Δεν χρειάζεται πλέον να περιμένετε στην ουρά ενός πρατηρίου για να ανεφοδιάσετε το Mirai σας, απλά παραγγείλτε μια παρτίδα από τις νέες φιάλες και γεμίστε το στο σπίτι.
Τα οχήματα με κυψέλες καυσίμου ή FCEV προβάλλονται εδώ και χρόνια ως το μέλλον στα συστήματα κίνησης. Το οποίο βέβαια, όλο το περιμένουμε και ποτέ δεν έρχεται. Καμία επιβλαβής εκπομπή ρύπων δεν βγαίνει από την εξάτμιση και η διαδικασία ανεφοδιασμού είναι τόσο εύκολη, όσο της βενζίνης.
Αντ’ αυτού, η κατοχή ενός αυτοκινήτου που κινείται με υδρογόνο είναι μια επίπονη υπόθεση όπως αποκάλυψαν διάφορα δημοσιεύματα μέσα στη χρονιά.
Η υποδομή ανεφοδιασμού καταρρέει και οι ιδιοκτήτες καταθέτουν αγωγές και ζητούν την εξαγορά των καθαρών ηλεκτροκίνητων οχημάτων τους. Ωστόσο η Toyota, η οποία εξακολουθεί να πιέζει για την ευρύτερη υιοθέτηση των οχημάτων με υδρογόνο ως μέρος της λεγόμενης “προσέγγισης πολλαπλών μονοπατιών”, μπορεί να έχει τη λύση στο πρόβλημα που δημιούργησε ακούσια εξ αρχής.
Αντί να περιμένετε στην ουρά για να γεμίσετε το Mirai σας με υδρογόνο, δεν θα ήταν ωραίο αν μπορούσατε απλά να αλλάζετε τις δεξαμενές υδρογόνου στο σπίτι, με τον ίδιο τρόπο που θα αλλάζατε τις μπαταρίες σε ένα ρολόι; Αυτή ακριβώς είναι η ιδέα πίσω από τις νέες φορητές φιάλες υδρογόνου της Toyota.
Βρίσκουν εφαρμογή και εκτός αυτοκινήτων
Θεωρητικά, θα μπορούσαν να τροφοδοτήσουν οτιδήποτε, από σόμπες κατασκήνωσης μέχρι ένα ολόκληρο σπίτι, βλέποντας πώς το υδρογόνο μπορεί να χρησιμοποιηθεί είτε ως καύσιμο, είτε ως πηγή ενέργειας για κυψέλες καυσίμου, όπως αυτές στο Mirai της Toyota ή στο Nexo της Hyundai.
Οι φιάλες είναι πολύ μικρότερες και ελαφρύτερες από ότι διατίθεται σήμερα στα FCEV παραγωγής, περίπου όσο ένα σακίδιο πλάτης και η ιδέα είναι ότι μπορείτε απλά να τις αλλάζετε όταν αδειάζουν, όπως τις φιάλες προπανίου.
Η Toyota δεν είπε πόση ποσότητα υδρογόνου μπορεί να αποθηκεύσει μια φιάλη, αλλά η ετικέτα στις εικόνες που δημιουργήθηκαν σε υπολογιστή αναφέρει 4,7 λίτρα και πίεση 525 bar. Σε θερμοκρασία 32 βαθμών, αυτό ισοδυναμεί συνολικά με 161 γραμμάρια υδρογόνου.
Ένα Toyota Mirai δεύτερης γενιάς έχει συνολική χωρητικότητα 5,65 κιλών, οπότε θα χρειαζόταν όχι λιγότερες από 35 φιάλες για να πάρει την ίδια ποσότητα υδρογόνου. Δεν είναι ιδανικό, αλλά θα μπορούσε με περισσότερη δουλειά να εξελιχθεί ακόμη περισσότερο στο μέλλον.
Η Toyota δήλωσε ότι οι φορητές φιάλες έχουν σχεδιαστεί “για να καταστήσουν το υδρογόνο μια οικεία και ασφαλή πηγή ενέργειας που μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε διάφορες καθημερινές καταστάσεις”.
Η πρώτη εφαρμογή που αξιοποιεί αυτή την ιδέα είναι μια ηλεκτρική κουζίνα που λειτουργεί με υδρογόνο και αναπτύχθηκε σε συνεργασία με την Rinnai Corporation, η οποία παρουσιάστηκε κατά τη διάρκεια του Japan Mobility Show Bizweek 2024 που διήρκεσε μέχρι την Παρασκευή 18 Οκτωβρίου.
Αν και οι μειωμένου μεγέθους φιάλες υδρογόνου της Toyota που έχουν σχήμα μπαταρίας δεν παράγονται ακόμη μαζικά, η εταιρεία δήλωσε ότι αναζητά νεοσύστατες επιχειρήσεις και άλλους εταίρους για την περαιτέρω ανάπτυξη και πώλησή τους.
Με άλλα λόγια, μπορεί να περάσει αρκετός καιρός μέχρι να δούμε ένα αυτοκίνητο με κινητήρα υδρογόνου να ανεφοδιάζεται με αυτό τον τρόπο. Αλλά και πάλι, θα πρέπει πρώτα να δούμε ένα αυτοκίνητο με κινητήρα υδρογόνου.