-|-
Η άτυπη αναθεώρηση για τον στόχο του πρωτογενούς πλεονάσματος, από το 2,1% του ΑΕΠ που προέβλεπε το πρόγραμμα σταθερότητας 2024 -2025 στο 2,5% δεν θα είναι η τελευταία που θα γίνει για το 2024.
Η επίτευξη πρωτογενούς πλεονάσματος 2,5%, η οποία μεταφράζεται σε υπέρβαση φορολογικών εσόδων κατά περίπου 1,2 δισ. ευρώ σε σχέση με την επίσημη πρόβλεψη, δεν βασίζεται μόνο στη μεγαλύτερη φορολογική συμμόρφωση που καταγράφει η ΑΑΔΕ. Είναι αποτέλεσμα και της καταπολέμησης της φοροδιαφυγής, με την προσπάθεια που ξεκίνησε από το τέλος του 2023, μέσω της διεύρυνσης των ηλεκτρονικών συναλλαγών, της διασύνδεσης των POS με τις ταμειακές και της έντασης χρήσης του MyDATA.
Το πρώτο αυτό αποτέλεσμα βοήθησε στη διαπραγμάτευση που προηγήθηκε της ΔΕΘ, για να ανακοινωθούν τα μέτρα ύψους 1,45 δισ. ευρώ για την αύξηση των εισοδημάτων και τη μείωση του φορολογικού βάρους. Ωστόσο, τα μέτρα καταπολέμησης της φοροδιαφυγής έχουν εφαρμογή μόνο μερικούς μήνες μέσα στο 2024. Ο άτυπος στόχος για είσπραξη τουλάχιστον 2-2,5 δισ. ευρώ από τα συνολικά 4 δισ. που υπολογίζεται ότι χάνει κάθε χρόνο το δημόσιο από φοροδιαφυγή, έχει ως επιμέρους στόχο την είσπραξη πάνω από 1 δισ. ευρώ – δηλαδή περίπου τα μισά.
Στο μέσο περίπου του χρόνου και πριν ακόμη καλά – καλά αρχίσει να εισπράττεται ο φόρος εισοδήματος καταγράφεται ένα υπερπλεόνασμα φορολογικών εσόδων περίπου 0,5% του ΑΕΠ (1,5 δισ. ευρώ), που θα μεγαλώσει και μπορεί να ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του χρόνου. Το ακόμη πιο θετικό είναι ότι τα έσοδα από φοροδιαφυγή που θα καταγραφούν μέχρι και το τέλος του χρόνου είναι σταθερά και επαναλαμβανόμενα για την 4ετία 2025-2028.
Ευκολότερες διαπραγματεύσεις για νέα μέτρα
Αυτό θα δώσει την ευκαιρία στο οικονομικό επιτελείο να επισυνάψει το υπόλοιπο του προεκλογικού προγράμματος της ΝΔ, ενώ θα υλοποιείται το μεσοπρόθεσμο δημοσιονομικό τετραετές πλάνο, το οποίο βρίσκεται σήμερα σε διαβούλευση με τις Βρυξέλλες και αναμένεται να οριστικοποιηθεί μέχρι και τις αρχές Οκτωβρίου.
Υπενθυμίζεται ότι σε εκκρεμότητα έχουν μείνει μέτρα όπως η μείωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για τους συνταξιούχους χωρίς προσωπική διαφορά με αποδοχές πάνω από 1.400 ευρώ. Η παρέμβαση είναι απαραίτητη, διαφορετικά η αύξηση κατά 2,2-2,4% που θα δοθεί για τον επόμενο χρόνο για αυτήν την κατηγορία συνταξιούχων, θα “εξαφανιστεί” από τον επιπλέον φόρο που πρέπει να πληρώσουν.
Επίσης, σε εφαρμογή θα πρέπει να μπει και το σχέδιο σταδιακής μείωσης των τεκμηρίων διαβίωσης κατά 30%. Κατά την προεκλογική περίοδο, είχε προγραμματιστεί να ξεκινήσει από το 2025, ανάλογα με τα έσοδα που θα έμπαιναν στα δημόσια ταμεία από την φοροδιαφυγή.
Τέλος, για το 2025 έχει προγραμματιστεί η αναμόρφωση του επιδόματος ανεργίας και των επιδομάτων του ΟΠΕΚΑ με έσοδα που θα προκύψουν από τον επανακαθορισμό τους. Θεωρητικά, το μέτρο αυτό θα είναι δημοσιονομικά ουδέτερο, αφού τα χρήματα για τις αυξήσεις θα προκύψουν από την περικοπή των επιδομάτων από σημερινούς ωφελούμενους που δεν τα δικαιούνται. Ωστόσο, θα χρειαστεί η συνδρομή του προϋπολογισμού για να καλύψει οριακές καταστάσεις.