Οι Ολυμπιακοί Αγώνες του 2024 στο Παρίσι εκτυλίχθηκαν μέσα σε ένα σκηνικό καλλιτεχνικών, περιβαλλοντικών και πολιτικών αντιπαραθέσεων, εξασφαλίζοντας ότι αυτοί οι Αγώνες θα μείνουν στην Ιστορία, σίγουρα για περισσότερα από όσα είναι τα αθλητικά τους επιτεύγματα.
Η τελετή έναρξης
Η μη παραδοσιακή τελετή έναρξης στις 26 Ιουλίου ήταν αξιομνημόνευτη, ταυτοχρόνως και διχαστική. Οι αθλητές «γλίστρησαν» στον ποταμό Σηκουάνα, ενώ οι καλλιτέχνες αναπαρήγαγαν ιστορικές στιγμές, αλλά μια συγκεκριμένη σκηνή προκάλεσε σημαντικές αντιδράσεις. Drag queens και χορευτές, παρατεταγμένοι κατά μήκος ενός τραπεζιού, προκάλεσαν συγκρίσεις με τον «Τελευταίο Δείπνο» του Λεονάρντο ντα Βίντσι. Πολλοί, συμπεριλαμβανομένου του Elon Musk, επέκριναν αυτή την εικόνα ως προσβλητική για τις χριστιανικές ευαισθησίες.
Τα προβλήματα ποιότητας νερού
Ο Σηκουάνας, κεντρικό στοιχείο των Αγώνων, αντιμετωπίζει έλεγχο σχετικά με την ποιότητα των υδάτων του. Παρά την προσπάθεια καθαρισμού ύψους 1,53 δισεκατομμυρίων δολαρίων, οι έντονες βροχοπτώσεις οδήγησαν σε υψηλά επίπεδα βακτηρίων, προκαλώντας καθυστερήσεις και ακυρώσεις εκδηλώσεων.
Ενώ οι δοκιμές επιβεβαίωσαν τελικά ότι το νερό ήταν «εξαιρετικής ποιότητας», οι αρχικές ανησυχίες οδήγησαν σε εικασίες και επικρίσεις, ιδίως όταν κάποιοι αθλητές αρρώστησαν.
Διαφωνίες σχετικά με το φύλο και την κουλτούρα
Οι Ολυμπιακοί Αγώνες αποτέλεσαν επίσης αντικείμενο για αντιπαραθέσεις σχετικά με το φύλο και την κουλτούρα. Οι ισχυρισμοί σχετικά με τα τεστ καταλληλότητας φύλου που αφορούσαν τους πυγμάχους Lin Yu-ting και Imane Khelif προκάλεσαν αντιδράσεις.
Διαμάχη για τα χιτζάμπ
Εν τω μεταξύ, οι νόμοι περί κοσμικότητας της Γαλλίας οδήγησαν σε διαμάχη για τα χιτζάμπ, καθώς η αθλήτρια Sounkamba Sylla διεκδίκησε τον αποκλεισμό της από την τελετή έναρξης λόγω της θρησκευτικής της ενδυμασίας.
Η Γαλλική Ολυμπιακή Επιτροπή επικαλέστηκε την απαγόρευση να φοράει ένα παραδοσιακό στοιχείο ένδυσης κατά τη διάρκεια αθλητικών εκδηλώσεων.
Κοινωνικές και πολιτικές επιπτώσεις
Καθώς ολοκληρώθηκαν, λοιπόν, οι Αγώνες, το Παρίσι συνεχίζει να αντιμετωπίζει επικρίσεις σχετικά και με τη διαχείριση των μεταναστών, με ισχυρισμούς για «κοινωνική κάθαρση».
Οι προσπάθειες των αρχών να μετεγκαταστήσουν τους μετανάστες από το κέντρο του Παρισιού καταδικάστηκαν από ακτιβιστές, προσθέτοντας στις αντιπαραθέσεις της πόλης άλλες.
Από τους φόβους αναβάθμισης του αστικού ιστού μέχρι τη διαμάχη για το χιτζάμπ και τους κοριούς, η διοργανώτρια πόλη, το Παρίσι, έχει ακόμα να αντιμετωπίσει πολλά «μέτωπα».
Υπενθυμίζεται ότι μετά από δύο εβδομάδες έντονων συναισθημάτων, οι Ολυμπιακοί Αγώνες του Παρισιού ολοκληρώθηκαν στις 11/8 και έχει ξεκινήσει η προετοιμασία για την έναρξη των Παραολυμπιακών Αγώνων (28 Αυγούστου – 8 Σεπτεμβρίου).
Olympic Rewind: Αθήνα 2004 VS Παρίσι 2024
Ήταν 12 Αυγούστου του 2004 όταν στο Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας άναβε η φλόγα των 28ων Ολυμπιακών Αγώνων.
