28.5 C
London
Saturday, June 21, 2025

Δύο μεγάλες φίρμες αυτοκινήτων κάνουν πίσω στα PHEV μεγάλης ηλεκτρικής αυτονομίας

Date:

Related stories

Toyota RAV4 PHEV

Η προσπάθεια των αυτοκινητοβιομηχανιών να επεκτείνουν την ηλεκτρική αυτονομία των επαναφορτιζόμενων υβριδικών οχημάτων (PHEV) προσκρούει σε ένα βασικό εμπόδιο: το κόστος.

Στο πρόσφατο Συνέδριο Automotive News Europe, στελέχη κορυφαίων ευρωπαϊκών κατασκευαστών οχημάτων έθεσαν στο προσκήνιο τον οικονομικό αντίκτυπο της τεχνολογικής αναβάθμισης των PHEV και αναρωτήθηκαν για τη σκοπιμότητα των αυξανόμενων επενδύσεων σε αυτή τη μεταβατική τεχνολογία.

Οι αλλαγές στο ευρωπαϊκό κανονιστικό πλαίσιο για τις εκπομπές CO₂, που ισχύουν από την 1η Ιανουαρίου για τα νέα μοντέλα, ώθησαν τους κατασκευαστές να αυξήσουν το μέγεθος των μπαταριών στα PHEV.

Η αυξημένη ηλεκτρική αυτονομία συνεπάγεται χαμηλότερες εκπομπές κατά τις δοκιμές WLTP, ωστόσο η υιοθέτηση μεγαλύτερων μπαταριών συνοδεύεται από αυξημένα κόστη παραγωγής και πολυπλοκότητα.

Toyota RAV4 PHEV

Toyota RAV4 PHEV

Toyota: “100 χλμ. είναι αρκετά”

Η Toyota, με σταθερή παρουσία στην ευρωπαϊκή αγορά PHEV, διατηρεί μια πιο συγκρατημένη στρατηγική σε σχέση με ανταγωνιστές όπως ο όμιλος Volkswagen και οι κινεζικές φίρμες. Όπως δήλωσε ο Andrea Carlucci, επικεφαλής προϊόντων και μάρκετινγκ της Toyota Europe, η ηλεκτρική αυτονομία των 100 χλμ. αποτελεί το “σημείο καμπής” που προσφέρει μια καλή ισορροπία ανάμεσα στην απόδοση και το κόστος.

“Η προσθήκη μεγαλύτερων μπαταριών σε ένα μη αμιγώς ηλεκτρικό όχημα αυξάνει σημαντικά το κόστος, αφού απαιτούνται επιπλέον εξαρτήματα”, εξήγησε ο Carlucci. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της προσέγγισης της Toyota είναι το C-HR PHEV, με ηλεκτρική αυτονομία 66 χλμ., και το μεγαλύτερο SUV RAV4, που φτάνει τα 100 χλμ.

Παρά τη συγκρατημένη στρατηγική της, η Toyota σημείωσε σημαντική άνοδο στις πωλήσεις PHEV στην Ευρώπη το πρώτο τετράμηνο του 2025, με αύξηση 139% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024, σύμφωνα με τα στοιχεία της Dataforce. Το C-HR PHEV κατέλαβε την 6η θέση στις πωλήσεις οχημάτων αυτού του τύπου.

Η κούρσα για μεγαλύτερη αυτονομία

Ωστόσο, άλλοι κατασκευαστές δεν συμμερίζονται την ίδια προσέγγιση. Η Audi, για παράδειγμα, ανακοίνωσε ότι το επερχόμενο Q3 3ης γενιάς θα διαθέτει ηλεκτρική αυτονομία 119 χλμ., υπερδιπλάσια από το τρέχον μοντέλο. Αντίστοιχα, το νέο Lynk & Co 08 της Geely υπόσχεται έως και 200 χλμ. ηλεκτρικής οδήγησης.

Audi Q3 MY2026

Το νέο Audi Q3 3ης γενιάς

Σημαντικές κινήσεις γίνονται και στον τομέα των ηλεκτρικών οχημάτων διευρυμένης αυτονομίας (EREV), που κερδίζουν έδαφος στην Κίνα, ιδιαίτερα από κατασκευαστές premium όπως οι Li Auto και Aito.

