Είναι αληθές ότι το Suzuki Swift πρωτοκυκλοφόρησε το 2004; Όχι, διότι το όνομα Swift αποδόθηκε από την εταιρεία το 1985 σε ένα μοντέλο που στην ιαπωνική αγορά ονομαζόταν Cultus.
Άντε να κάνεις καριέρα στην Ευρώπη με το όνομα Cultus, οπότε, κάπως έτσι μας προέκυψε το Swift. Μην κοιτάς που τώρα έρχονται σωρηδόν κινέζικα μοντέλα με κάτι ονομασίες που στραμπουλάς τη γλώσσα σου. Τότε η ονομασία έπαιζε ρόλο.
Οι δύο γενιές Swift των ’90s κυκλοφόρησαν και στην Ελλάδα με ιδιαίτερη επιτυχία, μέχρι που το 2004 παρουσιάστηκε το πρώτο οικουμενικό Swift σηματοδοτώντας την πρώτη γενιά της νέας εποχής. Υπολογίζεται ότι από το 2004 έως προσφάτως έχουν πουληθεί πάνω από 9 εκατ. Swift σε 169 χώρες όπου διατίθεται.
Γερό update ένεκα ανταγωνισμού
Η νέα εποχή Swift συνεχίζεται σήμερα με την 4η γενιά του μοντέλου, που δέχτηκε ένα γερό update ένεκα ανταγωνισμού. Σχεδίαση, αεροδυναμική και ηχομόνωση ανασκευάστηκαν επί τω βέλτιστω. Για αεροδυναμική και ηχομόνωση είμαστε σίγουροι ότι έγινε καλή δουλειά.
Για τη σχεδίαση διατηρούμε κάποιες επιφυλάξεις: Θα ισχυριζόμασταν μετά βεβαιότητας ότι αυτό το μοντέλο μοιάζει αρκετά με το προηγούμενο, αν και δείχνει σαν να έχει υποστεί… αλλεργική αντίδραση από τσίμπημα μέλισσας! Η Suzuki δηλώνει ότι η σχεδίαση είναι “μυώδης”. Εμείς, πάλι, δεν μπορούμε να ξεπεράσουμε αυτό το καρτουνίστικο μπροστινό μέρος.
Γνώριμη η εικόνα στην καμπίνα
Στην καμπίνα η εικόνα του cockpit δεν έχει αλλάξει, παραμένοντας τυπικά ιαπωνική. Υπάρχουν πολλά φυσικά κουμπιά, ένας ξεχωριστός digital πίνακας για τα χειριστήρια του κλιματισμού, που διευκολύνει τη ρύθμιση της θερμοκρασίας, αλλά και ένα κλασικό χειροκίνητο χειρόφρενο με καστάνια για να κάνεις donuts στο πάρκινγκ του σούπερ μάρκετ.
Η οθόνη infotainment 9,0 ιντσών πάσχει από δυσκίνητα μενού, έχει βασικά γραφικά και ελαφρώς καθυστερημένη απόκριση. Στις καλές ειδήσεις συγκαταλέγεται η ασύρματη σύνδεση με Android Auto και Apple CarPlay και τα νέα μπροστινά καθίσματα, που είναι αρκετά μαλακά και άνετα.
Από πλευράς ευρυχωρίας έχουμε το ίδιο ακριβώς μέγεθος με τα προ ανανέωσης Swift, που σημαίνει ότι έχεις ένα χώρο αποσκευών 265 λίτρων, ο οποίος διευρύνεται στα 589 λίτρα όταν διπλώνεις τα πίσω καθίσματα.
Το Swift ήταν και παραμένει ένα εύχρηστο, μικρό, οικονομικό και αξιόπιστο αυτοκίνητο, που τα κάνει όλα. Στη μεζούρα είναι από τα λίγα supermini που έχουν μήκος κάτω από τα 4 μ. και αυτό έχει θετικά και αρνητικά. Από τη μια, είναι ευκίνητο, ευέλικτο και παρκάρει σε μικρούς χώρους, από την άλλη, ο χώρος για τους πίσω και το πορτμπαγκάζ είναι περιορισμένα.
Επίσης, στα θετικά συγκαταλέγεται και το απόβαρο που έχει κρατηθεί κάτω από τον 1 τόνο, που σημαίνει ότι η έλλειψη μάζας βοηθάει στην όλη εμπειρία οδήγησης.
Με καλή κατανάλωση
Μια εμπειρία που θα θέλαμε να τη γευτούμε σε μια έκδοση Sport που θα είχε έναν 3κύλινδρο Turbo. Tέτοια σχέδια, όμως, δεν έχει το εργοστάσιο. Οπότε, ξεχνάμε μια ισχυρή έκδοση και προσγειωνόμαστε σε έναν 3κύλινδρο ατμοσφαιρικό 1,2 λίτρων με 82 ίππους και 112 Nm ροπή, που θα πρέπει να ανέβεις στις 4.500 σ.α.λ. για να τα αισθανθείς.
Ο συνδυασμός με σασμάν κρύβει δύο επιλογές: η μία με χειροκίνητο 5 σχέσεων και η άλλη με αυτόματο CVT. H manual εκδοχή είναι η καλύτερη αν θες να έχεις τον έλεγχο της απόδοσης.
Από πλευράς επιδόσεων δεν έχουμε κάτι εντυπωσιακό να αναφέρουμε. Η τελική ταχύτητα είναι περιορισμένη στα 165 χλμ./ώρα και τα προσπεράσματα θέλουν τον χρόνο τους. Υπάρχει, όμως, ένα στοιχείο που κερδίζει τις εντυπώσεις και είναι η κατανάλωση.
