Σε εξέλιξη βρίσκονται οι εν πλω δοκιμές της πρώτης φρεγάτας FDI Belharra, Amiral Ronarc’h, που έχει κατασκευαστεί για λογαριασμό του γαλλικού πολεμικού ναυτικού και που θα αποτελέσει και τον οδηγό βελτίωσης των «παιδικών ασθενειών» επί της πρώτης ελληνικής φρεγάτας ΚΙΜΩΝ. Ξεκίνησαν οι πρώτες επαφές για την ναυπήγηση της 4ης φρεγάτας Belharra.
Του Χρήστου Μαζανίτη
Οι θαλάσσιες δοκιμές της πρώτης φρεγάτας FDI Belharra, της Amiral Ronarc’h, που κατασκευάστηκε για το γαλλικό πολεμικό ναυτικό, ξεκίνησαν και ο χρόνος μετρά αντίστροφα για την έναρξη των εν πλω δοκιμών της πρώτης ελληνικής φρεγάτας ΚΙΜΩΝ.
Μετά την καθέλκυση της φρεγάτας Amiral Ronarc’h στα τέλη του 2022 και την καθέλκυση των δύο φρεγατών του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, HS Kimon τον Οκτώβριο του 2023 και HS Nearchos στις 19 Σεπτεμβρίου 2024, η κατασκευάστρια εταιρεία NAVAL ανακοίνωσε την επίτευξη ενός νέου ορόσημου στο πρόγραμμα των φρεγατών FDI (φρεγάτες άμυνας και παρέμβασης) στις 7 Οκτωβρίου 2024 στο Λοριάν της Γαλλίας, με την έναρξη των πρώτων θαλάσσιων δοκιμών της πρώτης μονάδας του προγράμματος, η οποία παραγγέλθηκε από τη Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών (DGA) και προορίζεται για το Γαλλικό Ναυτικό.
Προορισμένη για το Γαλλικό Ναυτικό, η φρεγάτα FDI Amiral Ronarc’h ξεκίνησε τις πρώτες της θαλάσσιες δοκιμές από το χώρο της Naval Group στο Λοριάν, στη Βρετάνη. Αυτή η φάση επιτρέπει στα πληρώματα να εξοικειωθούν με το μελλοντικό τους πλοίο και να δοκιμάσουν όλα τα συστήματα και τον εξοπλισμό σε πραγματικές συνθήκες. Καθώς το Amiral Ronarc’h είναι η πρώτη μονάδα του προγράμματος FDI, τα αποτελέσματα των δοκιμών της θα ωφελήσουν τις άλλες μονάδες που έχουν παραγγελθεί από το Γαλλικό και το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό.
Σε αντίθεση με τις αρχικές δοκιμές που συνήθως πραγματοποιούνται σε φρεγάτες, αυτές οι δοκιμές θα υπερβούν τα απλά όρια της ναυσιπλοΐας και της πρόωσης, καθώς θα πραγματοποιηθούν επίσης δοκιμές του συστήματος μάχης σε πραγματικές συνθήκες στη θάλασσα.
Έτσι, οι παρατηρήσεις, που ήδη έχουν καταγραφεί επί των ηλεκτρονικών συστημάτων στην Ronarc’h μεταφέρονται απευθείας στα συστήματα των ελληνικών φρεγατών, αντιμετωπίζοντας τις όποιες κατασκευαστικές αστοχίες ή «παιδικές ασθένειες», όπως αποκαλούνται τα πρώτα προβλήματα που εμφανίζονται σε νεότευκτα πλοία.
Μέχρι στιγμής, ωστόσο, όπως ενημερώνουν το enikos.gr γνώστες του προγράμματος, δεν υπάρχει σαφές χρονοδιάγραμμα για το πότε θα ξεκινήσει τις αντίστοιχες δοκιμές και η ελληνική φρεγάτα ΚΙΜΩΝ. Αυτό θα εξαρτηθεί από την πορεία των δοκιμών της Ronarc’h, τι προβλήματα μπορεί να παρουσιάσει καθώς και ο χρόνος επίλυσής τους.
Από την πλευρά του Πολεμικού Ναυτικού, η ηγεσία έχει ξεκαθαρίσει ότι η ΚΙΜΩΝ θα ξεκινήσει τις δοκιμές έχοντας ξεπεραστεί πλήρως οι αστοχίες επί της πρώτης γαλλικής, ώστε εν συνεχεία να ακολουθήσει η εν πλω εκπαίδευση του πληρώματος κι εν συνεχεία η ένταξή της στο Στόλο, που υπολογίζεται εντός του πρώτου εξαμήνου του 2025.
