Μία από τις μεγαλύτερες εταιρικές αποτυχίες στη Σουηδία καταγράφηκε με την πτώχευση της Northvolt, του πολλά υποσχόμενου κατασκευαστή κυψελών μπαταριών που επρόκειτο να αποτελέσει τη ναυαρχίδα της Ευρώπης στην προσπάθεια απεξάρτησης από την κινεζική κυριαρχία στις μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων.
Η εταιρεία, που ιδρύθηκε το 2016, είχε συγκεντρώσει περισσότερα από 10 δισ. δολάρια μέσω επενδυτικών κεφαλαίων, δανείων και δημόσιας χρηματοδότησης, με μετόχους-κολοσσούς όπως η Volkswagen (21%) και η Goldman Sachs (19%).
Ωστόσο, η Northvolt αντιμετώπιζε σοβαρά προβλήματα στην αύξηση της παραγωγής στο βασικό της εργοστάσιο στη Σουηδία, γεγονός που την ανάγκασε να καταφύγει σε προστασία από πτώχευση μέσω του αμερικανικού Chapter 11 ήδη από τον περασμένο Νοέμβριο.
Σύμφωνα με τον πρόεδρο της εταιρείας, Tom Johnstone, η απόφαση ελήφθη ως έσχατη λύση μετά από εξαντλητικές προσπάθειες για τη διάσωση της Northvolt, η οποία απασχολούσε 5.000 εργαζομένους. “Δυστυχώς, παρά τις προσπάθειές μας, αυτή είναι η μόνη ρεαλιστική επιλογή για την εταιρεία και τα ενδιαφερόμενα μέρη της”, δήλωσε σε συνέντευξη Τύπου.
Σοβαρό πλήγμα για τη Σουηδία
Τα συνολικά χρέη της Northvolt ξεπερνούσαν τα 8 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τα δικαστικά έγγραφα. Η πτώχευση, που επικυρώθηκε από το δικαστήριο της Στοκχόλμης, θεωρείται μία από τις μεγαλύτερες στη σύγχρονη ιστορία της Σουηδίας και η πιο ηχηρή εταιρική αποτυχία μετά την κατάρρευση της Saab πριν από μία δεκαετία.
Για την ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, η Northvolt αντιπροσώπευε την ελπίδα ότι οι δυτικοί κατασκευαστές θα μπορούσαν να μειώσουν την εξάρτησή τους από κινεζικούς προμηθευτές, όπως η CATL και η BYD. Τώρα, η πτώχευση της εταιρείας δημιουργεί σοβαρά ερωτήματα για τη στρατηγική της Ευρώπης στην ανάπτυξη τοπικής παραγωγής μπαταριών.
Η επικεφαλής της σουηδικής εργατικής ένωσης IF Metall, Marie Nilsson, εξέφρασε την απογοήτευσή της, δηλώνοντας πως οι εργαζόμενοι είναι αυτοί που τελικά πληρώνουν το τίμημα των λανθασμένων αποφάσεων.
Συζητήσεις για διάσωση στη Γερμανία
Αν και η Northvolt δεν έχει καταθέσει αίτηση πτώχευσης για τις δραστηριότητές της στις ΗΠΑ και τη Γερμανία, το μέλλον της εταιρείας παραμένει αβέβαιο. Ο Γερμανός Υπουργός Οικονομίας Robert Habeck δήλωσε ότι συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις με πιθανούς επενδυτές, αφήνοντας ανοιχτό το ενδεχόμενο διάσωσης του γερμανικού εργοστασίου.
Ωστόσο, το μεγαλύτερο πλήγμα αφορά το εργοστάσιο της Skelleftea στη βόρεια Σουηδία, το οποίο αποτελούσε σύμβολο της πράσινης βιομηχανικής ανάπτυξης της χώρας. Χιλιάδες θέσεις εργασίας βρίσκονται πλέον σε κίνδυνο, ενώ ο δήμαρχος της πόλης, Lorents Burman, προειδοποίησε ότι το πρόβλημα δεν αφορά μόνο τη Skelleftea, αλλά ολόκληρη τη σουηδική και ευρωπαϊκή βιομηχανία μπαταριών.
“Χάθηκε μια μεγάλη ευκαιρία για την Ευρώπη”
Η Volkswagen, ένας από τους βασικούς μετόχους της Northvolt, δήλωσε ότι βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με την εταιρεία, αλλά απέφυγε να σχολιάσει περαιτέρω. Ο CEO της Porsche και της Volkswagen, Oliver Blume, τόνισε την ανάγκη να διατηρηθεί η τεχνογνωσία κατασκευής μπαταριών στην Ευρώπη, παρά την πτώχευση της Northvolt.
Πολλοί επενδυτές είχαν ήδη μηδενίσει την αξία των μετοχών τους στη Northvolt, ενώ η Scania, που είχε συνάψει συμφωνία προμήθειας με την εταιρεία, ανακοίνωσε πως έχει ήδη βρει εναλλακτικές πηγές για τις μπαταρίες της.
Η Northvolt είχε εξασφαλίσει πέρυσι ένα “πράσινο” δάνειο 5 δισ. δολαρίων για την επέκταση της παραγωγής της, αλλά οι χρηματοδοτικοί εταίροι απέσυραν τη στήριξή τους λόγω των αυξανόμενων προβλημάτων. Παράλληλα, η BMW ακύρωσε παραγγελία ύψους 2 δισ. δολαρίων, καθώς η Northvolt δεν κατάφερε να ανταποκριθεί στις συμφωνημένες προδιαγραφές προμήθειας κυψελών μπαταριών.
Οικονομικό αδιέξοδο
Ο συνιδρυτής και πρώην CEO της Northvolt, Peter Carlsson, που αποχώρησε μετά την αίτηση για Chapter 11, είχε δηλώσει ότι η εταιρεία χρειαζόταν 1,2 δισ. δολάρια για να ανακάμψει. Όμως, η διοίκηση έκρινε πως δεν υπήρχε βιώσιμη λύση στο άμεσο οικονομικό πρόβλημα, γεγονός που οδήγησε στην πτώχευση.
Οι πιστωτές περιλαμβάνουν τόσο ιδιώτες όσο και δημόσιους επενδυτές, με την Jenny Askfelt Ruud, πρόεδρο της 4 to 1 Investments, που είχε επενδύσει 5,8 δισ. σουηδικές κορώνες (περίπου 578 εκατ. ευρώ) στη Northvolt, να χαρακτηρίζει την πτώχευση “μεγάλη απώλεια” για τη σουηδική οικονομία.
Η διαδικασία πτώχευσης θα τεθεί πλέον υπό δικαστική διαχείριση, με τον διαχειριστή της πτώχευσης να αναλαμβάνει την εκκαθάριση των περιουσιακών στοιχείων και την εξόφληση των υποχρεώσεων της εταιρείας στο μέγιστο δυνατό βαθμό.