Ποιος-ήταν-ο-Ινδός-ratan-tata-που-ίδρυσε-ένα-παγκόσμιο-κολοσσό-αυτοκινήτων
AYTOKINHTO

Ποιος ήταν ο Ινδός Ratan Tata που ίδρυσε ένα παγκόσμιο κολοσσό αυτοκινήτων

Ratan Tata

Ο Ratan Tata, ο επιχειρηματίας που κληρονόμησε έναν από τους παλαιότερους ομίλους της Ινδίας και τον μετέτρεψε μέσω μιας σειράς εντυπωσιακών συμφωνιών, όπως αυτή με την Jaguar Land Rover σε μια παγκόσμια αυτοκρατορία, πέθανε σε ηλικία 86 ετών.

Ratan Tata

Ο θάνατός του ανακοινώθηκε σε δήλωση από τον Πρόεδρο του Ομίλου Tata, Natarajan Chandrasekaran, ο οποίος χαρακτήρισε τον Tata “έναν πραγματικά ασυνήθιστο ηγέτη, του οποίου οι ανυπολόγιστες συνεισφορές έχουν διαμορφώσει όχι μόνο τον Όμιλο Tata, αλλά και το ίδιο το έθνος μας”.

Ως πρόεδρος για περισσότερες από δύο δεκαετίες, ξεκινώντας το 1991, ο Tata επέκτεινε γρήγορα την 156 ετών εταιρεία, η οποία πλέον δραστηριοποιείται σε περισσότερες από 100 χώρες και ανέφερε έσοδα 165 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το έτος που έληξε τον Μάρτιο του 2024.

Όμιλος Tata Ινδία

Μέσα από περισσότερες από 24 εισηγμένες εταιρείες, ο όμιλος παράγει προϊόντα που κυμαίνονται από καφέ και αυτοκίνητα μέχρι αλάτι και λογισμικό, λειτουργεί αεροπορικές εταιρείες και εισήγαγε το πρώτο superapp της Ινδίας.

Έχει επίσης συνεργαστεί με την Powerchip Semiconductor Manufacturing της Ταϊβάν για ένα εργοστάσιο κατασκευής μικροτσίπ αξίας 11 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην Ινδία και λέγεται ότι σχεδιάζει εργοστάσιο συναρμολόγησης iPhone.

Υπό την ηγεσία του Tata, ο όμιλος ξεκίνησε μια επέκταση που ανέτρεψε το αποικιακό παρελθόν της Ινδίας. Απέκτησε εμβληματικά βρετανικά περιουσιακά στοιχεία, συμπεριλαμβανομένης της χαλυβουργίας Corus Group Plc το 2007 και των πολυτελών αυτοκινητοβιομηχανιών Jaguar και Land Rover το 2008. Ωστόσο, η οικονομική κρίση που ακολούθησε συγκλόνισε τις παγκόσμιες αγορές, μειώνοντας τις πωλήσεις αυτοκινήτων στις ανεπτυγμένες οικονομίες.

Ratan Tata

Ο Ratan Tata οραματίστηκε πολύ και πήρε την αυτοκρατορία πέρα από την Ινδία”, δήλωσε ο Κάβιλ Ραματσάντραν, εκτελεστικός διευθυντής του Κέντρου Οικογενειακής Επιχειρηματικότητας Thomas Schmidheiny στο Ινδικό Σχολείο Επιχειρήσεων στην Υδραμπάντ. “Ενώ σκεφτόταν παγκοσμίως, αυτές οι πρωτοβουλίες αποδείχθηκαν βιαστικές”.

Ο Tata ηγήθηκε του ομίλου για 21 χρόνια στην πρώτη του θητεία και αποσύρθηκε το 2012. Επέστρεψε ως προσωρινός επικεφαλής για λίγους μήνες το 2016 μετά την οδυνηρή απομάκρυνση του διαδόχου του, Cyrus Mistry. Ο Tata βρέθηκε επίσης στο επίκεντρο έντονων μαχών για τον έλεγχο του ομίλου όχι μία αλλά δύο φορές στην καριέρα του.

Η πρώτη μάχη, όταν ανέλαβε την προεδρία το 1991, τον έφερε αντιμέτωπο με στελέχη που διοικούσαν μικρο-οργανισμούς εντός του ομίλου υπό τον προκάτοχό του. Η δεύτερη, το 2016 — τέσσερα χρόνια μετά την αποχώρησή του — αφορούσε τη διατήρηση της κληρονομιάς του, καθώς ο Mistry προσπαθούσε να μειώσει το χρέος. Ο Tata κέρδισε και τις δύο.

