Τα αυτοκίνητα πόλης εξακολουθούν να αποτελούν τη δημοφιλέστερη κατηγορία στην ελληνική αγορά. Αρκετά συχνά, αναφέρονται σε αυτήν ως segment B και ο αδιαμφισβήτητος ηγέτης της, δεν είναι άλλος από το Toyota Yaris. Τα στοιχεία που συνοδεύουν το ιαπωνικό σουπερμίνι είναι πράγματι εντυπωσιακά.
Στις λιανικές πωλήσεις, ένα στα τρία μοντέλα της κατηγορίας είναι Yaris και όπως χαρακτηριστηκά λέει η Toyota, αν το Yaris ήταν ξεχωριστό brand, θα βρισκόταν στην 4η θέση της ελληνικής αγοράς, πίσω μόνο από τις Toyota, Suzuki και Hyundai.
Για να το πούμε πιο απλά, ακόμη κι αν βγεις από το σπίτι σου για να πας μέχρι το περίπτερο στη γωνία, είναι σχεδόν αδύνατο να μη δεις ένα να περνάει δίπλα σου.
Η εικόνα που έχει χτίσει η Toyota στη συνείδηση του ελληνικού κοινού, έχει τις ρίζες της μερικές δεκαετίες πίσω. Ο συνδυασμός των αξιόπιστων αυτοκινήτων που δεν θα σε προδώσουν ποτέ, με το πληρέστερο δίκτυο στην επικράτεια, αποδείχτηκε πολύ δύσκολο για οποιονδήποτε να τον ανταγωνιστεί.
Τα νέα δεδομένα
Η σημερινή εικόνα της αγοράς, περιλαμβάνει κάποιες παραμέτρους που μέχρι πριν λίγο καιρό απουσίαζαν. Η πρώτη αφορά την είσοδο των Κινέζων με ρυθμούς 1-2 εταιρειών ανά μήνα. Εδώ δεν κατάφεραν οι δυνάμεις της Ευρώπης να σταθούν απέναντι στο Yaris, θα τα καταφέρει η Κίνα, που μάλιστα δεν έχει και την έξωθεν καλή μαρτυρία;
Η δεύτερη έχει να κάνει με την διάδοση των ηλεκτρικών μοντέλων. Που μπορεί να παρουσιάζει τις αυξομειώσεις της, αλλά σε γενικές γραμμές η διείσδυση των ηλεκτρικών μοντέλων στην αγορά, αυξάνεται. Το Yaris εξακολουθεί να βγάζει τη γλώσσα σε όλους, αδιαφορώντας σε μεγάλο βαθμό για τις εξελίξεις, ορίζοντας το ίδιο την ατζέντα της μικρής κατηγορίας.
Άραγε υπάρχει κάτι για το Yaris που να μην έχει ειπωθεί; Σε τι οφείλει αυτή την τόσο μεγάλη επιτυχία; Μπορείς να του ασκήσεις κριτική σε οτιδήποτε, χωρίς να θεωρηθείς εμπαθής; Έζησα για λίγο με το ανανεωμένο ιαπωνικό best seller και θα επιχειρήσω μια ψύχραιμη προσέγγιση στους λόγους της επιτυχίας του.
Συμπαγές και όμορφο
Σχεδιαστικά, έχει αφήσει πίσω του το αδιάφορο παρελθόν της Toyota. Όχι μόνο το Yaris, αλλά ολόκληρη η γκάμα της εταιρείας. Εδώ και καιρό, αποτελεί ένα όμορφο μοντέλο, που σε αντίθεση με τη γενικότερη τάση, αντιστέκεται στο σπάσιμο του ψυχολογικού ορίου των 4 μέτρων μήκους, παραμένοντας στα επίπεδα των 3,94 μέτρων.
Τι σημαίνει αυτό; Πως οι χώροι του Yaris για τους πίσω επιβάτες και τις αποσκευές, δεν είναι κάτι το ιδιαίτερο. Γενικά οι χώροι δεν είναι αυτό που θα αποκαλούσες δυνατό σημείο του αυτοκινήτου. Τα υλικά είναι επίσης τυπικά ιαπωνικά, κάτι που μεταφράζεται σε πλαστικά που δεν φωνάζουν “ποιότητα”, από την άλλη όμως, ξέρεις πως θα αντέξουν για πάντα, έχοντας ως backup την κορυφαία ποιότητα συναρμολόγησης της Toyota.
