AYTOKINHTO

Δοκιμή Tesla Model Y LR AWD: Το αυτοκίνητο που κέρδισε την Toyota

Τις μέρες που οδηγούσα το Tesla Model Y έπεσα πάνω σε μια ανάρτηση για ένα άρθρο που είχε δημοσιευτεί όταν κυκλοφόρησε το “προσιτό” SUV της Tesla. Γέλασα αμέσως με τον τίτλο που ήταν “15 λόγοι που θα αποτύχει το Tesla Model Y”. Πάτησα για να διαβάσω το άρθρο -να γελάσω περισσότερο- αλλά είχε αφαιρεθεί.

Προφανώς ξέρετε γιατί γέλασα: είναι πια το πιο δημοφιλές αυτοκίνητο στον πλανήτη. Πρώτο σε πωλήσεις στην Ευρώπη, πρώτο παγκοσμίως, ξεπέρασε ακόμα και τους κυρίαρχους Toyota Corolla και Toyota RAV4. Ναι, τώρα πια μπορείς να πεις με βεβαιότητα και στοιχεία ότι το Model Y είναι το αυτοκίνητο που κέρδισε την Toyota.

Tesla Model Y Long Range AWD

Την εταιρεία που εξακολουθεί να πουλάει τα περισσότερα αυτοκίνητα στον κόσμο, της οποίας όμως οι μηχανικοί όταν έκαναν reverse engineering στο Model Y έμειναν με το στόμα ανοιχτό και είπαν ότι πρόκειται για έργο τέχνης.

Όπως αποδείχθηκε την ίδια εντύπωση αφήνει το Model Y και στους ιδιοκτήτες / οδηγούς του και κατάφερε να αλώσει ακόμα και την ευρωπαϊκη αγορά, που είναι η πιο δύσκολη απ’ όποια πλευρά και αν το δεις. Γιατί όμως έχει τέτοια επιτυχία;

Η σχεδίαση του Tesla Model Y

Μήπως είναι η σχεδίαση; Ίσως, αλλά δεν πρόκειται για το πιο όμορφο ή πιο εντυπωσιακό αυτοκίνητο που κυκλοφορεί -ας πούμε αν το συγκρίνεις με μοντέλα όπως το Kia EV9 ή τα Hyundai Ioniq 5 και 6 δεν είναι κάτι ξεχωριστό. Τότε; Μοιάζει αρκετά με το Model 3 και αυτό το αυτοκίνητο έχει καταχωρηθεί στο συλλογικό υποσυνείδητο ως ο εκπρόσωπος της ηλεκτροκίνησης -δεν έχει σημασία αν ισχύει ή όχι.

Tesla Model Y Long Range AWD

Έχει μεγάλη δύναμη το “πνέυμα” του Model 3 και όταν σε αυτήν την δύναμη προσθέσεις αυτό που θέλει όλος ο κόσμος -δηλαδή λίγο ύψος για να μοιάζει με SUV και καλούς χώρους- τότε έχεις έναν ακαταμάχητο συνδυασμό. Και κάτι ακόμα: τρία και χρόνια μετά την εμφάνισή του δεν φαίνεται παρωχημένο. 

Αλλά με το Model 3 δεν μοιράζεται μόνο στην αισθητική. Μοιράζεται σχεδόν τα 3/4 της υπάρξής του -τουλάχιστον με το προηγούμενο Model 3 και όχι το ανανεωμένο Model 3 για το οποίο θα διαβάσετε σύντομα στην έντυπη έκδοση του Top Gear.

Όταν μπεις μέσα σε ένα Tesla το πρώτο που θα προσέξεις είναι ότι δεν υπάρχουν κουμπάκια. Είναι όλα στην οθόνη -αυτό σταδιακά γίνεται σύνηθες αλλά όταν κυκλοφόρησαν τα Tesla ήταν τα μόνα που όλα ήταν θέμα λογισμικού. Στο Model Y έχεις μόνο μία κεντρική οθόνη 15 ιντσών στο κέντρο του ταμπλό και εκεί συμβαίνουν όλα. Ακόμα και το ντουλαπάκι συνοδηγού από την οθόνη ανοίγει αλλά εντάξει, κλείνει με το χέρι.

Tesla Model Y Long Range AWD

Εύλογα θα σκεφτείτε: “μα για ένα καλό λογισμικό γίνονται όλα;”. Μπορεί ίσως για κάποιους στα δεύτερα και τρίτα “άντα” να μην φαντάζει τόσο σημαντικό αλλά είναι. Τόσο πολύ που αυτοκινητοβιομηχανίες κολοσσοί ψάχνουν εναγωνίως τον τρόπο να κάνουν αυτό που κάνει η Tesla και κάποιοι με το ίδιο ακριβώς τρόπο -π.χ. η Volvo στο EX30. Και όσοι CEO δεν βρίσκουν τρόπο να δημιουργήσουν ή να αποκτήσουν ένα λογισμικό της προκοπής βλέπουν πολύ γρήγορα την πόρτα της εξόδου από την εκάστοτε φίρμα.

