11.2 C
London
Wednesday, March 26, 2025

Πώς μπορεί να σωθεί η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης

Date:

Related stories

Πώς μπορεί να σωθεί η αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης

Μια νέα έρευνα του ACEA και της McKinsey εξετάζει τις προκλήσεις της ευρωπαίκής αυτοκινητοβιομηχανίας καθώς και τις ενέργειες για να σωθούν τα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα.

Top Gear TEAM

Αυτοκίνητα στο δρόμο Ευρώπη

Το σταυροδρόμι στο οποίο βρίσκεται η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία εξετάζει η πρόσφατη έρευνα της McKinsey που διενεργήθηκε για τον ACEA, τον σύνδεσμο ευρωπαίων κατασκευαστών και διερευνά επίσης τις προκλήσεις και τις κινήσεις που πρέπει να γίνουν μελλοντικά. 

Αυτοκίνητα στο δρόμο Ευρώπη

Η έκθεση υπογραμμίζει τη σημασία της αυτοκινητοβιομηχανίας στην Ευρώπη, διαπιστώνοντας ότι κάθε ευρώ που επενδύεται από τον κλαδο οδηγεί σε 2,6 φορές μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία για την ευρύτερη ευρωπαϊκή οικονομία. 

Η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία αποτελεί εδώ και δεκαετίες θεμέλιο της οικονομίας της περιοχής, συνεισφέροντας το 7% του ΑΕΠ και παρέχοντας 13,8 εκατομμύρια άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας. Ωστόσο, οι ραγδαίες τεχνολογικές αλλαγές, οι γεωπολιτικές προκλήσεις και η παγκόσμια στροφή προς την ηλεκτροκίνηση έχουν διαταράξει τη θέση της στην αγορά, απαιτώντας άμεσες και αποφασιστικές ενέργειες για να ανακτήσει την ανταγωνιστικότητά της.

Η πτώση της ανταγωνιστικότητας

Από το 2017, οι ευρωπαίοι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν χάσει πάνω από 13 ποσοστιαίες μονάδες μεριδίου αγοράς, ενώ η κερδοφορία των προμηθευτών έχει μειωθεί από 7,4% το 2017 σε 5,1% το 2023. Το χαμηλό επίπεδο κερδοφορίας απειλεί τις επενδύσεις στον μετασχηματισμό του κλάδου, ιδιαίτερα για μικρότερες εταιρείες με περιορισμένη πρόσβαση σε εξωτερική χρηματοδότηση. Συνολικά, εκτιμάται ότι 370 δισ. ευρώ σε προστιθέμενη αξία βρίσκονται σε κίνδυνο λόγω της στροφής προς την ηλεκτροκίνηση.

Πωλήσεις αυτοκινήτων

Οι πέντε κύριες προκλήσεις

– Γεωοικονομικές εντάσεις: Η εξάρτηση από τις εξαγωγές και οι εμπορικοί δασμοί της ΕΕ και των ΗΠΑ στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα επηρεάζουν τις τοπικές αλυσίδες εφοδιασμού και την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών.

– Αβεβαιότητα στην τεχνολογία κινητήρων: Η στροφή στα BEV αλλάζει τον καταμερισμό της αξίας, με μόλις 50-60% της αξίας ενός ηλεκτρικού οχήματος να παραμένει στην Ευρώπη.

– Αυξανόμενες απαιτήσεις πελατών: Η συνδεσιμότητα και τα infotainment συστήματα είναι πλέον καθοριστικά κριτήρια αγοράς, με την πλειονότητα των αγοραστών να απαιτούν ενσωμάτωση smartphone και βελτιωμένα ADAS συστήματα.

– Πίεση από την Κίνα: Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες κερδίζουν συνεχώς έδαφος, τόσο στην εγχώρια όσο και στην ευρωπαϊκή αγορά, απειλώντας τις ευρωπαϊκές μάρκες.

– Έλλειψη ημιαγωγών και κρίσιμων εξαρτημάτων: Η Ευρώπη καλύπτει μόλις το 70% των αναγκών της σε ημιαγωγούς, ενώ η Κίνα και οι ΗΠΑ ενισχύουν τη δική τους παραγωγή με μεγάλες επενδύσεις.

Προτάσεις για αναστροφή της κατάστασης

Για να ανακτήσει τη χαμένη ανταγωνιστικότητα, η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία πρέπει να υιοθετήσει μια στρατηγική αναδιάρθρωσης που περιλαμβάνει:

Προσαρμογή στις απαιτήσεις των καταναλωτών: Οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να ενσωματώσουν προηγμένα συστήματα συνδεσιμότητας και ADAS, προσαρμοσμένα στις περιφερειακές ανάγκες.

Ανάπτυξη τοπικής παραγωγής μπαταριών: Η επένδυση σε εργοστάσια παραγωγής μπαταριών LFP (λιθίου-σιδήρου-φωσφορικού) είναι κρίσιμη για την αυτονομία του κλάδου.

Βελτίωση της ευελιξίας παραγωγής: Οι κατασκευαστές πρέπει να αναπτύξουν κοινές πλατφόρμες παραγωγής που θα επιτρέπουν την ταυτόχρονη συναρμολόγηση διαφορετικών τύπων οχημάτων.

Αναδιάρθρωση του τομέα προμηθευτών: Οι ευρωπαίοι προμηθευτές πρέπει να μειώσουν το λειτουργικό κόστος, να επενδύσουν σε νέες τεχνολογίες και να αναζητήσουν νέες συνεργασίες.

Ανάπτυξη του δικτύου φόρτισης και αναβάθμιση των δεξιοτήτων εργατικού δυναμικού: Χρειάζονται άμεσες επενδύσεις 130 δισ. ευρώ για την εγκατάσταση επαρκών φορτιστών, ενώ η εκπαίδευση των εργαζομένων σε νέες τεχνολογίες είναι απαραίτητη για τη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα.

Το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας

Η ανάκτηση της ανταγωνιστικότητας απαιτεί συνεργασία μεταξύ αυτοκινητοβιομηχανιών, προμηθευτών, κυβερνήσεων και πανεπιστημίων. Η Ευρώπη δεν μπορεί να βασίζεται μόνο στις παραδοσιακές της δυνάμεις. Χρειάζεται ένα νέο μοντέλο που θα προωθεί την καινοτομία, την ευελιξία και τη στρατηγική αυτονομία σε κρίσιμους τομείς όπως οι μπαταρίες, οι ημιαγωγοί και η ψηφιοποίηση των οχημάτων.

Αν η βιομηχανία ανταποκριθεί έγκαιρα στις προκλήσεις και προσαρμόσει τις στρατηγικές της, μπορεί να διατηρήσει τον ιστορικό της ρόλο ως ηγέτης της παγκόσμιας αγοράς αυτοκινήτου.

Latest stories