ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πόσο τρομάζει το οικονομικό επιτελείο η άνοδος του πετρελαίου

-|-

Σε μείζον πρόβλημα εξελίσσεται μαζί με τις ανεξέλεγκτες ανατιμήσεις στα
τρόφιμα και η τιμή του αργού πετρελαίου, η οποία εδώ και περίπου 20 ημέρες έχει ξεπεράσει τα 90 δολάρια το βαρέλι, με απόφαση για μείωση της παραγωγής από τη Ρωσία και τη Σαουδική Αραβία.

Αν δεν αλλάξουν οι συνθήκες (αν δηλαδή δεν αυξηθεί η ημερήσια παραγωγή) η
υψηλή τιμή του πετρελαίου μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα για την Ελλάδα, η
οποία έχει ακόμη σχετικά υψηλή εξάρτηση από το συγκεκριμένο καύσιμο, τουλάχιστον για το τελευταίο τρίμηνο του χρόνου. Σίγουρα, το πρόβλημα δεν θα
είναι το ίδιο με αυτό που προκάλεσε η εκτόξευση της τιμής του φυσικού αερίου ένα χρόνο νωρίτερα, αφού το συγκεκριμένο καύσιμο είναι άμεσα συνδεδεμένο και με τη χονδρική τιμή της ΜWh. Τούτο διότι, η αύξηση της τιμής του φυσικού αερίου ήταν το 2022 απείρως μεγαλύτερη από ότι η φετινή απότομη αύξηση της τιμής του αργού πετρελαίου. Επιπλέον, το πετρέλαιο δεν έχει άμεση σύνδεση με κάποιο μόνιμο δημόσιο αγαθό ευρείας κατανάλωσης, όπως είναι το ηλεκτρικό ρεύμα.

Αυτό δεν σημαίνει ότι μπορεί να αγνοήσεις την επίδραση της υψηλής τιμής του
πετρελαίου από τώρα μέχρι και το τέλος Απριλίου. Ως πρώτο σύμπτωμα, η άνοδος των τιμών έχει ήδη επισημανθεί από όλους, η αύξηση της τιμής της αμόλυβδης πάνω από 2 ευρώ και του πετρελαίου κίνησης κοντά στα 1,9 ευρώ το λίτρο στα μεγάλα αστικά κέντρα. Επίσης, έχουν ανησυχήσει και οι υπολογισμοί που ανεβάζουν την τιμή του πετρελαίου θέρμανσης, το οποίο θα αρχίσει να διατίθεται από τις 15 Οκτωβρίου πάνω από τα 1,5 ευρώ το λίτρο. Με δεδομένο ότι η διείσδυση του φυσικού αερίου ως βασικό καύσιμο θέρμανσης στην Ελλάδα είναι σημαντικά χαμηλότερη από τον μέσο ευρωπαϊκό όρο, το πετρέλαιο θα παραμένει το κυρίαρχο καύσιμο θέρμανσης και για τον χειμώνα 2023-2024.

Η επίδραση στον πληθωρισμό

Στις έμμεσες συνέπειες, θα πρέπει κανείς να σημειώσει την αρνητική επίδραση της τιμής του πετρελαίου και κατ’ επέκταση των υγρών καυσίμων στην παραγωγή και τη μεταφορά στο σύνολο σχεδόν των προϊόντων. Αυτό σημαίνει ότι σε με περίοδο κατά την οποία οι πληθωριστικές πιέσεις ενισχύονται τα ακριβά καύσιμα  θα έρθουν για να προσθέσουν στο επίπεδο τιμών, μέχρι και το τέλος του χρόνου, από 1% έως και 4% (ανάλογα με τη συμμετοχή των καυσίμων στο κόστος παραγωγής) στις τελικές τιμές για το καταναλωτή.

Οι άμυνες του ΥΠΕΘΟ

Εκτός από το πακέτο μέτρων για την καταπολέμηση της αισχροκέρδειας που
ανακοίνωσε το υπουργείο Ανάπτυξης, το Υπουργείο Οικονομίας και Οικονομικών,
ανακοίνωσε ένα επίδομα θέρμανσης για περισσότερος δικαιούχους, χωρίς όμως την περσινή δεύτερη επιδότηση στην αντλία.

Παρότι δεν φαίνεται με την πρώτη ματιά, η συνολική βοήθεια θα είναι μικρότερη αφού θα φτάνει τα 237 εκ. ευρώ, από 290 εκ. ευρώ το 2022. Ταυτόχρονα, δεν υπάρχει σκέψη για επιδότηση στην αντλία ούτε για το πετρέλαιο κίνησης ή κάποια άλλη επιδότηση (Fuel pass). Η διαφορά της περσινής επιδότησης από τη φετινή θα καλυφθεί από τους καταναλωτές με ότι αυτό θα σημάνει για την κατανάλωση και το ΑΕΠ του 2023.

Related posts

ΔΥΠΑ-Amazon: Ξεκινούν σήμερα οι αιτήσεις για το νέο πρόγραμμα κατάρτισης σε ζητήματα υπολογιστικού νέφους

timesadmin

Συνεχίστηκε η πτώση σε ξένους επιβάτες σε Μύκονο και Σαντορίνη τον Αύγουστο

timesadmin

Γ. Στασινός: Μοναδική ευκαιρία να φτιάξουμε μια Ελλάδα σύγχρονη, πράσινη, καινοτόμα, πλούσια ξανά

timesadmin

ΕΛΣΤΑΤ: Αύξηση 11,1% στη διακίνηση επιβατών στους λιμένες το δ΄ τρίμηνο

timesadmin

Ευ. Μυτιληναίος: Αυστηρή κριτική στην Ευρώπη για την πράσινη μετάβαση

timesadmin

Athens Riviera Forum: Η Αθηναϊκή Ριβιέρα εκτοξεύει τον τουρισμό της Αθήνας

timesadmin