Το 2016, ο Mistry απομακρύνθηκε από τη θέση του προέδρου της Tata Sons, της κύριας εταιρείας holding του ομίλου, σε ένα πραξικόπημα στο διοικητικό συμβούλιο. Η κίνηση πυροδότησε μια σκληρή νομική διαμάχη που απείλησε να τερματίσει μια συνεργασία 70 ετών με την οικογένεια Mistry και σφράγισε την εξουσία του Tata στον όμιλο.

Το 2020, η οικογένεια Mistry αποφάσισε να πουλήσει το 18% των μετοχών της στην Tata Sons.

Τρομοκρατική επίθεση

Ο όμιλος αντιμετώπισε μια άλλη κρίση στα τέλη του 2008, όταν τρομοκράτες στόχευσαν το εμβληματικό ξενοδοχείο του ομίλου, το Taj Mahal Palace, με θέα στην Πύλη της Ινδίας στη Βομβάη, μέρος μιας ευρύτερης επίθεσης στην πόλη.

Tata Curvv

Το Tata Curvv

Περίπου 31 άτομα, συμπεριλαμβανομένων 11 εργαζομένων, έχασαν τη ζωή τους κατά τη διάρκεια της τετραήμερης πολιορκίας. Οι επισκέπτες που μένουν στο ξενοδοχείο σήμερα υποδέχονται από ένα μνημείο με τα ονόματα των θυμάτων, των οποίων τις οικογένειες ο Tata επισκέφθηκε προσωπικά.

Ο Tata δεν παντρεύτηκε ποτέ και δεν απέκτησε παιδιά. Ο θάνατός του αφήνει ένα κενό στην ηγεσία των ισχυρών Tata Trusts, μιας συλλογής φιλανθρωπικών ιδρυμάτων που κατέχουν περίπου το 66% της Tata Sons, η οποία ελέγχει όλες τις μεγάλες εισηγμένες εταιρείες του ομίλου.

Τα Tata Trusts παραδοσιακά ηγούνται από μέλη της οικογένειας Tata και ελέγχουν τον όμιλο μέσω της κατοχής μετοχών στην Tata Sons.

Ratan Tata

Τα τελευταία του χρόνια, ο Tata έγινε ένθερμος υποστηρικτής νεοφυών επιχειρήσεων, όπως η Ola Electric Mobility, η οποία είχε εντυπωσιακή εισαγωγή το 2024, και η Goodfellows, μια πλατφόρμα που στόχευε στη δημιουργία διαγενεακών φιλικών σχέσεων.

Η προέλευση του Ομίλου Tata χρονολογείται από το 1868, όταν ο Jamsetji Nusserwanji Tata ίδρυσε μια εμπορική εταιρεία που αργότερα διαφοροποιήθηκε σε εργοστάσια βάμβακος, χαλυβουργίες και ξενοδοχεία.

Οι Τάτα ανήκουν στην κοινότητα των Πάρσι Ζωροαστριστών, οι οποίοι έφυγαν από τη θρησκευτική δίωξη στην Περσία αιώνες πριν και βρήκαν καταφύγιο στη δυτική Ινδία.

Διαζύγιο γονέων

Γεννημένος στη Βομβάη στις 28 Δεκεμβρίου 1937, ο Ratan Naval Tata μεγάλωσε από τη γιαγιά του μετά το διαζύγιο των γονιών του, Naval και Sooni Tata, όταν ήταν 10 ετών. Ο πατέρας του είχε υιοθετηθεί από την κύρια οικογένεια Tata σε ηλικία 13 ετών από τη νύφη του Jamsetji Tata, ιδρυτή του Ομίλου Tata.

Συνήθως μεταφερόμενος με Rolls-Royce, ο Tata παρακολούθησε σχολείο στη Βομβάη. Ως νεαρός μαθητής, έμαθε πιάνο και έπαιζε κρίκετ, αλλά φοβόταν τη δημόσια ομιλία. Ο μικρότερος αδελφός του, jimmy Tata, έμεινε εκτός δημοσιότητας και ελάχιστα είναι γνωστά γι’ αυτόν.

