-|-
Την υπεραπόδοση στα φορολογικά έσοδα και τους δημοσιονομικούς δείκτες για το 2024, πιστοποίησαν – ανεπίσημα τα τεχνικά κλιμάκια που εγκαταστάθηκαν στο ΓΛΚ από την αρχή της περασμένης εβδομάδας, καταγράφοντας με όσα στοιχεία υπήρχαν προς στιγμή διαθέσιμα για έσοδα, δαπάνες και εκκρεμότητες.
Χωρίς να εκφράζουν επίσημη άποψη, η εισήγηση προς τους προϊσταμένους τους, οι οποίοι έχουν επαφές με τις ελληνικές αρχές στις αρχές της εβδομάδας, είναι ότι με “κορμό” τα νέα έσοδα από την φοροδιαφυγή, η Ελλάδα δείχνει να έχει ξεπεράσει αρκετά τις προβλέψεις που ενσωματώθηκαν στο προσχέδιο του προϋπολογισμού του 2025, τον οποίο έστειλε η Αθήνα στις Βρυξέλλες τον περασμένο Οκτώβριο στο πλαίσιο των συμβατικών της υποχρεώσεων.
Ειδικότερα, τα φορολογικά έσοδα κατέγραψαν υπέρβαση μεγαλύτερη από 1 δισ. ευρώ ενώ οι δαπάνες περιορίστηκαν κατά΄ 1,3 δισ. ευρώ. Το αποτέλεσμα είναι το πρωτογενές πλεόνασμα να ξεπερνά κατά πολύ τον επίσημο στόχο του 2,5% του ΑΕΠ, προσεγγίζοντας το 3% του ΑΕΠ. Επίσης, το δημοσιονομικό έλλειμμα φαίνεται ότι πρακτικά μηδενίστηκε τον προηγούμενο χρόνο φτάνοντας το 0,2% του ΑΕΠ από 1,7% του ΑΕΠ που υπολογίζονταν στον προϋπολογισμό. Τέλος και το χρέος, μετά την πρόωρη αποπληρωμή μνημονιακών χρεών ύψους 8 δις ευρώ, τα υψηλά έσοδα αποκρατικοποιήσεων που είχαμε την προηγούμενη χρονιά τα οποία προσέγγισαν τα 8 δισ. ευρώ και την δυναμική διαχείριση που είχε όλη την προηγούμενη χρονιά, διατηρεί την σταθερά πτωτική τροχιά του καταγράφοντας μείωση στο τέλος του 2024 κατά 9,9% του ΑΕΠ. Ειδικότερα αποκλιμακώθηκε στο 154% του ΑΕΠ το 2024 από 163,9% του ΑΕΠ που είχε φτάσει στο τέλος του 2023. Όλα αυτά, παρά το γεγονός ότι από τον Οκτώβριο, η Eurostat κατέγραψε αναδρομικά στο ελληνικό χρέος, τα 12 από 24 δις ευρώ των αναβαλλόμενων τόκων του δανείου ύψους 90 δις ευρώ, το οποίο πήρε η Ελλάδα από τον Ευρωπαϊκό μηχανισμό χρηματοπιστωτικής σταθερότητας (EFSF) και κανονικά θα αρχίσει να αποπληρώνεται μετά το 2032.
Όλα τα παραπάνω επιβεβαιώνουν ότι οι ελληνικές αρχές θα έχουν το περιθώριο μέσα στο 2025 να σχεδιάσουν την συνέχεια του προγράμματος μείωσης φόρων και άλλων ελαφρύνσεων στην κατεύθυνση της σύγκλισης των εισοδημάτων με τον μέσο όρο της ΕΕ.
Η ρήτρα διαφυγής για τις αμυντικές δαπάνες
Ωστόσο, τα τεχνικά κλιμάκια επιφυλάχθηκαν να πουν οτιδήποτε μετά την ενημέρωση από την ελληνική πλευρά για τα σχέδια μείωσης φόρων που αναμένεται να ανακοινωθούν στην φετινή ΔΕΘ. Εκτίμηση των στελεχών του ΥΠΕΘΟ είναι ότι μετά την ανακοίνωση εκ μέρους της Προέδρου της Επιτροπής Κ. Ούρσουλα Φον Ντερ Λάϊεν, περί ενεργοποίησης ειδικής ρήτρας διαφυγής για τις αμυντικές δαπάνες, οι προβλέψεις μπορούν να αλλάξουν. Θα πρέπει δηλαδή να γίνει πρώτα ξεκάθαρο τι και πώς δεν θα υπολογίζεται πριν οριστικοποιηθεί ο δημοσιονομικός χώρος που έχει να κινηθεί η Ελλάδα σε επίπεδο νέων παρεμβάσεων. Οι εκτιμήσεις είναι ότι η ρήτρα διαφυγής η οποία έχει ενσωματώσει την αύξηση των δαπανών στο δημοσιονομικό και μεταρρυθμιστικό πλαίσιο 2025-2028, όποιος και αν είναι ο τρόπος που θα εφαρμοστεί μόνο θετική επίδραση θα έχει για την Ελλάδα.
Με δεδομένο μάλιστα όλοι αναγνωρίζουν, εκτός από την ανάγκη για ενίσχυση της ευρωπαϊκής άμυνας και την ανάγκη για να περισσότερες ψηφιακές επενδύσεις, οι ίδιες πηγές τόνιζαν ότι μπορεί να έχουμε και άλλες ρήτρες διαφυγής στο άμεσο μέλλον, με πρώτη υποψήφια μια ρήτρα για τις δημόσιες επενδύσεις.