Οι ΗΠΑ αποδοκιμάζουν κάθε δημιουργική λογιστική πρακτική των ευρωπαίων συμμάχων για την επίτευξη του νέου στόχου δαπανών του ΝΑΤΟ, θέτοντας την Ιταλία σε δύσκολη θέση, καθώς η κυβέρνηση εξετάζει αν θα υπολογίσει την κατασκευή της μακρύτερης κρεμαστής γέφυρας στον κόσμο ως στρατιωτική δαπάνη.
Μαζί με άλλα μέλη του Οργανισμού Βορειοατλαντικού Συμφώνου, η Ιταλία δεσμεύτηκε να αυξήσει τις αμυντικές δαπάνες στο 5% του ΑΕΠ, ικανοποιώντας ένα αίτημα του Ντόναλντ Τραμπ, σε μια σύνοδο κορυφής που πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο στη Χάγη. Η δέσμευση αυτή προκάλεσε ερωτήματα σχετικά με το αν μια οικονομία που βαρύνεται από χρέη και βρίσκεται σε στασιμότητα μπορεί να το επιτύχει. Προκάλεσε επίσης εντατική εξέταση της ιδέας ότι ένα έργο ύψους 13,5 δισ. ευρώ (15,7 δισ. δολάρια) που συνδέει τη Σικελία με την ηπειρωτική Ιταλία θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί, κατατάσσοντάς το ως σχετικό με την άμυνα, σύμφωνα με το Bloomberg.
Όχι τόσο γρήγορα, προειδοποιούν οι ΗΠΑ.
“Ακόμη και σήμερα είχα συνομιλίες με ορισμένες χώρες που έχουν μια πολύ ευρεία άποψη για τις δαπάνες που σχετίζονται με την άμυνα”, δήλωσε ο πρέσβης των ΗΠΑ στο ΝΑΤΟ Μάθιου Γουίτακερ σε συνέντευξη στο Στρατηγικό Φόρουμ του Μπλεντ στη Σλοβενία την Τρίτη.
Ήταν “πολύ σημαντικό” ότι ο στόχος του 5% αναφερόταν συγκεκριμένα στις δαπάνες για την άμυνα και τις σχετικές με την άμυνα δαπάνες και ότι η δέσμευση ελήφθη “με σοβαρότητα”, σύμφωνα με τον πρέσβη.
“Δεν ήταν γέφυρες που δεν έχουν στρατιωτική στρατηγική αξία”, είπε. “Δεν ήταν σχολεία που, σε κάποιο φανταστικό κόσμο, θα χρησιμοποιούνταν για κάποιον άλλο στρατιωτικό λόγο”.
Όταν ρωτήθηκε συγκεκριμένα αν η γέφυρα πάνω από το Στενό της Μεσσήνης εμπίπτει στην κατηγορία των νόμιμων στρατιωτικών δαπανών, ο Γουίτακερ ήταν σαφής.
“Παρακολουθώ την κατάσταση πολύ προσεκτικά”, είπε. “Το καλό με αυτή τη φορά στο ΝΑΤΟ, σε σύγκριση με τη σύνοδο κορυφής του Ουαλίας το 2014, είναι ότι διαθέτουμε μηχανισμούς παρακολούθησης”, σημείωσε.
Αρκετοί Ιταλοί αξιωματούχοι και πολιτικοί εξετάζουν το ενδεχόμενο να χαρακτηριστεί η γέφυρα ως στρατιωτικό περιουσιακό στοιχείο, το οποίο θα μπορούσε επομένως να υπολογιστεί στις δαπάνες του ΝΑΤΟ.
Ένα από τα επιχειρήματα ήταν ότι η Σικελία φιλοξενεί μια σειρά από σημαντικές στρατιωτικές βάσεις, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που χρησιμοποιούνται από τις δυνάμεις του ΝΑΤΟ. Ένα κυβερνητικό έγγραφο τον Απρίλιο περιέγραψε τη γέφυρα ως “στρατηγικής σημασίας” για την “εθνική και διεθνή ασφάλεια” και ανέφερε ότι “θα διαδραματίσει βασικό ρόλο στο πλαίσιο της άμυνας και της ασφάλειας, διευκολύνοντας την κίνηση των ιταλικών και συμμαχικών ενόπλων δυνάμεων”.
Δεν έχει ληφθεί ακόμη οριστική απόφαση και η ιδέα έχει συζητηθεί σε υπουργικό επίπεδο, μεταξύ του Υπουργείου Οικονομικών, του Υπουργείου Άμυνας και του φορέα που είναι υπεύθυνος για τις υποδομές.
Ο Ιταλός αναπληρωτής πρωθυπουργός Ματέο Σαλβίνι, ο οποίος είναι επίσης υπεύθυνος για τις μεταφορές και έχει ηγηθεί της προσπάθειας κατασκευής της γέφυρας, έχει αφήσει ανοιχτές όλες τις επιλογές. “Θα μπορούσε να έχει διπλή χρήση, ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί για πολλαπλούς σκοπούς, μεταξύ άλλων και για λόγους ασφαλείας”, δήλωσε στους δημοσιογράφους σε συνέντευξη Τύπου τον περασμένο μήνα.
Ωστόσο, οι ΗΠΑ αναζητούν αποδείξεις ότι οι σύμμαχοί τους δαπανούν χρήματα για τάγματα, πυροβολικό και άρματα μάχης — στοιχεία απαραίτητα για τον πόλεμο — και όχι για υπερβολικά έργα μηχανικής. Η κατασκευή μιας γέφυρας προς τη Σικελία ήταν ένα όνειρο από την εποχή του Ιταλού δικτάτορα Μπενίτο Μουσολίνι και αναβίωσε, για να εγκαταλειφθεί τελικά, από τον πρώην πρωθυπουργό Σίλβιο Μπερλουσκόνι.
Η εκτίμηση του Γουίτακερ είναι ότι, ενώ η Ευρώπη έχει αυξήσει τις στρατιωτικές δαπάνες, αυτό δεν γίνεται με αρκετή ταχύτητα. Καθώς περιοδεύει στην περιοχή διαβεβαιώνοντας τους συμμάχους ότι οι ΗΠΑ “δεν πρόκειται να φύγουν” σε σχέση με τη δέσμευσή τους προς το ΝΑΤΟ, μεταφέρει τρία μηνύματα.
-Έλλειψη στρατευμάτων: “Με ανησυχεί το γεγονός ότι δεν υπάρχουν αρκετοί πολεμιστές στην Ευρώπη που να προέρχονται από ευρωπαϊκές χώρες”.
-Αδύναμη ανάπτυξη: “Πιστεύω ότι η Ευρώπη πρέπει πραγματικά να αφιερώσει χρόνο για να διορθώσει τον οικονομικό της κινητήρα, αντί να προσπαθεί απλώς να προστατεύσει τις βιομηχανίες της”.
-Κίνδυνοι στον κυβερνοχώρο: “Πιστεύω πραγματικά ότι αν ξεσπάσει ένας άλλος πόλεμος στην Ευρώπη, η πρώτη βολή θα είναι μια κυβερνοεπίθεση ή κάποιο άλλο είδος υβριδικής ενέργειας”.
Αυτές οι τελευταίες παρατηρήσεις είναι σημαντικές, καθώς έρχονται μια μέρα μετά την παρεμβολή που δέχτηκε το αεροπλάνο που μετέφερε την Πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν κατά την προσγείωσή του στη Βουλγαρία. Οι αρχές δήλωσαν ότι η παρεμβολή πιθανότατα προκλήθηκε από τη Ρωσία.