Μεταξύ 5 και 5,5 λίτρων ανά 100 χλμ. κυμαίνεται η μέση κατανάλωση χάρη και στη συνεισφορά ενός ήπια υβριδικού συστήματος που προσφέρει κυρίως στις εκκινήσεις από στάση.
Η υβριδική διάταξη είναι 12 Volt – και όχι 48 V, όπως συνηθίζεται σε άλλα μοντέλα– και υποστηρίζεται από μία πολύ μικρή μπαταρία ιόντων λιθίου και μία ενσωματωμένη γεννήτρια εκκίνησης (ISG) που λειτουργεί και ως γεννήτρια φόρτισης κατά την αναγεννητική πέδηση.
Ακόμα και αυτή η μικρή χείρα βοηθείας από το υβριδικό σύστημα κάνει τη διαφορά στην οικονομία. Βέβαια, σε συνδυασμό με το χαμηλό βάρος του αυτοκινήτου και την αεροδυναμική. Το σύστημα Hybrid προσθέτει μόλις 7 κιλά στο απόβαρο του αυτοκινήτου που συνολικά υπολογίζεται στα 949 κιλά, για τη βασική έκδοση με το χειροκίνητο κιβώτιο.
Ανάλαφρο, πάντως, δεν είναι στη συμπεριφορά του. Θα περίμενε κανείς να είναι κάπως νευρικό στις απότομες αλλαγές κατεύθυνσης λόγω μικρού μεταξόνιου και μετατρόχιων, όμως ούτε αυτό είναι. Πατά καλά πάνω στους τροχούς 16 ιντσών και είναι προοδευτικό στις αντιδράσεις του.
Οι παρεμβάσεις στην μπροστινή ανάρτηση έχουν πιάσει τόπο: η διάμετρος της αντιστρεπτικής ράβδου έχει μεγαλώσει και έχει αυξηθεί η σκληρότητα του ελατηρίου. Επιπλέον, έχουν προστεθεί φύλλα Teflon στις βάσεις για να αυξήσουν την ακαμψία και να περιορίσουν τις ταλαντώσεις.
Εμπορικά διαπιστευτήρια
Περνώντας σε μια πιο life style προσέγγιση, αναφέρουμε ότι, μεταξύ των εννέα διαθέσιμων χρωμάτων του αμαξώματος, τα τέσσερα εξ αυτών μπορούν να επιλεγούν με μαύρη οροφή (διχρωμία). Το μπλε αλλά και το κόκκινο της δοκιμής μας είναι ειδικά χρώματα με τριπλή επίστρωση.
Οι διαθέσιμες εκδόσεις είναι τρεις: GL, GL+ και GLX με αρκετά γενναιόδωρο πακέτο στοιχείων εξοπλισμού ακόμα και από την πρώτη έκδοση, όπως φώτα LED, cruise control, hill hold, αισθητήρες παρκαρίσματος μαζί με κάμερα κ.ά. Υπάρχουν και εκδόσεις ALLGRIP με τετρακίνηση που στέκονται ψηλότερα από το έδαφος και κοστίζουν επιπλέον κάπου στα 2.000 ευρώ.
Το πιο προσιτό Swift έχει ως αφετηρία τα 18.450 ευρώ συν κάτι ψιλά για έξοδα προετοιμασίας και μεταφοράς. Φτάνει δε μέχρι τα 23.250 ευρώ στην πιο πλούσια έκδοση με τετρακίνηση. Με 20.580 ευρώ αγοράζεις το βασικό Vitara, που για τα λεφτά του είναι αμαξάρα. Οπότε, συμπερασματικά θα λέγαμε ότι το νέο Swift είναι μάλλον τσιμπημένο τιμολογιακά ή και αντίστροφα: To Vitara φαντάζει ως ευκαιρία με αυτή την τιμή.
Από την άλλη, είναι ένα μοντέλο που έρχεται κατευθείαν από το εργοστάσιο στην Ιαπωνία και, ως γνωστόν, τα made in Japan μοντέλα αποτελούν εγγύηση αξιοπιστίας. Και αυτό δεν είναι ακόμα ένα στερεότυπο που μας συνοδεύει από τα παλιά, αλλά μια πραγματικότητα.
Η πρόταση του νέου Suzuki Swift εξυπηρετείται από 5 χρόνια εργοστασιακής εγγύησης και 5 χρόνια δωρεάν οδικής βοήθειας, που μάλλον αμφότερες δεν θα τις επικαλεστείς, τουλάχιστον σε αυτό το διάστημα. Επιλέγεις Suzuki Swift, έχεις ήσυχη την κεφαλή!
Suzuki Swift Hybrid
Κινητήρας: 3κύλινδρος 1.197 cc mild Hybrid
Κιβώτιο/σχέσεις: Χειροκίνητο – 5
Κίνηση: FWD
Ισχύς: 82 ίπποι
Ροπή: 112 Nm
0-100 km/h: 12,5 sec
Tελική ταχύτητα: 165 km/h
Κατανάλωση:
Μέση εργοστασιακή: 4,4 lt/100 km
Μέση δοκιμής: 5,5 lt/100 km
Διαστάσεις:
ΜxΠxΥ: 3.860 mm x 1.735 mm x 1.495 mm
Μεταξόνιο: 2.450 mm
Βάρος: 949 kg
Χώρος αποσκευών: 265-980 lt
Εκπομπές CO2: 99 g/km
Τιμή: από 18.450 ευρώ