Δια στόματος Akio Toyoda, ο ιαπωνικός κολοσσός δηλώνει πως η ηλεκτροκίνηση είναι απλά μια οδός και πως η εξέλιξη των παραδοσιακών, θερμικών, κινητήρων είναι ένα απαραίτητο βήμα για το μέλλον.
Το 2023, ήταν η χρονιά που η Toyota επιχείρησε να πείσει την αυτοκινητική κοινότητα πως παίρνει στα σοβαρά την υπόθεση ηλεκτροκίνηση, παρουσιάζοντας το πλάνο της για το προσεχές μέλλον. Σε αυτό περιλαμβάνονταν όχι μόνο μια γκάμα από ηλεκτρικά μοντέλα, αλλά και η ταυτόχρονη δέσμευση πως η Toyota θα είναι σε θέση μέσα στο επόμενο διάστημα, να φέρει στην αγορά μπαταρίες solid state που αλλάζουν τα δεδομένα στην κατηγορία.
Παρ’ ‘ολ’ αυτά όμως, φαίνεται πως η ιαπωνική εταιρεία δείχνει να μην έχει ξεκαθαρίσει μέσα της απόλυτα για το πώς θέλει να κινηθεί. Μιλώντας την περασμένη Παρασκευή 12/1 στο Tokyo Auto Salon ο πρόεδρος της εταιρείας, Akio Toyoda, δήλωσε πως υπάρχει ακόμα αρκετή ζωή στους κινητήρες εσωτερικής καύσης, ακόμα και στην εποχή των EV.
“Υπάρχει ακόμα ρόλος για τους θερμικούς κινητήρες ως πρακτικό μέσο για την επίτευξη ουδετερότητας ως προς τον άνθρακα. Ας βελτιώσουμε λοιπόν την τεχνολογία αυτών των κινητήρων“, δήλωσε ο Toyoda. Και είναι πραγματικά μια εξαιρετικής σημασίας δήλωση.
Σε μια ομιλία βγαλμένη από τα πιο τρελά όνειρα των φίλων των παραδοσιακών κινητήρων, ο Toyoda ανέφερε πως μια νέα προσέγγιση της παλιάς τεχνολογίας θα βοηθήσει να κερδηθεί η μάχη κατά των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα, ενώ παράλληλα θα διατηρηθούν θέσεις εργασίας καθώς και η μυρωδιά, ο ήχος και η αίσθηση που λαχταρούν οι φανατικοί οπαδοί των αυτοκινήτων. “Τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία δεν αποτελούν τον μοναδικό τρόπο για την επίτευξη ουδετερότητας ως προς τον άνθρακα”, δήλωσε ο Toyoda.
Κι αν θεωρείς πως πρόκειται για ένα απλό ευχολόγιο, κάνεις λάθος, γιατί είναι κάτι πολύ περισσότερ απ’ αυτό. Ο Toyoda ανακοίνωσε πως η Toyota ξεκινά τώρα ένα νέο πρόγραμμα για την “προώθηση της ανάπτυξης κινητήρων εκ νέου” και ότι η πρωτοβουλία αυτή, έλαβε ήδη το πράσινο φως από τον CEO Koji Sato και άλλα στελέχη της εταιρείας. Σε μια αποστροφή του λόγου του, ο Toyoda είπε πως μπορεί η επιλογή αυτή να ακούγεται σαν να κινούμαστε αντίθετα από την εποχή, όμως αυτό δεν είναι αλήθεια. Αντιθέτως, είναι ένα “απαραίτητο βήμα προς το μέλλον”.
ΗΠΑ: Ενδείξεις αλλαγής της τάσης
Οι δηλώσεις Toyoda, έρχονται στον απόηχο εξελίξεων που δείχνουν μια τάση αντιστροφής του κλίματος υπέρ των ηλεκτρικών οχημάτων στις ΗΠΑ. Το πιο πρόσφατο παράδειγμα, ήταν η απόφαση της γνωστής εταιρείας ενοικίασης αυτοκινήτων, Hertz, να πουλήσει το ένα τρίτο του στόλου ηλεκτρικών αυτοκινήτων που διαθέτει στις ΗΠΑ (περίπου 20.000 οχήματα) και να επενδύσει εκ νέου σε βενζινοκίνητα οχήματα. Η Hertz δήλωσε ότι η ζήτηση για τα EV ήταν αρκετά χαμηλή και ότι αυτά κοστίζουν πολύ στην επισκευή.
Όμως είναι και το ζήτημα των θέσεων εργασίας. Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Toyota, πολλοί από τους 5,5 εκατομμύρια ανθρώπους που εργάζονται στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας της Ιαπωνίας, τη σημαντικότερη βιομηχανία της χώρας, βασίζονται στην παραγωγή εξαρτημάτων για κινητήρες εσωτερικής καύσης. Η μετάβαση στην ουδετερότητα του άνθρακα πρέπει να είναι ομαλή για να αποφευχθεί η κοινωνική αναταραχή και αυτό είναι κάτι που ο Toyoda έχει επισημάνει εδώ και καιρό.
Την ώρα λοιπόν που αρκετοί μιλάνε για το τέλος εποχής των θερμικών κινητήρων, η Toyota εκτιμά πως υπάρχουν ακόμη πολλά περιθώρια βελτίωσής τους, μέσω υψηλότερης συμπίεσης, νέων τεχνολογιών καύσης, καλύτερης θερμικής διαχείρισης και αποδοτικότερων κιβωτίων ταχυτήτων, ειδικά από τη στιγμή που οι κινητήρες συνδυάζονται με ηλεκτροκίνητα υβριδικά συστήματα. Και όλα αυτά, ενώ δεν πρέπει να ξεχνάμε πως η Toyota είναι από τους ένθερμους υποστηρικτές και των κινητήρων που καίνε υδρογόνο.
Η διασκέδαση στην οδήγηση σε πρώτο πλάνο
Αυτό που επιχειρεί να καταδείξει η Toyota με τη στάση της, είναι πως τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα είναι μία από τις οδούς για την επίτευξη ουδετερότητας ως προς τον άνθρακα. Στην πορεία, άλλες τεχνολογίες, συμπεριλαμβανομένων των υβριδικών συστημάτων, της ενέργειας υδρογόνου και της προηγμένης εσωτερικής καύσης, θα διαδραματίσουν επίσης καθοριστικό ρόλο.
Και επέλεξε το κατάλληλο timing για να περάσει το συγκεκριμένο μήνυμα. Στο Tokyo Auto Salon, οι Toyota και Lexus παρουσίασαν μια σειρά από αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων και πρωτότυπα, θέλοντας να αποδείξουν πως οι επιδόσεις και το fun to drive μπορούν να συνδυαστούν με τη φιλικότητα προς το περιβάλλον. Όπως στην περίπτωση του νέου GR Yaris, που πλέον εφοδιάζεται με το 8τάχυτο αυτόματο κιβώτιο Gazoo Racing Direct, αλλά και την κορυφαία έκδοση του Lexus LBX, με τον κινητήρα 1.6 λίτρων με 300 ίππους και τετρακίνηση.