Υποβάθμισαν τις προβλέψεις τους για κέρδη του 2025 στις αερομεταφορές παγκοσμίως, οι εταιρείες του κλάδου, λόγω των εμπορικών εντάσεων και της μειωμένης καταναλωτικής εμπιστοσύνης, ενώ παράλληλα έκαναν λόγο για “απαράδεκτες” καθυστερήσεις στις παραδόσεις αεροσκαφών που στέκονται εμπόδιο στα αναπτυξιακά τους σχέδια.
Ειδικότερα, η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (IATA) εκτιμά ότι οι παγκόσμιες αεροπορικές εταιρείες θα ανακοινώσουν συνολικά κέρδη 36 δισ. δολ. φέτος, έναντι της προηγούμενης πρόβλεψης για 36,6 δισ. δολ. που έκανε τον Δεκέμβριο, πριν αναλάβει τα καθήκοντά του ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ, ο οποίος έχει ξεκινήσει εμπορικό πόλεμο και έχει αυστηροποιήσει την επιβολή των συνοριακών ελέγχων των ΗΠΑ.
Ωστόσο, τα κέρδη των αεροπορικών εταιρειών αναμένεται να αυξηθούν από τα 32,4 δισ. δολ. πέρυσι, χάρη στις χαμηλότερες τιμές του πετρελαίου και τον αριθμό-ρεκόρ επιβατών.
“Το να έχεις κέρδος 36 δισεκατομμυρίων δολαρίων είναι σημαντικό. Αλλά αυτό ισοδυναμεί με μόλις 7,20 δολάρια ανά επιβάτη και ανά τμήμα” δήλωσε ο γενικός διευθυντής της IATA, Γουίλι Γουόλς. Όπως είπε, αυτό αποτελεί ένα μικρό περιθώριο έναντι τυχόν μελλοντικών σοκ ζήτησης ή φόρων, καθώς ο κλάδος επιστρέφει σε ένα πιο φυσιολογικό καθεστώς, έπειτα από την απότομη ανάκαμψη των αεροπορικών ταξιδιών που ακολούθησε μετά την πανδημία.
Η ισχυρή απασχόληση και η μείωση του πληθωρισμού αναμένεται να αυξήσουν τα έσοδα κατά 1,3% σε σύγκριση με πέρυσι. Ωστόσο, οι αεροπορικές εταιρείες θα πρέπει να περιμένουν λίγο περισσότερο για να αγγίξουν το 1 τρισ. δολ., αφού η IATA μείωσε την προηγούμενη πρόβλεψή της για τα έσοδα ολόκληρου του κλάδου κατά 2,1%, στα 979 δισ. δολ., με το ιστορικό υψηλό έτσι να απομακρύνεται.
Οι ανησυχίες που έχουν πυροδοτήσει οι δασμοί του Τραμπ έχουν ωθήσεις πολλούς καταναλωτές, ιδίως στις ΗΠΑ, να καθυστερήσουν ή να περιορίσουν τα ταξιδιωτικά τους σχέδια.
Εν τω μεταξύ, οι καθυστερήσεις στην παράδοση αεροσκαφών έχουν εμποδίσει την ικανότητα των αεροπορικών εταιρειών να ανταποκριθούν στην αυξανόμενη ζήτηση ταξιδιών σε ορισμένες περιοχές, ενώ παράλληλα αυξάνουν το λειτουργικό κόστος, καθώς οι αερομεταφορείς αναγκάζονται να διατηρούν σε λειτουργία παλαιότερα τζετ ή να πληρώνουν περισσότερα για τον μειούμενο αριθμό διαθέσιμων ανταλλακτικών.
“Είναι κάτι που έχει απογοητεύσει τους πάντες, ιδιαίτερα τις αεροπορικές εταιρείες που περιμένουν να παραλάβουν αεροσκάφη ή έχουν αεροσκάφη στο έδαφος που θα ήθελαν να δουν σε λειτουργία” δήλωσε ο Γουόλς σε συνέντευξή του στο Reuters.
Τα συνολικά έξοδα για τον κλάδο προβλέπεται να φτάσουν τα 913 δισ. δολ. το 2025, αυξημένα κατά 1% από το 2024, αλλά χαμηλότερα από τις προηγούμενες προβλέψεις των 940 δισ. δολ., καθώς οι χαμηλότερες τιμές καυσίμων βοηθούν στην αντιστάθμιση του αυξανόμενου κόστους συντήρησης των αεροσκαφών.
Εν μέσω μιας διελκυστίνδας για το ποιος θα πρέπει να απορροφήσει τους δασμούς, ο Γουόλς αναγνώρισε ότι ορισμένοι κατασκευαστές θα μπουν στον πειρασμό να τους μετακυλίσουν στους πελάτες τους, προειδοποιώντας ωστόδο ότι αυτό θα αυξήσει και τους ναύλους.