Θυμόμαστε – μεταξύ άλλων – την αξέχαστη δήλωση του άλλοτε προέδρου της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής, Ζακ Ρογκ, ο οποίος στην ομιλία του είχε αναφωνήσει το αξέχαστο «Ευχαριστούμε, Αθήνα. Ευχαριστούμε, Ελλάδα», τα μπλουζάκια, τσαντάκια, καπελάκια, μπρελόκ, λούτρινα με τον Φοίβο και την Αθηνά, ενώ τα ολυμπιακά ακίνητα θα άνοιγαν τις πύλες τους για να μας υποδεχτούν, με τη γέφυρα Καλατράβα να γίνεται αντικείμενο θαυμασμού.
Στην πρωτίστως ιδεολογική και δευτερευόντως αισθητική αντιπαράθεση που ακολούθησε σε πανευρωπαϊκή και όχι μόνον κλίμακα την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι, αρκετοί, επώνυμοι ή λιγότερο γνωστοί, συμπολίτες μας επιστράτευσαν υπέρ της επιχειρηματολογίας τους την αισθητική, ηθική ή και εννοιολογική ανωτερότητα των τελετών της Προέδρου της Οργανωτικής Επιτροπής των Ολυμπιακών Αγώνων «Αθήνα 2004», Γιάννας Αγγελοπούλου – Δασκαλάκη και του Δημήτρη Παπαϊωάννου. (σ.σ. ποιος δεν θυμάται τον Ιπτάμενο γαλάζιο Έρωτα).
«Η Ελλάδα ξαναμπήκε στον χάρτη όταν έκανε τους Ολυμπιακούς Αγώνες», δήλωνε στο 9o Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών 2024 η Πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής των Ολυμπιακών Αγώνων «Αθήνα 2004», Γιάννα Αγγελοπούλου – Δασκαλάκη,προσθέτοντας ότι αν δεν ήταν οι Ολυμπιακοί Αγώνες δεν θα ολοκληρώνονταν στην ώρα τους βασικά έργα υποδομών.
«Ηταν οι δεύτεροι φθηνότεροι Αγώνες μετά του Λος Αντζελες το 1932», ανέφερε μεταξύ άλλων η πρόεδρος της Οργανωτικής Επιτροπής των Ολυμπιακών Αγώνων «Αθήνα 2004», προσθέτοντας ότι «το κράτος είχε 2,9 δισ. ευρώ έσοδα από φόρους, χωρίς να υπολογίσουμε τα έσοδα από τον τουρισμό».
Η τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι συνεχίζει να προκαλεί εκτός από καλλιτεχνικές κριτικές, ιερά οργή.
Αμφιλεγόμενα σχόλια για τη διοργάνωση και τη διεξαγωγή των Αγώνων στο Παρίσι έχουν κατακλύσει τις τελευταίες ημέρες τα social media και δεν είναι λίγοι εκείνοι που συγκρίνουν τη φετινή έναρξη στο Παρίσι με τη διοργάνωση του 2004 στην Αθήνα.
Σε ανάρτησή της για την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων 2024, η Άννα Διαμαντοπούλου γράφει ότι ο Ολυμπισμός «δεν είναι πεδίο προβολής και επιβολής προσεγγίσεων που διχάζουν».
Η Άννα Διαμαντοπούλου συνεχίζει λέγοντας ότι «δεν είναι ευκαιρία προσβολής θρησκευτικών πεποιθήσεων», προφανώς αναφερόμενη στις αντιδράσεις που προέκυψαν με αφορμή συγκεκριμένα σημεία της τελετής έναρξης στο Παρίσι.
«Αυτές τις ιδέες και αξίες συμπύκνωσε η τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας το 2004» τονίζει η Άννα Διαμαντοπούλου και καταλήγει αναφέροντας ότι «παραμένει αξεπέραστη» και «εξακολουθεί να μας εμπνέει».
Απευθυνόμενος στην Πρόεδρο «Αθήνα 2004» κα Γιάννα Αγγελοπούλου- Δασκαλάκη, η οποία ήταν η «ψυχή των Αγώνων» στη χώρα μας, ο διάσημος PR manager Γιώργος Ντάβλας προέβη σε σχόλιο στα social media για τη διοργάνωση. «Είμαι υπερήφανος που έζησα αυτές τις στιγμές», γράφει. «Μια τέτοια γυναίκα ίνδαλμα θα έπρεπε να έχει κάθε χώρα». «Γιάννα ο Θρύλος. Γιάννα η Οικουμενική».
Εικόνες από την φαντασμαγορική τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων 2004 στην Αθήνα:
Η στιγμή που η Φωτεινή Παπαλεωνιδοπούλου σβήνει τη Φλόγα των Ολυμπιακών Αγώνων με ένα φύσημά της