Της Αναστασίας Βαμβακά
Η αγορά μεταφοράς αυτοκινήτων αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις, καθώς οι πολιτικοοικονομικές εξελίξεις επηρεάζουν τις δυναμικές της. Τον Ιούνιο, η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ) ανακοίνωσε αυξημένους δασμούς εισαγωγής για ηλεκτρικά οχήματα (EVs) που κατασκευάζονται στην Κίνα, αγγίζοντας το 45,3%.
Οι δασμοί της ΕΕ, που τέθηκαν σε εφαρμογή τον Νοέμβριο για περίοδο πέντε ετών και αυξήθηκαν μετά από έρευνα για τις κρατικές επιδοτήσεις της Κίνας στους εγχώριους κατασκευαστές αυτοκινήτων, επηρεάζουν την εμπιστοσύνη στην αγορά, δημιουργώντας σημαντικά εμπόδια για τις εταιρείες μεταφοράς οχημάτων.
Η απόφαση αυτή έχει δημιουργήσει σημαντικά εμπόδια για τις εταιρείες μεταφοράς αυτοκινήτων, με την εμπιστοσύνη στην αγορά να κλονίζεται. Οι επιπτώσεις ήταν εμφανείς και στη χρηματιστηριακή αγορά, καθώς η τιμή της μετοχής της Wallenius Wilhelmsen, κορυφαίας εταιρείας στον κλάδο, σημείωσε πτώση σχεδόν 20% σε δύο εβδομάδες τον Οκτώβριο, πριν ανακάμψει μερικώς.
Η προοπτική της αγοράς για το 2025
Παρά τη δύσκολη συγκυρία, η Wallenius Wilhelmsen προβλέπει μια σταθερή χρονιά για το 2025, με αναμενόμενη άνοδο του προσαρμοσμένου EBITDA κατά 7-12% σε ετήσια βάση. Επιπλέον, η VesselsValue υποδεικνύει ότι περίπου ένα εκατομμύριο αυτοκινήτα, που σήμερα μεταφέρονται σε κοντέινερ, ενδεχομένως να επιστρέψουν στις θαλάσσιες μεταφορές RORO το 2025/26, προσφέροντας ένα απρόσμενο έρισμα στη ζήτηση.
Ωστόσο, η ζήτηση για ελαφρές οχήματα από την Κίνα στην Ευρώπη έχει αρχίσει να μειώνεται, καθώς οι ρυθμοί εξαγωγών επιβραδύνονται και ολοένα περισσότερα νέα πλοία παραδίδονται. Παράδειγμα αποτελεί το Hoegh Aurora, ένα πλοίο χωρητικότητας 9.100 αυτοκινήτων, που παραδόθηκε στη νορβηγική Hόegh Autoliners. Επιπλέον, η COSCO προγραμματίζει την παράδοση τριάντα παρόμοιων πλοίων έως το 2026.
Η ανάγκη συνεργασίας ΕΕ και Κίνας
Η Κίνα έχει καθιερωθεί ως κορυφαία αγορά αυτοκινήτων, με ετήσιες πωλήσεις 26 εκατομμυρίων οχημάτων, αντιπροσωπεύοντας σχεδόν το ένα τρίτο των παγκοσμίων πωλήσεων. Παράλληλα, οι αυξημένοι δασμοί για τα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα ενδεχομένως να μειώσουν τη ζήτηση από την Κίνα κατά 10%, που αντιστοιχεί σε μείωση 2% της παγκόσμιας ζήτησης.
Η ΕΕ, που έχει δεσμευτεί για μείωση των εκπομπών CO2 κατά 55% έως το 2030 και μηδενικές εκπομπές έως το 2035, θα χρειαστεί να συνεργαστεί με την Κίνα για την επιτυχία των στόχων αυτών. Αντιθέτως, στις ΗΠΑ, όπου οι δασμοί για τα κινεζικά EVs έχουν ήδη φτάσει το 100%, δεν διαφαίνεται ανάγκη συνεργασίας.
Η αγορά μεταφοράς αυτοκινήτων εισέρχεται σε ένα ασταθές περιβάλλον το 2025. Το βιβλίο παραγγελιών, που αντιστοιχεί στο 39% του υφιστάμενου στόλου, προβλέπει έναν καθαρό άυξη της προσφοράς κατά 11%. Μια ενδεχόμενη ταχύτερη υποχώρηση της συμφόρησης στην Ερυθρά Θάλασσα θα μπορούσε να αυξήσει περαιτέρω την προσφορά κατά 6%, προκαλώντας ένα πλεόονασμα στην αγορά και δημιουργώντας συνθήκες “τέλειας καταιγίδας”.
Παραμένει ασαφές το πώς θα εξελιχθεί η ισορροπία προσφοράς και ζήτησης, αλλά η ανάγκη για προσαρμογές και συνεργασία θα είναι κρίσιμη για τη βιωσιμότητα του κλάδου.