ΕΑΚ:-Αίτημα-ακύρωσης-της-ελληνικής-συμμετοχής-στα-βραβεία-Όσκαρ-2025
ΣΙΝΕΜΑ

ΕΑΚ: Αίτημα ακύρωσης της ελληνικής συμμετοχής στα βραβεία Όσκαρ 2025

Με αίτημα ακύρωσης της Ελληνικής συμμετοχής στα Βραβεία Οσκαρ 2025 απαντά η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου στον υφ. Πολιτισμού.

Μέσα στην εβδομάδα ξέσπασε αντιπαράθεση της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου με το ΥΠΠΟ αναφορικά με την διαδικασία που ακολουθείται για την ομάδα που θα ψηφίσει την ταινία που θα εκπροσωπήσει την Ελλάδα στα Οσκαρ. (Δείτε ΕΔΩ το χρονικό)

Η απάντηση της ΕΑΚ

Η πρόσφατη δημόσια απάντησή σας στα κρίσιμα ερωτήματα που έθεσε η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου και οι φορείς του χώρου (ΕΣΠΕΚ, ΣΑΠΟΕ, ΕΕΝ, ΠΑΚΤ) σχετικά με τους χειρισμούς του ΥΠΠΟ κατά τη σύσταση της επιτροπής γνωμοδότησης για τη φετινή πρόταση της Ελλάδας για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, κάθε άλλο παρά καθησυχάζει την κινηματογραφική κοινότητα.

Η επιστολή σας αποτελεί επί της ουσίας μη απάντηση καθώς στερείται ουσιαστικού περιεχομένου ενώ αφήνει αναπάντητα τα δύο κρίσιμα ερωτήματα τα οποία παραθέτουμε εκ νέου προς υπενθύμιση της ουσίας αυτής της αλληλογραφίας:

●Ποιός και γιατί αποφάσισε την αντικατάσταση των συναδέλφων με συνοπτικές διαδικασίες;
●Υπήρξε πίεση προς το ΥΠΠΟ για αλλαγή μελών της επιτροπής από οποιοδήποτε πρόσωπο σχετιζόμενο με τις υποψήφιες ταινίες;

Οι απαντήσεις που δώσατε στην έκτακτη συνέντευξη τύπου που παραχωρήσατε την Πέμπτη 22 Αυγούστου δημιούργησαν νέα ερωτήματα και εύλογες ανησυχίες για τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν από το ΥΠΠΟ. Η μετάθεση ευθυνών σε έμπειρους, χαμηλόβαθμους υπαλλήλους δεν αποτελεί λύση στην κρίση που έχει προκύψει και η οποία έχει βλάψει ανεπανόρθωτα το κύρος της ελληνικής ταινίας που θα κληθεί να εκπροσωπήσει τη χώρα μας στα Όσκαρ.

Μετά την απόσυρση 23 εκ των 25 ταινιών που συμμετείχαν στην διαδικασία, με πρωτοβουλία των δημιουργών τους, αλλά και την παραίτηση της σκηνοθέτριας Ασημίνας Προέδρου και του ηθοποιού Βασίλη Χαραλαμπόπουλου από την επταμελή επιτροπή, θεωρούμε ότι η διαδικασία έχει οδηγηθεί σε πλήρες αδιέξοδο με αποκλειστική υπαιτιότητα της ηγεσίας του ΥΠΠΟ. Να σημειώσουμε δε ότι, βάσει των κανονισμών που θέτει η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου, τα πρόσωπα τα οποία θα γνωμοδοτήσουν για την πρόταση της χώρας δεν μπορούν να αντικατασταθούν πέραν της 15ης Αυγούστου 2024.

Ως εκ τούτου, και με συνείδηση ότι εκπροσωπούμε το σύνολο των επαγγελματιών του κινηματογραφικού χώρου, η ΕΑΚ κρίνει ότι η μόνη λύση που μπορεί να προκριθεί αυτή τη στιγμή είναι η πλήρης ακύρωση της διαδικασίας και η μη κατάθεση πρότασης από την χώρα μας για το φετινό Βραβείο Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας. Με αυτό το σκεπτικό, αποφασίσαμε την ακύρωση της ανεξάρτητης διαδικασίας ψηφοφορίας των μελών της ΕΑΚ για την φετινή συμμετοχή στα βραβεία Όσκαρ, η οποία ήταν προγραμματισμένη για την τρέχουσα εβδομάδα.

Η λύση που προκρίνουμε είναι μια λύση με τεράστιο κόστος για την Ελληνική Κινηματογραφία. Το κόστος αυτό είναι ιδιαιτέρως βαρύ για τους δημιουργούς που έχουν ήδη αποσύρει τις ταινίες τους από την διαδικασία. Δημιουργοί που έθεσαν το έργο τους προς αξιολόγηση στο ΥΠΠΟ για να βρεθούν αντιμέτωποι με μηχανορραφίες που θυμίζουν τις θλιβερές εποχές των Κρατικών Βραβείων Ποιότητας. Αυτό το κόστος η κινηματογραφική κοινότητα είναι διατεθειμένη να το πληρώσει προκειμένου να διαφυλάξει το κύρος και την αξιοπρέπειά της απέναντι σε ένα κράτος που, όταν και όποτε αποφασίζει να ασχοληθεί μαζί της, την αντιμετωπίζει με αλαζονεία.