Στη βασική έκδοση, το Yaris αποδίδει 116 ίππους και στη σημερινή εποχή, αυτή η τιμή ακούγεται μάλλον μικρή. Στην πράξη όμως, το Yaris δείχνει να έχει εκείνη την απαραίτητη σπιρτάδα που αναζητάς κινούμενος μέσα στην πόλη, ανταποκρινόμενο άμεσα σε κάθε πάτημα του γκαζιού. Και όπως χαρακτηριστικά λέει η Toyota, πρόκειται για μια ισχύ που την έχεις πάντοτε, ανεξαρτήτως της στάθμης της μπαταρίας.
Ασύγκριτη κατανάλωση
Αυτό είναι και ένα από τα σημεία κλειδιά στην επιτυχία του Yaris. H διαχείριση ενέργειας από το πλήρως υβριδικό της σύστημα κίνησης, είναι υποδειγματική. Με το ρεζερβουάρ καυσίμων να έχει χωρητικότητα 42 λίτρα, δεν είναι και το πιο συνηθισμένο να βλέπεις αυτονομίες 700+ χιλιομέτρων μέσα στην πόλη. Η Toyota ανακοινώνει μέση κατανάλωση 3,8 λ/100 χλμ. και το Yaris την επιβεβαιώνει. Απίστευτο;
Σε αντίθεση με την έκδοση GR Yaris, οι υπόλοιπες εκδόσεις του μοντέλου είναι φτιαγμένες για να εξασφαλίζουν εξαιρετική οικονομία καυσίμου και δεν χρειάζονται πολλά λόγια για το πόσο σημαντική παράμετρος είναι αυτή για τους αγοραστές του Yaris. Είπα GR Yaris και είναι λογικό να σκεφτεί κανείς: δηλαδή το “απλό” δεν είναι καθόλου διασκεδαστικό;
Το τιμόνι του είναι αρκετά καλό σε αίσθηση και το μπροστινό μέρος του αυτοκινήτου ανταποκρίνεται πολύ καλά στην πίεση. Στον αντίποδα, οι αναπηδήσεις από τον πίσω άξονα και η ηχητική αλλά και πρακτική αίσθηση κιβωτίου CVT, δεν είναι οι καλύτεροι σύμμαχοι στην επιθυμία σου να αλλοιώσεις την τιμή της μέση κατανάλωσης.
Η Toyota ορκίζεται πως το κιβώτιό της δεν είναι ένα τυπικό CVT και μπορεί να μην έχει άδικο, όμως η αλήθεια είναι πως προσομοιάζει σε τέτοιο.
Στο ταμείο
Είναι ακριβό; Εξαρτάται ποια ανάγνωση του τιμοκαταλόγου επιλέγεις. Το φτηνότερο Yaris που μπορείς να αγοράσεις, κοστίζει 21.620 ευρώ, ενώ η έκδοση των 131 ίππων ξεκινά από τα 27.040 ευρώ. Μέσα σε αυτό το price tag που θα έλεγαν και τα στελέχη του εμπορικού τμήματος, βρίσκονται στριμωγμένα δεκάδες μοντέλα, ακόμη και μεγαλύτερων κατηγοριών.
Κανένα τους όμως, δεν έχει το τρίπτυχο οικονομίας-αξιοπιστίας-εγγύησης του Yaris. H Toyota επενδύει σε αυτό και χτυπάει τον ανταγωνισμό εκεί που ξέρει ότι υπερέχει. Δίνοντας στην αγορά ένα σύγχρονο και τεχνολογικά προηγμένο μικρό, που είναι οικονομικό ενώ παράλληλα δεν χαλάει εύκολα.
Και το αμπαλάρει με μια εργοστασιακή εγγύηση που πρόσφατα επεκτάθηκε στα 11 έτη και στα έως 200.000 χλμ. Beat that.