ΕΛΛΑΔΑ

Οι Κύπριοι πληρώνουν «χρυσάφι» το ηλεκτρικό ρεύμα λόγω… λάθους στη χωρητικότητα πλοίου

H Κύπρος εδώ και χρόνια έχει ανακαλύψει σημαντικές ποσότητες φυσικού αερίου, ενώ οι έρευνες που συνεχίζονται καταδεικνύουν πως υπάρχουν και άλλες ποσότητες που είναι δύσκολο επί του παρόντος να υπολογιστούν. Και όμως οι Κύπριοι καταναλωτές πληρώνουν «χρυσάφι» το ηλεκτρικό ρεύμα, καθώς η Αρχή Ηλεκτρισμού Κύπρου -ΑΗΚ (Κυπριακή ΔΕΗ), παράγει ηλεκτρισμό με χρήση μαζούτ, οι τιμές του οποίου βρίσκονται στα ύψη, ενώ λόγω των ρύπων, καταβάλλονται και πολλά εκατομμύρια ως πρόστιμα (αγορά ρύπων).

Η υπόσχεση για χρήση Φυσικού Αερίου για σκοπούς ηλεκτροπαραγωγής, παραμένει υπόσχεση αφού το Κυπριακό Φυσικό Αέριο είναι ασύμφορο να διοχετευθεί από τη θάλασσα στη ξηρά. Λόγω αυτής της αδυναμίας, έχει επιλεγεί η μεταφορά φυσικού αερίου σε υγρή μορφή, ώστε να γίνεται αεριοποίηση του σε εγκαταστάσεις στην Κύπρο και χρήση του στην ηλεκτροπαραγωγή και στα νοικοκυριά.

ΠΡΟΜΗΘΕΑΣ1

Δεν χωράει το καράβι

Όπως αποκαλύπτει η ιστοσελίδα Cyprus Times, έχουν γίνει λανθασμένοι υπολογισμοί από την ΕΤΥΦΑ (Εταιρεία Υποδομών Φυσικού Αερίου) σε σχέση με το πλοίο – δεξαμενή «Προμηθέας», το οποίο θα λειτουργεί ως πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU) για τις ανάγκες του υπό κατασκευή τερματικού σταθμού στην περιοχή του Βασιλικού κοντά στη Λεμεσό. Το κόστος από τους λάθος υπολογισμούς σε σχέση με την χωρητικότητα του «Προμηθέα» θα κληθεί να το πληρώσει ο φορολογούμενος ο οποίος εδώ και χρόνια πληρώνει για τις υψηλές τιμές ηλεκτρικού ρεύματος και ρύπων. Ο λογαριασμός σύμφωνα με τη Cyprus Times, μόνο μικρός δεν θα είναι, αφού το κράτος θα καλείται να πληρώνει περί τα $4.000.000 μηνιαίως για το έξτρα φορτίο, το οποίο ο «Προμηθέας», αδυνατεί να απορροφήσει αμέσως, από το πλοίο-μεταφορέα υγροποιημένου αερίου.

Όπως έγινε γνωστό μέσα στο καλοκαίρι, οι θαλάσσιες δοκιμές στην κυπριακή πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου, έχουν ολοκληρωθεί και η κυπριακή κυβέρνηση βρίσκεται σε στάση αναμονής για την παραλαβή του πλοίου, κάτι που αναμένεται ακόμα και περί τα τέλη του τρέχοντος μήνα.

Και ενώ το πλοίο και οι υποδομές είναι έτοιμες, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν έχει βρεθεί ο προμηθευτής Φυσικού Αερίου για τη Κύπρο, καθώς ακόμη δεν έχει προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός. Η εξεύρεση προμηθευτή δεν είναι εύκολη, καθως η κυπριακή αγορά είναι μικρή και συνεπώς το ενδιαφέρον μειωμένο και οι τιμές υψηλές.