Tesla Model Y Long Range AWD

Το λογισμικό της Tesla είναι τόσο απλό που δεν το πιστεύεις πριν το χρησιμοποιήσεις. Δεν χρειάζεται να ξέρεις πώς γίνονται τα πράγματα -όπως συμβαίνει σε αρκετά premium μοντέλα που το λογισμικό τους απαιτεί μια σχετική πείρα στον τρόπο της φίρμας. Στην οθόνη θα βρεις όλα όσα χρειάζεσαι για την λειτουργία του αυτοκινήτου σε κάθε επίπεδο, απλά και κατανοητά και δεν χαθείς σε ατελείωτα υπομενού, μια πληγή της αυτοκίνησης τα τελευταία χρόνια.

Tesla Model Y Long Range AWD

Για όσους δεν είναι τεχνοφοβικοί και για τους Millenials και κάτω (που έχουν μεγάλη αγοραστική δύναμη) το καλό λογισμικό και το φιλικό interface είναι αυτονόητα πράγματα και όποιος δεν τα έχει χάνει το παιχνίδι. Και μην πείτε άλλο τα αυτοκίνητα και άλλο οι συσκευές νέες τεχνολογίας. Το αυτοκίνητο -όπως και όλα τα πράγματα- σταδιακά απομακρύνεται από τη αρχική του διάσταση και μπορεί να εξυπηρετεί (και) άλλες ανάγκες. Και αυτό η Tesla το κατάλαβε πριν από όλους.

Όμως ένα καλό λογισμικό δεν φθάνει. Χρειάζονται και άλλα και το Model Y τα έχει. Χρειάζεται δύναμη -γιατί η δύναμη είναι ένα από τα κορυφαία αυτοκινητικά αφροδισιακά-, χρειάζεται χώρους, χρειάζεται στοιχειώδη ποιότητα, χρειάζεται καλή αυτονομία, ασφαλή οδική συμπεριφορά, καλή τιμή και χρειάζεται κύρος. Το τελευταίο η Tesla το έχει σίγουρα άρα πάμε στα επόμενα.

Δυνατό και με καλή αυτονομία

Το Model Y της δοκιμής ήταν το Dual Motor Long Range. Όπερ σημαίνει ότι ούτε η δύναμη του λείπει, ούτε η αυτονομία. Ασχέτως WLTP ή δηλώσεων Tesla, η διαχείρηση ενέργειας είναι υποδειγματική και ας χάνει κάποιους πόντους σε σχέση με το Model 3 (που είναι από τα κορυφαία παγκοσμίως) καθότι ψηλότερο, μεγαλύτερο και βαρύτερο.

Tesla Model Y Long Range AWD

Σε κάθε περίπτωση ακόμα και απρόσεκτα έχεις μεγάλες πιθανότητες να φτάσεις και να ξεπεράσεις τα 400 χιλιόμετρα ενώ μέσα στην πολή θα έχεις πιθανόν 480 (και παραπάνω) χιλιόμετρα με μία φόρτιση. Πάντως να μην ξεχνάμε ότι στα ηλεκτρικά ο τρόπος που πατάς στο γκάζι παίζει τεράστιο ρόλο όπως και η ταχύτητα που κινείσαι. Ενδεικτικά θα αναφέρω ότι σε πρόσφατες δοκιμές η νέα Porsche Taycan έφτασε περίπου τα 580 χιλιόμετρα αυτονομίας σε πραγματικές συνθήκες, χωρίς όμως να ξεπεράσει τα 90 χλμ./ώρα.

Tesla Model Y Long Range AWD

Η ποιότητα στην καμπίνα; Καλή, δεν είναι να τρελαίνεσαι αλλά τα υλικά έχουν αξιοπρεπές φινίρισμα και είναι καλά δεμένα. Προφανώς σε αυτόν το τομέα η Tesla δεν είναι η κορυφαία στην κατηγορία αλλά ότι πληρώνεις παίρνεις. Οι χώροι φτάνουν και περισσεύουν, είτε πρόκειται για τους επιβάτες, είτε για αποσκευές -είναι και αυτά τα έξτρα λίτρα κάτω από το μπροστινό καπό.

