ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι τρεις προτεραιότητες της νέας ηγεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας

Της Αναστασίας Βαμβακά

Ξέφυγε από τις κλασικές νόρμες, η εθιμοτυπική συνάντηση που είχε ο Υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστος Στυλιανίδης με το προεδρείο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, το οποίο εκπροσώπησαν η Πρόεδρος, Μελίνα Τραυλού, οι Αντιπρόεδροι Μιχαήλ Χανδρής και Αντώνιος Λαιμός, οι Γραμματείς Δημήτριος Φαφαλιός και Νικόλαος Βενιάμης, ο Ταμίας Ιωάννης Ξυλάς, το μέλος του Δ.Σ. της ΕΕΕ Ιωάννης Λύρας, η Γενική Διευθύντρια της Ένωσης Κατερίνα Πέππα και ο Νομικός Σύμβουλος Κωνσταντίνος Αντωνόπουλος.

Η συνάντηση ξεπέρασε τη μία ώρα επιβεβαιώνοντας την πλούσια συζήτηση αλλά και το θετικό κλίμα γύρω τόσο από τις προτεραιότητες του Υπουργείου αλλά και τους προβληματισμούς της Ένωσης, με κοινό στόχο την ενίσχυση της ελληνικής ναυτιλίας. Αμφότερες οι πλευρές αναγνώρισαν ότι είναι συνεργάτες και βρίσκονται σε κοινό δρόμο, με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών να αναγνωρίζει στον Υπουργό την αγάπη του για την ελληνική ναυτιλία και τον ζήλο του για να υποστηρίξει τα ελληνικά συμφέροντα στο ευρωπαϊκό και διεθνές στερέωμα, ενώ ο Υπουργός σημείωσε χαρακτηριστικά τη μεγάλη δύναμη της ελληνικής ναυτιλίας, η ενίσχυση της οποίας είναι στρατηγικός στόχος της κυβέρνησης. 

Για αυτό και συζητήθηκαν τρεις κύριοι άξονες που θα λειτουργήσουν καταλυτικά στην ενίσχυσή της από πλευράς πολιτείας: η ψηφιοποίηση του ελληνικού νηολογίου, η ενίσχυση και αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης με στόχο την προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα και ζητήματα που αφορούν την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας. 

Ψηφιοποίηση της ελληνικής σημαίας

Οι σκονισμένες κούτες και τα χιλιάδες έγγραφα στις βιβλιοθήκες του Υπουργείου Ναυτιλίας και του Κεντρικού Λιμεναρχείου Πειραιά σίγουρα δεν αποτελούν καθρέφτη του σύγχρονου χαρακτήρα του ελληνικού στόλου. Από την πρώτη στιγμή, στόχος του νέου Υπουργού είναι η ψηφιοποίηση του ελληνικού νηολογίου όπως και συνολικά των υπηρεσιών του Υπουργείου Ναυτιλίας, όπως η ολοκλήρωση του ηλεκτρονικού ναυτολογίου, με τον σχεδιασμό να περιλαμβάνει και τον εκσυγχρονισμό των υπηρεσιών του Λιμενικού Σώματος. 

Η ενίσχυση του ελληνικού νηολογίου -το οποίο σημείωσε νέα μείωση κατά 0,6% τον Ιούλιο σε σύγκριση με την αντίστοιχη δύναμη του 2022, και πλέον αριθμεί 1.823 πλοία- αποτελεί κρίσιμο παράγοντα, με την ψηφιοποίησή του να είναι ένα πρόσθετο εργαλείο ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας σε σχέση με τα υπόλοιπα σύγχρονα νηολόγια που “τρέχουν” όπως των νησιών Μάρσαλ. Σημαντική συμβολή, στην ενδυνάμωση της ελληνικής σημαίας αποτέλεσε και ο πρόσφατος εκσυγχρονισμός και η κωδικοποίηση του ελληνικού Κώδικα Ιδιωτικού Ναυτικού Δικαίου, καθιστώντας το ελληνικό νομοθετικό πλαίσιο ελκυστικότερο και φιλικότερο προς τους συναλλασσόμενους, ώστε να επιλέγεται συχνότερα ως εφαρμοστέο από τα συμβαλλόμενα μέρη. 

