προγράμματος “Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή”

protothema.gr

Αλ. Κοσμόπουλος: Ανάγκη συντονισμένης προσπάθειας για την αντιμετώπιση του υπερτουρισμού

timesadmin