Με αφορμή την τρέχουσα κρίση, ζητάμε εκ νέου από το Υπουργείο Πολιτισμού να αντιμετωπίσει με σοβαρότητα τα αιτήματα του κινηματογραφικού κλάδου. Το αδιάλειπτο έλλειμμα της πολιτείας απέναντι στον οπτικοακουστικό χώρο συνεχίζει να βλάπτει την εύρυθμη λειτουργία του, τόσο με την σκανδαλώδη υποχρηματοδότηση του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου όσο και με τις παροιμιώδεις δυσλειτουργίες του ΕΚΟΜΕ σε όλα τα επίπεδα. Η δε εκκρεμούσα από τον Απρίλιο συγχώνευση ΕΚΚ με ΕΚΟΜΕ εξελίσσεται σταδιακά σε υπαρξιακή απειλή για τον κλάδο.

Η εθνική κινηματογραφία συνεχίζει να τιμά την χώρα μας διεθνώς και να αποτελεί ακλόνητο πυλώνα φερεγγυότητας για τις ξένες παραγωγές που τα τελευταία χρόνια υλοποιούνται στην Ελλάδα. Καλούμε την πολιτεία να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις της απέναντί μας και να στηρίξει, όπως οφείλει, τον Ελληνικό Κινηματογράφο ως μια από τις πιο δυναμικές και εξωστρεφείς εκφάνσεις του σύγχρονου ελληνικού πολιτισμού.

Το ΔΣ της ΕΑΚ
Λευτέρης Χαρίτος, πρόεδρος
Ελένη Κοσσυφίδου, αντιπρόεδρος
Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, αντιπρόεδρος
Ζαχαρίας Μαυροειδής, γραμματέας
Βίκυ Μίχα, ταμίας
Γιούρι Αβέρωφ, μέλος
Μιχάλης Κωνσταντάτος, μέλος

Τι είπε χθες ο υφ. Πολιτισμού Ιάσων Φωτήλας

Στις πρόσφατες εξελίξεις που αφορούν το θέμα της επιτροπής που θα γνωμοδοτήσει όσον αφορά στην ελληνική υποψηφιότητα για την 97η διοργάνωση των βραβείων Όσκαρ, αναφέρθηκε ο υφυπουργός Πολιτισμού, Ιάσων Φωτήλας, κατά την έκτακτη συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη στο αμφιθέατρο του υπουργείου Πολιτισμού.

Σύμφωνα με τον υφυπουργό, δεν τηρήθηκε η νόμιμη διαδικασία στην επιλογή της επιτροπής γι’ αυτό έπρεπε να την αλλάξει, ενώ ο ίδιος, όπως τόνισε πολλές φορές, δεν θα είχε κανένα πρόβλημα να δεχτεί την πρόταση με τα αρχικά μέλη της, αρκεί να τηρούνταν οι σωστές διαδικασίες. «Η διαδικασία ήταν τόσο παράτυπη και μη επιτρεπτή, που δεν μπορούσα να χρησιμοποιήσω το προϊόν της. Δεν θα ήταν σωστό», υπογράμμισε ο Ι. Φωτήλας. Όπως ο ίδιος επεσήμανε, «δεν υπήρχε κανένας λόγος να αμφισβητήσουμε την επιτροπή», που αποτελούνταν από καλλιτέχνες «εγνωσμένου κύρους», όπως «εγνωσμένου κύρους» είναι και οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν σε εκείνη που έχει δημοσιευτεί στη Διαύγεια και η οποία είναι μόνη που ισχύει. «Δεν υπάρχει αντικατάσταση μελών της επιτροπής γιατί επιτροπή δεν είχε οριστεί. Μία φορά συστάθηκε επιτροπή, αυτή η οποία υπάρχει στη Διαύγεια., τόνισε επίσης ο ίδιος.

Στη συνέντευξη, ο υφυπουργός έκανε μια αναδρομή των γεγονότων για να ξεκαθαρίσει την υπόθεση. Όπως είπε, έμαθε τυχαία την Κυριακή 11 Αυγούστου πως ένα email στάλθηκε την ίδια μέρα από τη διεύθυνση Παραστατικών Τεχνών και Κινηματογράφου του ΥΠΠΟ, από υπάλληλο του υπουργείου, που ενημέρωνε τους επτά καλλιτέχνες, τους οποίους η Διεύθυνση είχε επιλέξει να εισηγηθεί στον υφυπουργό να αποτελούν την επιτροπή, ότι είναι αυτοί που οριστικά την αποτελούν. «Όριζε επίσης πρόεδρο και αντιπρόεδρο, έστελνε όλο το υλικό, δηλαδή τις ταινίες που θα έπρεπε να δουν προκειμένου να αποφασίσουν ποιες θα ψηφίσουν και στο τέλος τους έλεγε ότι απομένει μόνο η τυπική υπογραφή του αρμόδιου υπουργού. Όλα αυτά πριν καν φτάσει η εισήγηση στο γραφείο τόσο της γενικής γραμματέως για υπογραφή, όσο και στο δικό μου για την τελική υπογραφή. Δηλαδή για κάποιον λόγο που δεν τον γνωρίζω, ο συγκεκριμένος υπάλληλος αποφάσισε να αγνοήσει και να παρακάμψει όλη την ιεραρχική διαδικασία όπως την ορίζει ο νόμος», τόνισε ο κ. Φωτήλας.

