Η Ford Ευρώπης βρίσκεται σήμερα μακριά από τη δυναμική του παρελθόντος της, αφού η στρατηγική της τελευταίας δεκαετίας οδήγησε στον αφανισμό εμβληματικών μοντέλων.
Μέσα σε λίγα μόλις χρόνια, αποχαιρετήσαμε το Ka, το Mondeo, το Fiesta, τα S-Max και Galaxy, ενώ σειρά έχει το Focus, το οποίο θα σταματήσει να παράγεται αργότερα μέσα στο 2025.
Ως αποτέλεσμα, η γκάμα της Ford στερείται πλέον βασικών μοντέλων εκτός των crossover, γεγονός που έχει προκαλέσει πτώση στις πωλήσεις.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), η Ford παρέδωσε 185.404 οχήματα στην Ευρώπη έως και τον Μάιο, σημειώνοντας μείωση 1,5% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του 2024. Το μερίδιο αγοράς της στην ήπειρο έχει υποχωρήσει στο 3,3%, την ώρα που η Toyota έχει διπλάσιο, στο 6,6%.
Έρχονται νέα μοντέλα
Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες της γερμανικής οικονομικής εφημερίδας Automobilwoche, η Ford σχεδιάζει comeback στην Ευρώπη με νέα μοντέλα.
Αν και δεν έχει υπάρξει επίσημη επιβεβαίωση από την εταιρεία, φέρεται να πραγματοποιήθηκε διαδικτυακή συνάντηση με ευρωπαίους εμπόρους, όπου ο Christoph Herr, νέος επικεφαλής της Ford Γερμανίας, Αυστρίας και Ελβετίας, ανακοίνωσε ότι ο CEO Jim Farley έχει εγκρίνει την ανάπτυξη νέων μοντέλων που θα καλύψουν το κενό εκείνων που καταργήθηκαν.
Δεν είναι ακόμη σαφές πόσα και ποια θα είναι αυτά τα νέα μοντέλα, ούτε αν θα διαθέτουν θερμικούς κινητήρες. Ωστόσο, θεωρείται σχεδόν βέβαιο πως η Ford θα επιστρέψει (έστω προσωρινά) σε βενζινοκίνητες προτάσεις, καθώς τα αμιγώς ηλεκτρικά μοντέλα Explorer και Capri, βασισμένα στην πλατφόρμα της Volkswagen, δεν κατάφεραν να πείσουν εμπορικά.
Τα δύο αυτά EVs παράγονται στο εργοστάσιο της Ford στην Κολωνία, όπου πρόσφατα υπήρξε συμφωνία για εθελούσιες αποχωρήσεις εργαζομένων, ως απάντηση στη μειωμένη ζήτηση.
“Δεν θέλουμε μόνο ηλεκτρικά”
Οι ευρωπαίοι έμποροι χαιρέτισαν με ανακούφιση την ανακοίνωση, με δηλώσεις που αποτυπώνουν την αγωνία της αγοράς: “Ανακούφιση. Χρειαζόμαστε νέα μοντέλα και όχι μόνο ηλεκτρικά“, δήλωσε ένας έμπορος, ενώ άλλος σημείωσε: “Αγαπάμε αυτή τη μάρκα. Είναι κομμάτι της Ευρώπης και πρέπει να παραμείνει έτσι”.
Δεδομένου όμως ότι οι πληροφορίες για τα νέα μοντέλα βρίσκονται ακόμα σε αρχικό στάδιο, είναι απίθανο να δούμε λανσάρισμα σύντομα. Η απόφαση αυτή αφορά αποκλειστικά τη Ford Ευρώπης, χωρίς να είναι σαφές αν υπάρχει αντίστοιχο πλάνο για επαναφορά επιβατικών μοντέλων στις ΗΠΑ.
Ο CEO Jim Farley είχε δηλώσει πέρυσι ότι η Ford θέλει να βγει από τη “βαρετή κατηγορία αυτοκινήτων” και να εστιάσει στα “iconic vehicles”, παρά το γεγονός ότι πολλά από τα καταργημένα μοντέλα είχαν πιστό κοινό.
Πίσω στη βενζίνη για λίγο
Η Ford έχει αναθεωρήσει την αρχική της δέσμευση για πλήρη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση στην Ευρώπη έως το 2030, κάτι που σημαίνει πως τα επόμενα νέα μοντέλα θα μπορούσαν να διαθέτουν θερμικούς κινητήρες.
Ωστόσο, το μέλλον τους είναι αβέβαιο, καθώς η Ε.Ε. σχεδιάζει να απαγορεύσει την πώληση οχημάτων με εκπομπές ρύπων από το 2035, με επανεξέταση του νόμου να έχει προγραμματιστεί για το 2026. Παρ’ όλα αυτά, η Κομισιόν έχει ξεκαθαρίσει μόλις τον Μάιο του 2025 πως δεν σκοπεύει να αναθεωρήσει την απόφαση.