Όμιλος Tata Ινδία

“Αντιμετωπίσαμε αρκετές δυσκολίες και προσωπική δυσφορία λόγω του διαζυγίου των γονιών μας, το οποίο τότε δεν ήταν τόσο συνηθισμένο όσο είναι σήμερα”, έγραψε ο Ratan Tata σε ανάρτηση στο Facebook το 2020.

“Αλλά η γιαγιά μας μάς δίδαξε να διατηρούμε την αξιοπρέπειά μας με κάθε κόστος, μια αξία που με συντροφεύει μέχρι και σήμερα. Αυτό σήμαινε να απομακρυνόμαστε από αυτές τις καταστάσεις, στις οποίες διαφορετικά θα αντιδρούσαμε επιθετικά”.

Ratan Tata

Ο Tata σπούδασε στις ΗΠΑ στο Πανεπιστήμιο Cornell, σκοπεύοντας να σπουδάσει μηχανολογία, όπως επιθυμούσε ο πατέρας του, αλλά βρήκε το πάθος του αλλού.

“Πάντα ήθελα να γίνω αρχιτέκτονας και στο τέλος του δεύτερου έτους μου στο Cornell άλλαξα, προς μεγάλη δυσαρέσκεια του πατέρα μου”, θυμήθηκε ο Tata σε συνέντευξή του το 2009 στο Cornell. Αποφοίτησε το 1962 με πτυχίο στην αρχιτεκτονική.

Πρόταση από την IBM

Ο Tata ήθελε να εγκατασταθεί στην Καλιφόρνια, αλλά η κακή υγεία της γιαγιάς του τον ανάγκασε να επιστρέψει στην Ινδία, όπου είχε μια πρόταση εργασίας από την IBM.

Ο τότε πρόεδρος της Tata Sons, Jehangir Ratanji Dadabhoy Tata, γνωστός ως JRD, τον έπεισε να εργαστεί για τον όμιλο. Οι δύο άνδρες ήταν μακρινοί συγγενείς, μέρη διαφορετικών κλάδων της οικογένειας Tata. Ο νεότερος Tata, υπό την καθοδήγηση του JRD, ξεκίνησε την καριέρα του στον όμιλο το 1962, αναλαμβάνοντας διάφορες θέσεις σε διάφορες μονάδες πριν ενταχθεί στη διοίκηση τη δεκαετία του 1970.

Όμιλος Tata Ινδία

Το 1991, όταν ο Tata επιλέχθηκε για την κορυφαία θέση στην Tata Sons, ο όμιλος επικεντρωνόταν κυρίως στην Ινδία. Η Tata Consultancy Services, η εταιρεία λογισμικού που αργότερα θα γινόταν χρυσορυχείο, βρισκόταν ακόμα στα σπάργανα. Η αυτοκινητοβιομηχανία δεν είχε ξεκινήσει ακόμη την κατασκευή επιβατικών αυτοκινήτων.

Η δεκαετία του 1990 ήταν επίσης η δεκαετία που η Ινδία άρχισε να μειώνει τη γραφειοκρατία της, απορρίπτοντας στοιχεία μιας αποτυχημένης σχεδιασμένης οικονομίας τύπου Σοβιετικής Ένωσης. Αυτό σήμαινε ότι οι ιδιωτικές εταιρείες μπορούσαν να ανταγωνίζονται πιο αποτελεσματικά σε τομείς που κυριαρχούσαν οι κρατικές επιχειρήσεις, ανοίγοντας το δρόμο για ταχύτερη οικονομική ανάπτυξη και απελευθερώνοντας την κατανάλωση.

Καθώς η Ινδία επέτρεψε σε ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες, από την Ford Motor μέχρι τη Hyundai, να δημιουργήσουν εργοστάσια και να εκμεταλλευτούν τη ραγδαία αυξανόμενη ζήτηση των καταναλωτών, ο Tata αποφάσισε επίσης να κατασκευάσει αυτοκίνητα.

Ratan Tata

Ο Tata ονόμασε το πρώτο επιβατικό όχημα που κατασκευάστηκε στην Ινδία — το οποίο παρουσιάστηκε το 1998 και ονομάστηκε Indica — “το μωρό μου”.

Καθώς η οικονομία της Ινδίας άρχισε να αναπτύσσεται τη δεκαετία του 2000, ο Tata έγινε πιο τολμηρός. Το 2007, ανέλαβε χρέος για να πληρώσει περίπου 13 δισεκατομμύρια δολάρια για την Corus, τη βρετανική χαλυβουργία.