Σύμφωνα με τον ίδιο, κανένας, πλην της υπαλλήλου που έστειλε το email, δεν γνώριζε για την πρωτοβουλία της αυτή, ενώ όταν η ίδια ρωτήθηκε, είπε πως όλα έγιναν από υπερβάλλοντα ζήλο προκειμένου να τρέξουν πιο γρήγορα οι διαδικασίες και να κερδηθεί χρόνος. «Η εισήγηση θα υπογραφόταν γιατί δεν υπήρχε κανένας λόγος να αμφισβητήσουμε την επιτροπή. Η υπογραφή ήταν τυπική διαδικασία κατά κάποιον τρόπο», συμπλήρωσε ο Ι. Φωτήλας, που όπως σημείωσε, έπρεπε να ενεργήσει πολύ γρήγορα, καθώς σε τρεις μέρες, στις 15/8, έπρεπε να ενημερωθεί η αμερικανική ακαδημία των Όσκαρ για τα μέλη της επιτροπής – «αλλιώς χάναμε τη διαδικασία των Όσκαρ», τόνισε ο υφυπουργός.

Σημειώνεται ότι από τα 7 μέλη της αρχικής πρότασης, δεν συμπεριλήφθηκαν τα τρία. «Αν μπορούσα θα τους άλλαζα όλους -εκτός από τη νικήτρια των βραβείων της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου της περασμένης χρονιάς, γιατί ο νικητής είναι πάντα μέλος της επιτροπής- γιατί αυτό θα ήταν και το σωστό. Όμως δεν υπήρχε χρόνος. Διάλεξα καλλιτέχνες μέσα από τη λίστα των καλλιτεχνών που μου έδωσε το ΥΠΠΟ, όχι από το μυαλό μου. Κάποιους δε, η ίδια η διεύθυνση του ΥΠΠΟ είχε προσπαθήσει, αλλά δεν τους είχε βρει στο τηλέφωνο. Εγώ προσπάθησα ξανά και τους βρήκα. Το σκεπτικό μου ήταν, πρώτον, όσο μπορώ να συγκροτήσω μια επιτροπή ώστε να μην χάσουμε τη διαδικασία των Όσκαρ. Και δεύτερον, να αποτελείται από ανθρώπους οι οποίοι είναι εγνωσμένου κύρους, όπως και αυτοί που ήταν στην αρχική πρόταση» σημείωσε.

Μετά από ερωτήσεις δημοσιογράφων, ο υφυπουργός επεσήμανε ότι ο νόμος 3905/2010 (που αφορά την ενίσχυση και ανάπτυξη της κινηματογραφικής τέχνης) πρέπει να επικαιροποιηθεί, ενώ τόνισε ότι ευελπιστεί πως μετά από αυτή τη συνέντευξη, οι καλλιτέχνες που απέσυραν τις ταινίες τους από τη διαδικασία επιλογής των Όσκαρ, αλλά και τα μέλη που παραιτήθηκαν από την επιτροπή μετά τις πρόσφατες εξελίξεις, θα επιστρέψουν. Όσον δε αφορά την πρόταση της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου (ΕΑΚ) να έχει αυτή την ευθύνη επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας για το βραβείο Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας, ο ίδιος είπε ότι «κρατά κάποιες επιφυλάξεις γι’ αυτό», πως «πρέπει να δούμε τις διεθνείς πρακτικές» και ότι είναι εδώ για να μιλήσει γι’ αυτό το θέμα και με την ΕΑΚ.

Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στο 

Related posts

Βασίλη Καΐλας: Πώς είναι σήμερα το «παιδί θαύμα» του ελληνικού σινεμά

timesadmin

Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου: Επιστρέφει με πλούσιες ταινίες από την Ελλάδα και το εξωτερικό

wp-needuser

Στείλτε τις ελληνικές ταινίες σας στο 65ο ΦΚΘ – Έναρξη καταθέσεων

timesadmin

Ο Φρόυντ «πηγαίνει» σινεμά για το Poor Things του Γιώργου Λάνθιμου

timesadmin

Θερινό σινεμά Έδεσσας

timesadmin

Home Cinema: 5 ταινίες που αξίζει να δεις αυτό το ΣΚ στην TV

timesadmin