Η BMW φέρεται να δοκιμάζει ένα νέο EREV μοντέλο, ενώ η Volvo άρχισε να δέχεται παραγγελίες για το XC70 PHEV με αυτονομία 200 χλμ. στην κινεζική αγορά.

Οι αριθμοί μιλούν

Η συνολική εικόνα της ευρωπαϊκής αγοράς PHEV παρουσιάζει μικτή δυναμική. Οι συνολικές πωλήσεις αυξήθηκαν κατά 11% στο 4μηνο Ιανουαρίου-Απριλίου, φτάνοντας τις 366.670 μονάδες.

Η αύξηση προήλθε κυρίως από τα PHEV μαζικών πωλήσεων, με τους κατασκευαστές όπως η VW, η Toyota, η BYD και η Chery να οδηγούν την άνοδο (+56%). Αντιθέτως, τα premium PHEV κατέγραψαν πτώση 16%.

Η Hyundai, με πωλήσεις αυξημένες κατά 27%, εισέφερε στη δυναμική της αγοράς με το νέο Santa Fe PHEV, ωστόσο διατηρεί επιφυλακτική στάση απέναντι στην τεχνολογία. Ο CEO της Hyundai Europe, Xavier Martinet, χαρακτήρισε τα PHEV και τα EREV ως τεχνολογίες “μετάβασης” και εξέφρασε προβληματισμό για την αυξανόμενη πολυπλοκότητα και το κόστος τους.

Hyundai Tucson 2025

Hyundai Tucson PHEV

“Δεν μπορούμε συνεχώς να προσθέτουμε πολυπλοκότητα με δύο κινητήρες και μια μεγάλη μπαταρία”, τόνισε ο Martinet, θέτοντας το ερώτημα: “Πού θα σταματήσουμε;”.

Κανονιστικές πιέσεις και στρατηγικές επιλογές

Η τεχνολογική εξέλιξη των PHEV καθοδηγείται και από τις αλλαγές στο νομοθετικό πλαίσιο. Από φέτος, τα νέα PHEV πρέπει να πληρούν αυστηρότερα κριτήρια όσον αφορά τη χρήση τους, βάσει του λεγόμενου “συντελεστή χρησιμότητας”, ενώ από το 2026 τα υφιστάμενα μοντέλα θα ενταχθούν στους ίδιους κανόνες.

Η νέα μέθοδος υπολογισμού αναμένεται να αυξήσει τα επίσημα στοιχεία εκπομπών CO₂, καθιστώντας τα PHEV λιγότερο ελκυστικά σε φορολογική βάση.

Σύμφωνα με τον Martinet, η αύξηση της αυτονομίας στα PHEV είναι προς το παρόν μια “τακτική κίνηση” ώστε οι κατασκευαστές να συμμορφωθούν με τους τρέχοντες κανονισμούς. Ωστόσο, προειδοποίησε ότι η νομοθεσία της ΕΕ θα αλλάξει ξανά το 2028, καθιστώντας την τεχνολογία PHEV ακόμη λιγότερο συμφέρουσα.

Mitsubishi ASX PHEV

Το μέλλον των PHEV

Η διχογνωμία μεταξύ των κατασκευαστών αντανακλά τη γενικότερη αβεβαιότητα γύρω από το μέλλον των PHEV. Από τη μία πλευρά, η τεχνολογία παραμένει κρίσιμη για τη σταδιακή μετάβαση στην πλήρη ηλεκτροκίνηση, αντικαθιστώντας εν μέρει τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα.

Από την άλλη, η αυξανόμενη πολυπλοκότητα και το κόστος ενδέχεται να επιταχύνουν την παρακμή της, καθώς πλησιάζει η εποχή των αμιγώς ηλεκτρικών οχημάτων.

Η στρατηγική των αυτοκινητοβιομηχανιών βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι. Αντί για γενικευμένη επέκταση της αυτονομίας, ορισμένοι κατασκευαστές εστιάζουν στην αποδοτικότητα και την ισορροπία κόστους-απόδοσης.

Οι αποφάσεις που θα ληφθούν τα επόμενα δύο με τρία χρόνια θα καθορίσουν όχι μόνο την τύχη των PHEV, αλλά και τον ρυθμό της ηλεκτρικής μετάβασης στην Ευρώπη.

Latest stories