Υπενθυμίζεται ότι όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Δένδιας, στην τελετή καθέλκυσης της φρεγάτας ΝΕΑΡΧΟΣ – όπου το enikos.gr ήταν εκεί – η Ελλάδα αποφάσισε την ναυπήγηση και 4ης φρεγάτας FDI Belharra, για την οποία σύμφωνα με πληροφορίες του enikos.gr ήδη έχει ξεκινήσει η προεργασία των αρμόδιων τεχνικών κλιμακίων για την τελική επίτευξη συμφωνίας.
Η «ψηφιακή» φρεγάτα και οι κοινοτομίες
Η φρεγάτα FDI είναι ένα πολυλειτουργικό, ανθεκτικό σκάφος υψηλής θαλάσσης, ικανό να επιχειρεί μόνο του ή ως μέρος μιας ναυτικής δύναμης, σε όλους τους τομείς μάχης: κατά πλοίων, κατά αεροπλάνων, κατά υποβρυχίων, ασύμμετρες απειλές και προβολή ειδικών δυνάμεων. Συνδυάζοντας τις καλύτερες γαλλικές ναυτικές τεχνολογίες σε μια συμπαγή πλατφόρμα, η FDI είναι μια ισχυρή και καινοτόμα φρεγάτα, σχεδιασμένη να αντιμετωπίζει συνεχώς εξελισσόμενες απειλές.
Όπως διατείνεται η κατασκευάστρια εταιρεία είναι «σχεδιασμένες και κατασκευασμένες με τα πιο σύγχρονα ψηφιακά εργαλεία, αυτές οι φρεγάτες είναι οι πρώτες που επωφελούνται από μια ψηφιακή αρχιτεκτονική που τους επιτρέπει να προσαρμόζονται συνεχώς στις τεχνολογικές και επιχειρησιακές εξελίξεις. Ως εκ τούτου, οι FDI θα μπορούν να αντιμετωπίσουν τρέχουσες και μελλοντικές απειλές υψηλού φάσματος, με κάλυψη 360° σε όλες τις συχνότητες και ικανότητα επεξεργασίας ολοένα και μεγαλύτερων δεδομένων».
Όπως έχει γίνει γνωστό, «οι FDI θα είναι επίσης οι πρώτες γαλλικές φρεγάτες που θα προστατεύονται εγγενώς από κυβερνοαπειλές, με μια πλεονασματική αρχιτεκτονική πληροφορικής που βασίζεται σε δύο κέντρα δεδομένων, τα οποία φιλοξενούν, με εικονικό τρόπο, ένα μεγάλο ποσοστό των εφαρμογών πληροφορικής του πλοίου. Στον τομέα της επιχειρησιακής καινοτομίας, η FDI εγκαινιάζει την έννοια μιας πύλης αφιερωμένης στην αντιμετώπιση ασύμμετρων απειλών. Αυτό το σύστημα θα καταστήσει δυνατή την οργάνωση και καθοδήγηση της μάχης κατά μικρών, κοντινών εναέριων και επιφανειακών απειλών, ιδιαίτερα από παγιδευμένα σκάφη».
Ισχυρά εξοπλισμένες
Οπλισμένες με πυραύλους κατά πλοίων Exocet MM40, πυραύλους κατά αεροπλάνων ASTER, τορπίλες κατά υποβρυχίων MU90 και πυροβόλα διαφόρων διαμετρημάτων, οι FDI που προορίζονται για το Γαλλικό Ναυτικό μπορούν να φέρουν ένα βαρύ ελικόπτερο (κλάση 10 τόνων, όπως το Caïman Marine) ή το μελλοντικό Guépard Marine, καθώς και ένα εναέριο drone, ενώ μπορούν επίσης να αναπτύξουν ειδικές δυνάμεις με δύο σκάφη κομάντο. Είναι εξοπλισμένες με το νέο ραντάρ Sea Fire με τέσσερα σταθερά πάνελ, που αναπτύχθηκε από τη Thales και, σε συνδυασμό με το σύστημα πυραυλικών εκτοξευτών, τους παρέχει εκτεταμένες δυνατότητες αμυντικής κάλυψης περιοχής.
Σε ότι αφορά τις ελληνικές, η διαμόρφωσή τους περιλαμβάνει επιπλέον αντιαεροπορικό σύστημα RAM – 21 πυραύλων, 32 κάθετα κελιά εκτόξευσης πυραύλων αντί 16 που έχουν οι γαλλικές, ενώ θα είναι εφοδιασμένες και με τον στρατηγικό πύραυλο Naval Scalp – εμβέλειας άνω των 1.000 χλμ.
Τεχνικές προδιαγραφές
Εκτόπισμα: 4.500 τόνων
Μήκος: 122 μέτρα
Πλάτος: 18 μέτρα
Ταχύτητα: 27 κόμβοι
Αυτονομία: 45 ημέρες
Πλήρωμα: 125 άτομα + 28 επιβάτες