Μικρός ο «Προμηθέας»

Το πλοίο – δεξαμενή «Προμηθέας» δεν θα αξιοποιηθεί ως πλοίο μεταφοράς LNG (Υγροποιημένο Φυσικό Αέριο) και θα πρέπει να παραλαμβάνει από άλλο πλοίο το υγροποιημένο αέριο, να το αποθηκεύει και εν συνεχεία να το μετατρέπει σε αέριο για να μπορεί αυτό να εκφορτωθεί στον ηλεκτροπαραγωγό σταθμό της ΑΗΚ στο Βασιλικό μέσω των χερσαίων υποδομών που βρίσκονται υπό κατασκευή.

Έχοντας αυτό το δεδομένο, από εκεί κι έπειτα τα μαθηματικά είναι απλά. Και απλώς… δε βγαίνουν, τουλάχιστον όχι χωρίς ένα τεράστιο κόστος το οποίο θα επωμίζεται το κράτος και συνεπώς οι φορολογούμενοι.

Η χωρητικότητα του Προμηθέα είναι στα 125.000.00 κυβικά μέτρα. Ένα συνηθισμένου μεγέθους πλοίο-μεταφορέας, μεταφέρει 174.000.00 κυβικά μέτρα. Από αυτό και μόνο το δεδομένο, εξάγεται το συμπέρασμα ότι ποσότητα υγροποιημένου φυσικού αερίου θα περισσεύει στο πλοίο μεταφορέας, χωρίς να υπάρχει η δυνατότητα άμεσης μεταφοράς στον «Προμηθέα». Ως εκ τούτου, το πλοίο-μεταφορέας θα πρέπει να αναμένει «παρκαρισμένο» έως ότου ο «Προμηθέας» εκφορτώσει την ποσότητα που μπορεί να απορροφήσει και εν συνεχεία να φορτώσει ξανά.

Αυτό το «παρκάρισμα» του πλοίου-μεταφορέα θα μας στοιχίζει μηνιαίως περί τα $4.000.000 μηνιαίως. Το ποσό αυτό προκύπτει με βάση τις τρέχουσες τιμές της αγοράς για τις σταλίες (είναι ο χρόνος αναμονής ενός πλοίου σε καθορισμένο σημείο όπως λιμένα, εγκατάσταση, αγκυροβόλιο κλπ) που ανέρχεται στις $220.000 ημερησίως. Στην καλύτερη περίπτωση ο «Προμηθέας» θα χρειάζεται για να ολοκληρώσει αυτή τη διαδικασία 8 μέρες και στη χειρότερη 11,5 μέρες.

Σημειώνεται δε, ότι το πλοίο-μεταφορέας δε θα έρχεται μόνο μία φορά σε διάστημα ενός μήνα στην Κύπρο για να τροφοδοτήσει τον «Προμηθέα».

Ειδήσεις σήμερα:

Μυστήριο με το πρόσωπο που μίλησε ο πλοίαρχος του Blue Horizon και ζήτησε όλα να έχουν τακτοποιηθεί πριν επιστρέψει

Νόμιμη η δουλειά σε δεύτερο εργοδότη, πόσες ώρες εργασίας επιτρέπονται στο 24ωρο: Το νέο εργασιακό νομοσχέδιο

Τέλος στο Μarket Pass – Τι θα γίνει με την προσωπική διαφορά

Μανώλης Καλατζής – Λευκωσία

Related posts

Arxellence 3: Κοινωνική προσφορά στην ιστορική μνήμη και την προστασία του περιβάλλοντος

timesadmin

Νέος πρόεδρος της Νέας Μητροπολιτικής Αττικής Α.Ε. ο Δημήτρης Φραγκάκης

timesadmin

Αυτή την Κυριακή με το Θέμα, το συγκλονιστικό θρίλερ του John Katzenbach «Κόκκινη 1-2-3»

timesadmin

Δημοτικές και Περιφερειακές εκλογές 2023: Πού ψηφίζω, τι ισχύει με σταυρούς και ψηφοδέλτια

timesadmin

Σε απεργιακό κλοιό η χώρα την Τετάρτη – Συμμετέχουν μετρό και ηλεκτρικός, πώς θα κινηθούν τα λεωφορεία

timesadmin

Καβάλα: «Τρύπωσε» από το παράθυρο σε μαγαζί και άρπαξε πάνω από 25.000 ευρώ

timesadmin