Την επόμενη χρονιά, απέκτησε την Jaguar και την Land Rover από τη Ford για 2,3 δισεκατομμύρια δολάρια. Απέκτησε επίσης την Tetley Group και τη μονάδα βαρέων οχημάτων του ομίλου Daewoo της Νότιας Κορέας.

Νέες προκλήσεις

Ενώ η σειρά των εξαγορών βοήθησε να επεκταθεί η γεωγραφική παρουσία του ομίλου σε ένα εντελώς νέο επίπεδο, δημιούργησε και μια σειρά από προκλήσεις.

Η οικονομική κρίση του 2008 προκάλεσε μια ευρεία πτώση στις τιμές των εμπορευμάτων, ενώ μια αύξηση των κινεζικών εξαγωγών χάλυβα προκάλεσε υπερπροσφορά, οδηγώντας σε κριτική ότι ο Tata είχε πληρώσει υπερβολικά για την εξαγορά της Corus.

Η Tata Steel έχει μειώσει τις ευρωπαϊκές δραστηριότητές της τα τελευταία χρόνια λόγω μειωμένης ζήτησης και υψηλού κόστους και έχει απολύσει χιλιάδες εργαζομένους στην ήπειρο.

Tata Altroz Racer

To Tata Altroz Racer

Η JLR αντιμετώπισε επίσης δυσκολίες λίγο μετά την εξαγορά της από την Tata, καθώς η χρηματοπιστωτική κρίση περιόρισε τη ζήτηση για πολυτελή αυτοκίνητα και την ικανότητα της εταιρείας να έχει πρόσβαση σε χρηματοδότηση.

Παρά το γεγονός ότι ο Όμιλος Tata κατάφερε να ανατρέψει το κύμα στην JLR μέσα σε λίγα χρόνια, σύντομα αντιμετώπισε άλλες αντιξοότητες, όπως η μείωση της ζήτησης από την Κίνα και το Brexit. Η πανδημία και η έλλειψη μικροτσίπ επηρέασαν επίσης την JLR τα τελευταία χρόνια.

Ο Tata επέβλεψε μια ακόμη αποτυχία στον τομέα των αυτοκινήτων με την αποτυχία του μικροαυτοκινήτου Nano. Ήθελε να κατασκευάσει ένα φτηνό αυτοκίνητο που θα πωλούνταν για 100.000 ρουπίες (1.190,9 δολάρια), στοχεύοντας στα εκατομμύρια Ινδών που συνήθως χρησιμοποιούσαν μοτοσικλέτες για να μετακινηθούν και να μεταφέρουν τις οικογένειές τους.

Η παραγωγή του Nano τερματίστηκε το 2018, περίπου 10 χρόνια μετά την κυκλοφορία του, λόγω έλλειψης ζήτησης που προκλήθηκε από πρώιμες ανησυχίες σχετικά με την ποιότητα και την ασφάλεια.

Ratan Tata

Ίσως η τελευταία επιχειρηματική μάχη που έδωσε ο Tata ήταν και η πιο ικανοποιητική.

Το 2021, η Tata Sons ανέκτησε τον έλεγχο της Air India, της εθνικής αεροπορικής εταιρείας, σχεδόν 90 χρόνια αφότου την είχε αναλάβει το κράτος. Βαριά χρεωμένη και μακριά από τη παλιά της δόξα — ο Σαλβαδόρ Νταλί είχε κάποτε σχεδιάσει τασάκια ως δώρα για τους επισκέπτες της αεροπορικής εταιρείας — η συμφωνία σήμαινε ότι ο Tata καλωσόρισε στο σπίτι τον αερομεταφορέα που ιδρύθηκε αρχικά από τον μέντορά του, JRD.

Related posts

Video: Οδηγούμε το MG Cyberster, το ηλεκτρικό πισωκίνητο roadster των 330 ίππων

timesadmin

Kia EV4: Πότε έρχεται τελικά ο ανταγωνιστής του Tesla Model 3

timesadmin

Οδηγούμε στην Ελλάδα το νέο τετρακίνητο plug-in υβριδικό SUV της BYD

James Rollner

Maserati MC20 Icona και Leggenda: Φόρος τιμής στην εμβληματική MC12 (εικόνες, video)

James Rollner

Η ελαφρύτερη κλασική Porsche 911 είναι της KAMManufaktur

timesadmin

Σε δημοπρασία η πινακίδα της Rolls Royce από την ταινία Goldfinger-θα σπάσει ρεκόρ τιμής;

timesadmin