Το Υπουργείο Ναυτιλίας βρίσκεται σε συνεχείς συζητήσεις με το Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης για την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του, αρχής γενομένης της συνεργασίας τους για την πρώτη ψηφιακή υπηρεσία για ναυτικούς, ώστε να προγραμματίζουν ηλεκτρονικά τα ραντεβού τους σε υπηρεσίες του Υπουργείου, όπως για τη χορήγηση Ναυτικού Φυλλαδίου, την επαναπογραφή ναυτικού κ.ά. 

Αναβάθμιση της λειτουργίας της ναυτικής εκπαίδευσης

Η αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης αλλά και η προσέλευση των νέων στη ναυτιλία ήταν ένα από τα καίρια ζητήματα που συζήτησε το προεδρείο της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών με τον Υπουργό Χρήστο Στυλιανίδη καθώς οι ελλείψεις σε ανθρώπινο δυναμικό είναι μεγάλες. Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο υπολογίζει ότι μέχρι το 2026 η ναυτιλιακή βιομηχανία θα παρουσιάζει ένα έλλειμμα της τάξης των 90.000 αξιωματικών. 

Ήδη, το Υπουργείο Ναυτιλίας έχει διασφαλίσει κονδύλια ύψους 200 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ ’21-’27, ενώ μαζί με το Ίδρυμα Ευγενίδου επεξεργάζονται τον νέο εκπαιδευτικό χάρτη της αναβάθμισης της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης προκειμένου να συμβαδίζει με τις σύγχρονες ανάγκες της διεθνούς ναυτιλιακής βιομηχανίας. Στόχος είναι να επικαιροποιηθεί το περιεχόμενο των σπουδών δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στις ψηφιακές ικανότητες που πρέπει να αναπτύξουν οι σπουδαστές. Ωστόσο, κρίσιμος παράγοντας είναι η προσέλκυση των νέων μαθητών να είναι μία συνειδητή επιλογή στο ναυτικό επάγγελμα το οποίο αλλάζει συνεχώς και εξελίσσεται, ένα στοίχημα για δύσκολους λύτες τόσο για το Υπουργείο όσο και για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. 

Απανθρακοποίηση της ναυτιλίας

Η απανθρακοποίηση της ναυτιλίας, αποτελεί μία από τις σημαντικότερες προκλήσεις του κλάδου, με την Ελλάδα ως ηγέτιδα δύναμη να αποτελεί και πρωτοπόρο στην υιοθέτηση των καλών πρακτικών. Όσο ακόμα, η επιστημονική και τεχνική κοινότητα δεν έχει ξεκάθαρα στοιχεία για τις επιπτώσεις των νέων καυσίμων και επικρατεί μία παγκόσμια αβεβαιότητα για το ποιο θα είναι το “πράσινο καύσιμο” του μέλλοντος, ο Υπουργός επανέλαβε στους Έλληνες εφοπλιστές την πάγια θέση της Ελλάδας για την εφαρμογή παγκόσμιων ενιαίων κανόνων μέσω του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ, ενώ ανέφερε ότι αυτό που χρειάζεται είναι η συνεργασία για να αναπτυχθούν ρεαλιστικά μέτρα βραχυπρόθεσμα και μεσοπρόθεσμα για την επίτευξη των κοινών στόχων που θα οδηγήσουν την παγκόσμια ναυτιλία στο ουδέτερο ισοζύγιο άνθρακα μέχρι το 2050. 

Στη συνάντηση συμμετείχαν και ο Υφυπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Γιάννης Παππάς, ο Γενικός Γραμματέας Ναυτιλίας και Λιμένων Ευάγγελος Κυριαζόπουλος και ο Αρχιπλοίαρχος Λ.Σ. Χρήστος Κοντορουχάς.

Related posts

John Paulson: Η Ελλάδα εξελίσσεται σε έναν νέο ευρωπαϊκό οικονομικό ηγέτη

timesadmin

Γιατί ο πληθωρισμός έχει “κολλήσει” στο 3%

wp-needuser

Παράταση στην υποβολή φορολογικών δηλώσεων για τους κατοίκους περιοχών του Έβρου

timesadmin

Ν. Παπαθανάσης για Moody’s: Επιβεβαιώνονται η πρόοδος και οι προοπτικές της ελληνικής οικονομίας

protothema.gr

Χάρης Θεοχάρης: Σε όλη την λιανική η διασύνδεση POS και ταμειακών

timesadmin

Στα ύψη το ανεκτέλεστο των μεγάλων παικτών της πληροφορικής

timesadmin