Γρήγορο είναι αλλά αυτό το ξέρουν όλοι πια. Το συγκεκριμένο θέλει περίπου 5 δευτερόλεπτα για τα 0-100 km/h και αυτό για να το βρεις εκτός ηλεκτροκίνησης θέλεις πολλά, μα πάρα πολλά χρήματα. Κάτι ακόμα που διακρίνεται το Model Y είναι η ποιότητα κύλισης και κυρίως η ηχομόνωση. Οι μεγάλοι τροχοί και οι λαστιχάρες της Michelin μπορεί να μην είναι ο καλύτερος σύντροφος για κύλιση χαλί και ηχομόνωση στούντιο αλλά παρόλα αυτά στον αυτοκινητόδρομο θα ταξιδέψεις με όρους γερμανικού premium.

Και ας κλείσουμε με κάτι πιο αυτοκινητικά παλιομοδίτικο: την οδική συμπεριφορά. Τα Tesla δεν μοιάζουν με τα άλλα αυτοκίνητα καθώς είναι σαν η ανάρτηση να είναι ένα σώμα με το πλαίσιο. Σε κακοτράχαλους ελληνικούς δρόμους το Tesla Model Y οριακά μπορεί να εκτεθεί -δεν μιλάμε καν για το performance που σύμφωνα με κατόχους παραείναι σκληρό.

Tesla Model Y Long Range AWD

Δεν υπάρχει μεγάλη απορρόφηση του ανάγλυφου -δυστυχώς για τους ελληνικούς δρόμους μιλάμε με όρους χαρτογράφησης απάτητων διαδρομών- και οι επιβάτες θα κουνηθούν αρκετά. Στην πράξη σημαίνει ότι δεν είναι το ιδανικό αυτοκίνητο να κινηθείς εκτός δρόμου παρότι SUV -που στην ουσία δεν είναι.

Όταν θα αρχίσεις να στρίβεις θα το νιώσεις στιβαρό και σταθερό -και σε βαθμό που χαρακτηρίζει φίρμες με παράδοση στο στρίψιμο. Όμως δεν το νιώθεις το ίδιο και δεν αντιλαμβάνεσαι εύκολα το όριο. Το τιμόνι δεν είναι το πιο κουτσομπόλικο στην αυτοκίνηση αλλά αυτό έχει αρχίσει να γίνεται χαρακτηριστικό στα περισσότερα αυτοκίνητα.

Tesla Model Y Long Range AWD

Τέλος η τιμή. Κάποια ευρωπαϊκά supermini φθάνουν τα 33.000 ευρώ ή και παραπάνω ενώ το δικίνητο Model Y μαζί με την επιδότηση ξεκινά από 34.990 ευρώ και το Long Range AWD της δοκιμής από 41.990 ευρώ. Τώρα μάλλον καταλάβατε γιατί τόσος κόσμος προτιμά να πάρει ένα ποιοτικό αυτοκίνητο για όλη την οικογένεια και με εκατοντάδες άλογα και θα αδιαφορήσει για κάποια πολύ καλά μεν αλλά πολύ ακριβά δε ευρωπαϊκά.

Tesla Model Y Long Range AWD

Κινητήρας: Δύο ηλεκτροκινητήρες
Μπαταρία: 78,1 kWh, ιόντων λιθίου (ωφέλιμη χωρητικότητα 75 kWh)
Κιβώτιο / σχέσεις: Αυτόματο / 1
Κίνηση: Στους τέσσερις τροχούς
Ισχύς: 378 kW (514 hp)
Ροπή: 493 Nm
0-100 km/h: 5 sec
Τελική ταχύτητα: 217 km/h
Κατανάλωση:
μέση εργοστασιακή: 14,1 kWh/100 km
μέση δοκιμής: 18 kWh/100 km
Αυτονομία εργοστασιακή: 533 km
Χρόνος φόρτισης: 8,15 ώρες σε Wallbox (AC) με ισχύ 11 kW
Διαστάσεις:
ΜxΠxΥ: 4.751 mm x 2.129 mm x 1.624 mm
Μεταξόνιο: 2.890 mm
Βάρος: 2.054 kg
Χώρος αποσκευών: 854 lt
Εκπομπές CO2: 0 g/km
Τιμή: από 41.990 ευρώ (με επιδότηση) 

Related posts

Ο Σάκης Ρουβάς θα τραγουδήσει για τα γενέθλια σπουδαίου αυτοκινήτου

timesadmin

Ξεπούλησε για το 2024 η παραγωγή του Xiaomi SU7 μέσα σε 24 ώρες

timesadmin

H VW ετοιμάζει το φθηνό ηλεκτρικό ID. 2all SUV και έδειξε την φόρμα του-πότε κυκλοφορεί

timesadmin

Η Tesla κάνει προσλήψεις στην Ελλάδα-που να στείλεις βιογραφικό

timesadmin

Jaguar: Αυτό θα είναι το πρώτο της μοντέλο με το νέο λογότυπο

timesadmin

BMW: Ανακοίνωσε την παραγωγή αυτοκινήτου με υδρογόνο

timesadmin